انتخاب محتاطانه آکادمی نوبل پس از اعتراضات سال گذشته به انتخاب هاندکه
بازديد : iconدسته: اخبار

نوبل ادبیات پس از یک سال توفق در سال ۲۰۱۸ سال گذشته با دو برنده بازگشت اما با اعتراضات شدیدی روبه‌رو شد بنابراین متخصصین امسال انتظار دارند آکادمی نوبل انتخاب محتاطانه‌تری انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، سال گذشته آکادمی سوئدی نوبل در بخش ادبیات پیتز هاندکه و اولگا توکارچوک را به عنوان برنده اعلام کرد و با انتخاب هاندکه اعتراضات زیادی را به جان خرید.

امسال نام آن کارسون و جامائکا کینکید به عنوان دو گزینه احتمالی برنده نوبل ادبیات بر سر زبان‌ها می‌چرخد و صاحب‌نظران معتقدند در پی اتفاقات سال گذشته آکادمی نوبل تلاش می‌کند انتخابی پرریسک انجام ندهد و محتاطانه رفتار کند.

نوبل، که مهم‌ترین جایزه ادبی دنیا است، روز پنج‌شنبه عصر اعلام می‌شود. نام‌های زیادی به عنوان برنده نوبل امسال مطرح می‌شود. ماریس کنده، برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸، لیودمیلا اولیتسکایا، نویسنده روس، هاراکی موراکامی، نویسنده ژاپنی، مارگارت آتوود، نویسنده کانادایی، نگوگی تیانگو، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، و شاعر اهل کنیا  از دیگر گزینه‌هایی هستند که به عنوان برنده نوبل امسال مطرح هستند. البته هیئت داوران در حال بررسی آثار کارسون، شاعر کانادایی، و کینکید آمریکایی نیز هستند.

جایزه نوبل ادبیات که به طور معمول سالیانه برگزیده خود را اعلام می‌کند در سال ۲۰۱۸ برگزار نشد زیرا آکادمی سوئدی اعلام کرد برندگان نوبل ادبیات به رسوایی اخلاقی، فساد مالی، و همچنین بی‌وفایی بعضی از اعضا به قوانین نوبل مبنی بر فاش نکردن نامزدهای جایزه به عموم متهم شد.

سال گذشته هاندکه به دلیل اینکه «آثار تأثیرگذارش و اصالت زبان‌شناسانه پیرامون و خاص بودن تجربه انسانی را به تصویر می‌کشد» به عنوان برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد.

هاندکه از سمت مادر اسلوونیایی است و در سال ۲۰۰۶ در مجلس ختم مجرم جنگی صربستان، اسلوبودان میلوشویچ سخنرانی کرد. سخنرانی که سبب شد انتقادات شدیدی به نویسنده اتریشی بشود و حتی جایزه هاینریش هینه به دلیل مواضع سیاسی هاندکه را از نامزدی جایزه خط بزند. در سال ۲۰۱۴ هم برنده جایزه ایبسن شد که با اعتراضاتی در اسلو روبه‌رو شد. پس از برنده شدن در نوبل هم با اعتراضات شدید مردم مواجه شد

بیورن ویمان، ویراستار فرهنگی مجله سوئدی «داگنز نیتار» درباره انتخاب امسال گفت: «انتخاب امسال برای آکادمی نوبل حیاتی است زیرا من فکر می‌کنم به دنیال انتخابی مطمئن و بی سر و صدا هستند. فکر می‌کنم یک نویسنده زن غیراروپایی را که از نظر ایدئولوژیک و سیاسی و حتی ظاهر رفتاری منطقی داشته است انتخاب خواهند کرد. انتخابی درست مقابل پیتر هاندکه تا عکس‌العمل منفی مشاهده نکنند.»

روزنامه‌نگار سوئدی کارسون و کینکید را از گزینه‌های قوی دریافت نوبل ادبیات می‌داند: « به نظرم انتخاب هوشمندانه‌ای است. این جایزه به یک نویسنده و افکارش مشروعیت می‌بخشد. به همین دلیل بسیاری از افراد سال گذشته ناراحت شدند زیرا نظرات هاندکه درباره نسل‌کشی در بوسنی کاملاً مبهم بود. به همین دلیل خاص هم انتخاب کینکید به عنوان برنده امسال زمان مناسبی است. برای او و همچنین برای آکادمی نوبل هم انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود. به جز این موضوع انتخاب این نویسنده بسیار هوشمندانه هم خواهد بود.»

بنا بر وصیت‌نامه آلفرد نوبل جایزه نوبل به «فردی اهدا می‌شود که اثر برجسته‌ای را در مسیر ایده‌ال در حوزه ادبیات خلق کرده باشد.» تاکنون صد و شانزده برنده در بخش ادبیات اعلام شده است که سهم زنان پانزده جایزه بوده است. سال گذشته اولگا توگارچوک، نویسنده خانم لهستانی به عنوان برنده سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. جایزه نقدی امسال ده میلیون کرون سوئدی خواهد بود که معادل ۸۶۶٫۷۰۰ دلار است.

کازوئو ایشی‌گورو، باب دیلن، آلیس مونرو، اورهان پاموک، تونی موریسون، و گاریل گارسیا مارکز از برندگان پیشین جایزه نوبل ادبیات هستند.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY