• افراد آنلاین : 0
  • بازدید امروز : 211
  • بازدید دیروز : 290
  • بازدید این هفته : 2342
  • بازدید این ماه : 9515
  • بازدید کل : 1713123
  • ورودی موتورهای جستجو : 10526
  • تعداد کل مطالب : 2012


عنوان محصول چهارم

توضیح محصول
توضیح محصول
توضیح محصول

عنوان محصول چهارم

توضیح محصول
توضیح محصول
توضیح محصول

عنوان محصول چهارم

توضیح محصول
توضیح محصول
توضیح محصول

رحماندوست: مشکل ادبیات کودک و نوجوان تولید بازاری است
بازديد : iconدسته: ادبیات

ایرنا- نویسنده، شاعر و داستان‌نویس مشهور کودکان و نوجوانان می‌گوید که مشکل ادبیات کودکان و نوجوانان تولید بازاری است.

مصطفی رحماندوست روز چهارشنبه و همزمان با روز ادبیات کودکان و نوجوانان در تقویم رسمی کشور به خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: نویسنده بسیاری از کتاب‌های ما به معنای واقعی شاعر یا قصه‌نویس نیستند بلکه درباره یک موضوع بزرگ‌پسند می‌نویسند و چون موضوع را بزرگان می‌پسندند کتابش را هم می‌خرند؛ شمارگان آن هم بالا می‌رود و مردم ما هم فکر می‌کنند که برای بچه‌هایشان ادبیات خریده‌اند، در حالی که ادبیات نیست.

وی افزود: بچه‌ها هم فکر می‌کنند که ادبیات خوانده‌اند و از آن زده می‌شوند؛ حاصل هم در نهایت این می‌شود که نه ادبیات امروز کودکان و نوجوانان به بچه‌ها داده می‌شود که از آن لذت ببرند و نه پلی بین ادبیات امروز بچه‌ها با ادبیات دیروز ایجاد می‌شود.

وی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که ادبیات کودکان باعث می‌شود که بچه‌ها از ادبیات کلاسیک و ریشه‌ای خودمان عقب بمانند و به عمق زیبایی ادبیات کلاسیک پی نبرند؛ اینها کسانی هستند که ترجیح می‌دهند بچه‌هایشان حافظ، سعدی و فردوسی حفظ کنند و در مجالس بزرگترها بخوانند و به‌به و چه‌چه بشنوند.

«اما در مقابل اینها هم کسانی هستند که می‌گویند بچه باید از ادبیات لذت ببرد؛ وقتی که حافظ و فردوسی می‌خواند از خود متن لذت نمی‌برد اما ممکن از به‌به و چه‌چه اطرافیانش لذت ببرد؛ اصل این است که از خود ادبیات که باید لذت‌آفرین باشد، لذت ببرد.

این استاد و پیشکسوت داستان‌نویسی کودکان و نوجوانان چنین نتیجه‌گیری کرد که باید برای بچه‌ها ادبیات کودکان و ویژه نوشت تا لذت شعر و قصه را از ادبیات خودشان ببینند.

رحماندوست اضافه کرد: نظر من این است که ادبیات کودکان اگر واقعا ادبیات کودکان باشد دو کار می‌کند؛ یکی اینکه لذت ادبی را به بچه‌ها می‌چشاند و دوم اینکه پلی بین امروز بچه‌ها و دیروز متون کلاسیک می‌شود.

وی ادامه داد: یعنی اگر واقعا شعر کودک «شعر» باشد، حتما می‌تواند پلی به شاهنامه، گلستان، بوستان یا مثنوی مولوی و حافظ بزند.

وی افزود: همین که می‌تواند وزن و قافیه، تشبیه، زیبایی‌شناسی‌ها و آرایه‌ های ادبی مخصوص خودش را به کام بچه‌ها بنشاند، سبب می‌شود که وقتی بچه بزرگتر شد، بتواند حافظ و سعدی بخواند و بهترین لذت را ببرند.

سراینده شعر مشهور «صد دانه یاقوت» در پاسخ به این پرسش که آیا در ادبیات کلاسیک ما ظرفیت‌هایی وجود دارد که به درد بچه‌ها بخورد؟ گفت: ۱۸ تیرماه سالروز درگذشت «آذریزدی» است؛ مرحوم «آذریزدی» ادبیات کلاسیک ما را گرفته، بازسازی، بازنویسی و ساده‌نویسی کرده و به نسل بچه‌های بعد از خودش داده است.

وی اضافه کرد: آثار «آذریزدی» بیش از ۶۰ بار تجدید چاپ شده‌ و ظرفیتی بی‌بدیل برای بچه‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا «مصطفی رحماندوست» معروف به شاعر «صد دانه یاقوت» شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان بوده و تاکنون ۳۱۷ اثر به صورت داستان، مجموعه قصه و مجموعه شعر از ایشان منتشر شده است. 

تیراژ کتاب‌های او به بیش از ۶.۵ میلیون نسخه می‌رسد و برخی از آثار او از جمله «قصه دو لاکپشت تنها»، «بازی با انگشت‌ها»، «سه قدم دورتر شد از مادر» و «دو تا عروس، دو تا داماد» به ۱۳ زبان ترجمه شده است؛ از آثار او می‌توان به فرهنگ آسان، فوت کوزه‌گری، ترانه‌های نوازش، ترانه‌های نیایش و لالایی‌ها اشاره کرد. 


iconادامه مطلب


icon ثبت نظر


Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY