• شماره ۱۶۵آزما منتشر شد
  • وطن، مفهوم متغیر در میان نسل ها
  • وقتی که خانه، خانه بود و چراغ ما در خانه می سوخت
  • وطن و نوشتن در مهاجرت، توان خلاقیت مرز نمی شناسد
  • خون قلم نریز برای گرفتن مزد!
  • آزما برگزار می کند، لایو اینستاگرامی کتاب “زنی شبیه تهران”
  • کتاب‌های پیشنهادی باراک اوباما در سال ۲۰۲۱
  • نگاه جامعه‌شناسانه به نمایش «ارور ۴۰۴»/ این یک «نمایش» نیست!
  • آغاز داوری آثار بیستمین دوره جایزه قلم زرین از فروردین ۱۴۰۱/ هنوز امکان مالی برای جداسازی حوزه‌های کودک و نوجوان فراهم نیست
  • از نویسنده ایرانی رنج تنهایی و حرمان میماند
  • زندان نوشت ها از «ساد» تا محمد تقی ارانی
  • نویسندگان ما از اعتراف هراس دارند
  • در نشست انتشرات میچکا تاکید شد: میترا نوحی جهرمی از نویسندگان خواست در مورد موضوعات جهان‌شمول بنویسند
  • نگاهی به کتاب «از گائینک تا جائینک» تاریخ گوینک/گائینک به‌چه عصری بازمی‌گردد؟/ فقدان حضور زنان در سرتاسر کتاب
  • چهار کتاب برای علاقه‌مندان به بازیگری و نویسندگی
    • افراد آنلاین : 0
    • بازدید امروز : 322
    • بازدید دیروز : 131
    • بازدید این هفته : 2672
    • بازدید این ماه : 14325
    • بازدید کل : 1962330
    • ورودی موتورهای جستجو : 14929
    • تعداد کل مطالب : 3180


    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    از بی‌مخاطب بودن شعر تا تاثیر جایزه‌ها
    بازديد : iconدسته: ادبیات

    زهرا حیدری که نکته مثبت جایزه‌های شعر را آشنایی مخاطبان با آثار می‌داند از این‌که شعر اصلا مخاطب ندارد می‌گوید.

    شاعر مجموعه «خونیکا» که در ششمین دوره جایزه شعر «احمد شاملو» شایسته تقدیر شناخته شد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره این مجموعه گفت: «خونیکا» شامل ۴۷ شعر است که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ سروده شدند. اغلب این شعرها حاصل تجربه‌های من در مواجهه با هستی و مطالعات هستی‌شناسانه‌ام است. البته هستی نه در معنای انتزاعی آن، به معنای عشق، انسان‌ها، پدیده‌ها و هر آن چیزی که در اطراف من است؛ و حتی من در هستی، منِ انسان، منِ زن و منِ شاعر، انگار در هر شعر من از یک موضع با هستی روبه‌رو می‌شود، گاهی هم از هر سه موضع است.

    او ادامه داد: شعرهای من روی خط زمان اتفاق می‌افتند برای همین می‌توانید اسطوره، تاریخ و اکنون و شاهدهایی از آن‌ها را در آن ببینید. عنوان «خونیکا» هم تلاقی‌گاه تاریخ، اسطوره و اکنون است. چون «خونیک» اسم غاری باستانی در خراسان است و غار، تلاقی‌گاهی برای اسطوره، تاریخ و اکنون است. در همه شعرهایم در این مجموعه فقدانی هم دیده می‌شود که خطوط ارتباطی من را با حقیقت قطع می‌کند و نمی‌گذارد من با حقیقت به تفاهم برسم.

    حیدری سپس درباره وضعیت فعلی شعر معاصر بیان کرد: من احاطه آن‌چنانی به کار همه شاعران ندارم اما می‌بینم که خانم‌های شاعر در حوزه شعر سپید خیلی فعال هستند و خوب کار می‌کنند.

    این شاعر همچنین درباره کیفیت برگزاری جایزه‌های شعر گفت: من تا کنون جایزه‌ای به جز «شاملو» شرکت نکرده‌ام. در سومین دوره از این جایزه با کتاب «مات» نامزد مرحله اول شدم. بخش عمده داوری شخصی است برای همین من نمی‌توانم نسبت به آن ایرادی بگیرم که چرا برگزیده نشدم. ولی نکته مثبت جایزه‌ها این است که باعث آشنایی با آثار می‌شود؛ خیلی‌ها من را پس از سومین دوره جایزه «شاملو» شناختند. گاهی انتقادهایی را هم نسبت به این جایزه می‌شنوم. البته من هم در دوره سوم به شیوه برگزاری آن انتقاد داشتم اما به داوری انتقادی نداشتم و خودم را در این سطح که انتقادی از شیوه داوری آن انجام دهم، نمی‌دانم.

    زهرا حیدری در پایان اظهار کرد: شعر که اصلا مخاطب ندارد، مجموعه شعرها به تعداد کم چاپ می‌شود و اغلب بین جمع شاعران خوانده می‌شود. البته من این را بیشتر در حوزه شعر سپید دیده‌ام و می‌گویم. در مورد شعر کلاسیک احتمالا به دلیل داشتن وزن و قافیه با روحیات مردم سازگارتر است و بیشتر خوانده می‌شود.


    iconادامه مطلب

    

    __(Comments are closed.,'kubrick')

    
    Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY