• شماره ۱۶۷ ازما منتشر شد
  • وطن، مفهوم متغیر در میان نسل ها
  • وقتی که خانه، خانه بود و چراغ ما در خانه می سوخت
  • وطن و نوشتن در مهاجرت، توان خلاقیت مرز نمی شناسد
  • خون قلم نریز برای گرفتن مزد!
  • آزما برگزار می کند، لایو اینستاگرامی کتاب “زنی شبیه تهران”
  • کتاب‌های پیشنهادی باراک اوباما در سال ۲۰۲۱
  • نگاه جامعه‌شناسانه به نمایش «ارور ۴۰۴»/ این یک «نمایش» نیست!
  • آغاز داوری آثار بیستمین دوره جایزه قلم زرین از فروردین ۱۴۰۱/ هنوز امکان مالی برای جداسازی حوزه‌های کودک و نوجوان فراهم نیست
  • از نویسنده ایرانی رنج تنهایی و حرمان میماند
  • زندان نوشت ها از «ساد» تا محمد تقی ارانی
  • نویسندگان ما از اعتراف هراس دارند
  • در نشست انتشرات میچکا تاکید شد: میترا نوحی جهرمی از نویسندگان خواست در مورد موضوعات جهان‌شمول بنویسند
  • نگاهی به کتاب «از گائینک تا جائینک» تاریخ گوینک/گائینک به‌چه عصری بازمی‌گردد؟/ فقدان حضور زنان در سرتاسر کتاب
  • چهار کتاب برای علاقه‌مندان به بازیگری و نویسندگی
    • افراد آنلاین : 0
    • بازدید امروز : 1
    • بازدید دیروز : 322
    • بازدید این هفته : 3244
    • بازدید این ماه : 11676
    • بازدید کل : 1974615
    • ورودی موتورهای جستجو : 15118
    • تعداد کل مطالب : 3180


    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    آیا سبک داستان‌ها‌ تغییر کرده است؟ / از شعرهای اینستاگرامی تا کتاب‌های صوتی
    بازديد : iconدسته: ادبیات

    نویسنده آمریکایی در یادداشتی اعتقاد دارد با پیدایش صنعت دیجیتال هرچند دیگر نگران قطع درختان نیستیم ولی سبک مطالعه کتاب‌های چاپی در دنیای دیجیتال هنوز هم یک چالش است.

    ایبنا به نقل از بی‌بی‌سی، اریکا واگنر نویسنده آمریکایی و ویراستار ادبی ارشد مجله مشهور تایمز در یادداشتی از تغییر شیوه و سبک مطالعه کتاب‌ها در دهه گذشته نسبت به سال‌های ابتدایی رونق صنعت چاپ کتاب در اوایل قرن بیستم خبر می‌دهد و اعتقاد دارد با پیدایش صنعت دیجیتال هرچند دیگر نگران قطع درختان نیستیم ولی سبک مطالعه کتاب‌های چاپی در دنیای دیجیتال هنوز هم یک چالش است. او اعتقاد دارد با اینکه کتاب‌های چاپی کاهش یافته ولی هنوز ناشران برای جذب مخاطبان خود به جلد و رنگ کتاب‌ها امیدوار هستند. این نویسنده آمریکایی می‌گوید سبک مطالعه کتاب‌ها بیشتر از محتوا به رنگ و لعاب کتاب‌ها تغییر پیدا کرده است و اعتقاد دارد همانطور که با آغاز سال ۲۰۲۰ وارد دهه جدیدی از صنعت نشر کتاب‌ها می‌شویم دنیای این کتاب‌ها از عمق به سطح آمده است.

    وقتی کاربران دستگاه‌های کتابخوان حتی می‌خواهند دکوراسیون کتابخانه دیجیتالی خود را مرتب کنند به کتاب‌هایی رو می‌آورند که بیشتر از متن‌های قوی و داستان‌های جذاب دارای ظاهر زیبا هستند. ناشران در یک دهه گذشته نشان داده‌‌اند که به این پدیده آگاهی کامل دارند و در چاپ کتاب‌های خود از طراحان حرفه‌ای برای جلد کتاب‌های خود استفاده کردند. در حقیقت در جهان جدید مطالعه کتاب می‌‌توان به جرات گفت که می‌شود از روی جلد کتاب‌ها داخل آن را قضاوت کرد. در سال ۲۰۱۵ انتشارات فابر اند فابر بخش ویژه‌ای برای تولید کتاب‌های ویژه‌ای برای جذب مخاطبان راه‌اندازی کرد که به نظر می‌رسید این بخش تنها کارش بالا بردن جذابیت و رنگ و لعاب همان کتاب‌هایی بود که در سال‌های گذشته توسط این انتشارات مشهور انگلیسی منتشر شده بود.

    افزایش فروش کتاب‌های صوتی نیز گویای این واقعیت است که سبک مطالعه کتاب از صرف ساعت‌ها اوقات فراغت در میان خطوط سیاه و سفید به چیز دیگری تغییر پیدا کرده است به طور صددرصد نمی‌توان شکل آن را تعیین کرد. بیشتر گزارش‌ها حاکی از این است که اگر کسی بخواهد وقت خود را برای خواندن کتابی صرف کند نیاز به محرک‌های جذاب بیشتری از خود داستان کتاب است. البته خوشبختانه هنوز هم بسیاری از کتاب‌های دارای متن و داستان قوی جوایز ادبی را کسب می‌کنند ولی وقتی می‌شنویم از کتاب جرج ساندرز برنده جایزه کتاب بوکر سال ۲۰۱۷ صد نسخه متفاوت صوتی منتشر شده است، به طور حتم متوجه این واقعیت خواهیم شد که در سبک مطالعه کتاب‌ها چیزی در حال اتفاق افتادن است که به صراحت نمی‌توان نامی برای آن انتخاب کرد.

    به نوشته واگنر خیلی از طرفداران و خوره‌های کتاب نیز به سمت کتاب‌های صوتی روی آورده که احتمالاً دلیل اصلی این پدیده طولانی بودن داستان‌‌ها و رمان‌های قدیمی و کلاسیک باشند. داستان‌های معاصر نیز به این پدیده گرفتار خواهند آمد و به نظر این نویسنده آمریکایی آینده داستان یا به تولید کتاب‌های صوتی ختم خواهد شد یا اینکه نویسندگان باید داستان‌های خود را در جملات کوتاه‌تری بنویسند تا بتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند. واگنر نام این دنیای جدید داستان را شعرهای اینستاگرامی گذاشته است که حتی بسیاری از کتابخانه‌ها داستان‌های خود را در این شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تصاویر منتشر می‌کنند.

    هر روز نویسندگان بیشتری دچار مشکلات معیشتی می‌شوند. آمارهای منتشر شده توسط اتحادیه‌های رسمی بریتانیا نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۵ تا کنون درآمد نویسندگان تا ۴۲درصد کاهش یافته و به طور متوسط به کمتر از ۱۰هزار پوند در سال رسیده است و این چالش در آغازین روزهای دهه دوم قرن بیست و یکم همچنان شدید و عمیق‌تر می‌شود. کتابفروشی‌های مستقل برای حیات روی به مشاغل جانبی مثل خدمات کافه‌داری می‌شوند و این مسئله ثابت می‌کند که سبک مطالعه تغییر کرده و نویسندگان باید به فکر داستان‌های مورد علاقه خوانندگان باشند.


    iconادامه مطلب

    

    __(Comments are closed.,'kubrick')

    
    Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY