• شماره ۱۶۷ ازما منتشر شد
  • وطن، مفهوم متغیر در میان نسل ها
  • وقتی که خانه، خانه بود و چراغ ما در خانه می سوخت
  • وطن و نوشتن در مهاجرت، توان خلاقیت مرز نمی شناسد
  • خون قلم نریز برای گرفتن مزد!
  • آزما برگزار می کند، لایو اینستاگرامی کتاب “زنی شبیه تهران”
  • کتاب‌های پیشنهادی باراک اوباما در سال ۲۰۲۱
  • نگاه جامعه‌شناسانه به نمایش «ارور ۴۰۴»/ این یک «نمایش» نیست!
  • آغاز داوری آثار بیستمین دوره جایزه قلم زرین از فروردین ۱۴۰۱/ هنوز امکان مالی برای جداسازی حوزه‌های کودک و نوجوان فراهم نیست
  • از نویسنده ایرانی رنج تنهایی و حرمان میماند
  • زندان نوشت ها از «ساد» تا محمد تقی ارانی
  • نویسندگان ما از اعتراف هراس دارند
  • در نشست انتشرات میچکا تاکید شد: میترا نوحی جهرمی از نویسندگان خواست در مورد موضوعات جهان‌شمول بنویسند
  • نگاهی به کتاب «از گائینک تا جائینک» تاریخ گوینک/گائینک به‌چه عصری بازمی‌گردد؟/ فقدان حضور زنان در سرتاسر کتاب
  • چهار کتاب برای علاقه‌مندان به بازیگری و نویسندگی
    • افراد آنلاین : 0
    • بازدید امروز : 168
    • بازدید دیروز : 285
    • بازدید این هفته : 3216
    • بازدید این ماه : 10201
    • بازدید کل : 1971824
    • ورودی موتورهای جستجو : 15089
    • تعداد کل مطالب : 3180


    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عبدالملکیان : کار شاعر یافتن و پنهان کردن است
    بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

    به گزارش آزما به نقل از ایبنا جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب «زیبایی»، اثر هدی احمدی با اجرای محمدرضا حبیبی در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

    در ابتدای این نشست، هدی احمدی به ایراد سخنرانی‌ای کوتاه پرداخت و در صحبت‌هایش به جای خالی همدلی بین اهالی قلم برای رسیدن به اتحاد اشاره کرد و گفت: امروز اهمیت مبارزه با جنسیت‌زدگی و لزوم جدی گرفتن قلم زنان و مردان به یک چشم مهم است و می‌تواند از رسالت‌های جامعه روشنفکر برای عبور از سنت‌گرایی افراطی و رسیدن به جامعه مدرن باشد.

    احمدی بعد از صحبت‌های خود به خواندن چند نمونه از اشعار کتابش برای حاضرین پرداخت. بعد از این شاعر، گروس عبدالملکیان به ایراد سخنرانی پرداخت و در نقد این کتاب گفت: سخن را با این پرسش آغاز کنیم که کار شاعر چیست؟ پاسخ را می‌توان در برابر کار فیلسوف و دانشمند و روانشناس بیان کرد که کار آنها یافتن و اعلام آشکار یافته‌هایشان است؛ به نظر من کار شاعر این است که بیابد و پنهان کند.

    وی ادامه داد: او یافته‌هایش را در بیان شاعرانه‌اش مخفی می‌کند و همین امر شعر را تاویل‌پذیر می‌کند و شعر همچون گنجی می‌شود که هرکس در جست‌وجوی معنایش لذتی را تجربه می‌کند و در عین حال شاید به نکته تازه‌ای بربخورد که ممکن است فقط از منظر او دیده شده و حتی فراتر از ایده اولیه خود شاعر است.

    عبدالملکیان با اشاره به ویژگی‌های این مجموعه گفت: شاعر با دو وجه چه گفتن و چگونه گفتن روبه‌رو است و در مورد این کتاب باید بگویم اشعار هدی احمدی خوشبختانه در مورد معنا و چه گفتن کاملا متنوع است و شاید تخصص روانشناسی شخص شاعر هم در این قضیه موثر بوده است.

    وی افزود: او در حیطه‌های گوناگون اجتماعی و فلسفی و هرآنچه به انسان مربوط است دیدگاه‌های عمیقی را در شعرهایش مطرح می‌کند؛ اما حال به سراغ چگونه گفتن برویم که شاید حتی بتوان مهم‌تر هم محسوبش کرد. چگونه گفتن را از منظرهای مختلف بررسی می‌کنیم. غالب شعرهای این کتاب سپید است. در مورد اندازه شعر برعکس کتاب‌های قبلی شاعر که بیشتر شعرهای کوتاه بود، اینجا اشعار در اندازه‌های مختلف موجود است.

    شاعر مجموعه شعر «سه‌گانه خوارمیانه» در مورد اثرگذاری کلام گفت: با اتفاقات خوبی در این کتاب رو‌به‌رو می‌شویم. در برخی شعرهای این کتاب مخاطب با غافلگیری و خرق عادت و نیز کنترل یکدستی زبان و فضای شعر از ابتدا تا انتها روبه‌رو است. در اکثر اشعار این کتاب توجه خوبی به اینکه فشرده‌ترین شکل برای بیان منظور استفاده شود وجود داشته است؛ اما به‌عنوان نمونه ای که می‌توانست واژگانی از آن حذف شود شعر شماره ۱۶ را می‌توانید مطالعه کنید.

    وی در مورد زبان شعرهای مجموعه «زیبایی» گفت: هدی احمدی در کل توانسته به زبانی یکدست برای سرایش اکثر شعرهایش برسد هرچند در این کتاب چند نمونه هم وجود دارند که می‌توانند هنوز بهتر شود. شاعر این کتاب زیاد تمایل به استفاده از موسیقی نشان نمی‌دهد که پیشنهاد می‌کنم در این مورد بیشتر توجه کند.

    عبدالملکیان در پایان گفت: در اشعار این کتاب مخصوصا اشعار کوتاه‌تر نمونه‌های بسیار خوبی از نگاه مدرن دیده می‌شود و به عنوان یکی از بهترین و موفق‌ترین نمونه‌ها از نظر مدرن بودن و معنا آفرین بودن می‌توان به شعر «دریغ از  عطر سیب/ که بوی خون 
    پیچده در آن» اشاره کرد.

    پس از سخنرانی گروس عبدالملکیان، شاعران حاضر در جمع به شعرخوانی پرداختند.


    iconادامه مطلب

    

    __(Comments are closed.,'kubrick')

    
    Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY