• شماره ۱۶۷ ازما منتشر شد
  • وطن، مفهوم متغیر در میان نسل ها
  • وقتی که خانه، خانه بود و چراغ ما در خانه می سوخت
  • وطن و نوشتن در مهاجرت، توان خلاقیت مرز نمی شناسد
  • خون قلم نریز برای گرفتن مزد!
  • آزما برگزار می کند، لایو اینستاگرامی کتاب “زنی شبیه تهران”
  • کتاب‌های پیشنهادی باراک اوباما در سال ۲۰۲۱
  • نگاه جامعه‌شناسانه به نمایش «ارور ۴۰۴»/ این یک «نمایش» نیست!
  • آغاز داوری آثار بیستمین دوره جایزه قلم زرین از فروردین ۱۴۰۱/ هنوز امکان مالی برای جداسازی حوزه‌های کودک و نوجوان فراهم نیست
  • از نویسنده ایرانی رنج تنهایی و حرمان میماند
  • زندان نوشت ها از «ساد» تا محمد تقی ارانی
  • نویسندگان ما از اعتراف هراس دارند
  • در نشست انتشرات میچکا تاکید شد: میترا نوحی جهرمی از نویسندگان خواست در مورد موضوعات جهان‌شمول بنویسند
  • نگاهی به کتاب «از گائینک تا جائینک» تاریخ گوینک/گائینک به‌چه عصری بازمی‌گردد؟/ فقدان حضور زنان در سرتاسر کتاب
  • چهار کتاب برای علاقه‌مندان به بازیگری و نویسندگی
    • افراد آنلاین : 0
    • بازدید امروز : 158
    • بازدید دیروز : 955
    • بازدید این هفته : 3437
    • بازدید این ماه : 11142
    • بازدید کل : 1973488
    • ورودی موتورهای جستجو : 15100
    • تعداد کل مطالب : 3180


    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    عنوان محصول چهارم

    توضیح محصول
    توضیح محصول
    توضیح محصول

    چرا بازگشت بخش بانوان به جشنواره موسیقی فجر ضرورت داشت؟
    بازديد : iconدسته: اخبار

    بخش بانوان، سال گذشته از لیست برنامه‌های اجرایی جشنواره موسیقی فجر حذف شده بود تا برگزارکنندگان جشنواره ارائه نشدن کارها با کیفیت مطلوب را بهانه‌ای برای این تصمیم عنوان کنند. با این حال بخش بانوان امسال به جشنواره موسیقی فجر بازگشته تا شاهد پنج اجرا شامل گروه‌های نوشه (نیوشا بریمانی)، کوک ماه (لیلا جعفرپور)، چریکه‌سنه (شرمین زرفشان)، تیدا (ترگل خلیقی) و ستاره قطبی (بهار ایلچی) باشیم.

    ترگل خلیقی از جمله هنرمندان زنی است که همراه با گروهش به نام «تیدا»، در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

    از خلیقی می‌پرسیم برگزاری منقطع بخش بانوان در جشنواره موسیقی فجر چه آسیب‌های احتمالی وارد می‌سازد؟

    او به ایسنا پاسخ می‌دهد: به طور کلی تنها سالی یک بار دولت بودجه‌ای برای تأمین هزینه‌های کنسرت در حوزه‌های مختلف در نظر می‌گیرد؛ به همین علت نوازنده یا خواننده تنها سالی یک بار می‌تواند بدون دغدغه درباره پرداخت هزینه سالن، فروش بلیط، گرفتن مجوز و … به روی صحنه برود. حال اگر این فرصت از گروه‌ها گرفته شود، کار برای هنرمند موسیقی‌ که به شرکت در این جشنواره مایل است، سخت خواهد شد.

    خلیقی اضافه می‌کند: برگزاری کنسرت برای گروه‌های موسیقی سنتی در شرایط حاضر تا حدودی سخت شده است. جشنواره موسیقی فجر می‌تواند تا حدودی برگزاری کنسرت در حوزه‌ موسیقی جدی را حمایت کند. ولی اگر بخش بانوان را حذف کنند، آنها شاید فرصتِ داشتنِ یک اجرای بی‌دغدغه را از دست بدهند.

    این هنرمند درباره تأثیر کلی حذف بخش بانوان در موسیقی فجر نیز می‌گوید: برگزاری کنسرت بانوان بیشتر به دلیل حضور صدای بانوان در کنسرت است. حال اگر آنها را حذف کنند، یک حس بی‌هویتی به هنرمندان زن می‌دهند و نادیده گرفتن آنها ایگونه است که گویی صدای بخش بانوان وجود ندارد.

    این مساله را با او مطرح می‌کنیم که امسال به دلیل اتفاقات اخیر در کشور برخی از جشنواره انصراف دادند و برخی هم با انصراف از جشنواره مخالف بودند.

    «خود شما با چه دیدگاهی در جشنواره حضور پیدا کردید؟» پاسخ می‌دهد: موسیقی جدی عمدتا محجوب واقع می‌شود و بیشتر کنسرت‌های پرفروشی که برگزار می‌شود، پاپ هستند. حضور و حمایت از چنین جشنواره‌ای که تنها یک بار در سال برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی جدی، راحت‌تر می‌توانند در آن حضور پیدا کنند، کار بهتری است و تحریم کردن آن در شرایط حاضر جایی ندارد، به طور کلی این جشنواره می‌تواند موقعیتی برای اجرا باشد. امسال جشنواره با فضای متفاوتی برگزار شد و با تهدید برخی از هنرمندان همراه بود. من به اینکه بخواهم جشنواره را تحریم کنم اعتقادی نداشتم و نظرم نسبت به حضور در آن مثبت است.

    از او سوال می‌کنیم که آیا پنج اجرای بانوان در برابر ۹۰ اجرای جدول، کافی است؟ می‌گوید: انتقادی که از کنسرت‌های بانوان می‌شود این است که حواشی را در اجراهای خود دخیل می‌کنند تا بلیط‌های کنسرتشان فروش رود و مواردی مانند، لباس و … برای آنها اهمیت بیشتری دارد؛ از طرف دیگر اصل جریان که پرداختن به موسیقی خوب است، در درجه دوم قرار می‌گیرد. یکی از دلایل کم بودن اجراها در جشنواره می‌تواند این باشد که گروه‌های بانوان تلاش زیادی برای ارائه موسیقی خوب نمی‌کنند؛ چون نه ویدیویی از کارهای آنها ضبط می‌شود و نه در جایی شنیده می‌شود. به همین علت تلاش آنها برای ارائه موسیقی خوب کمرنگ است. گروه‌های بانوانِ خیلی کمی را داریم که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند.

    خلیقی ادامه می‌دهد: گروه تیدا هم بخش بانوان دارد و هم بخشی را دارد که با خواننده مرد کار می‌کند. در بخش بانوان با خوانندگی فائزه کامیاب کار می‌کند. قطعات برای آنسامبل ایرانی تنظیم شده است و تمام سازها سنتی هستند. در هر دو بخش از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان مختلف استفاده می‌کنیم. مهیار علیزاده، سیاوش ولی‌پور، حمید یوسفی و … کسانی بوده‌اند که برای این گروه آهنگسازی کرده‌اند. همه نوازندگان افرادی هستند که رشته آنها موسیقی بوده است. در اجرای جشنواره فجر در دو بخش سنتی و محلی اجرا می‌کنیم. به طور کلی ۱۰ قطعه اجرا خواهیم کرد.


    iconادامه مطلب

    

    __(Comments are closed.,'kubrick')

    
    Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY