بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی
بازديد : iconدسته: شعر و داستان

نشست «ادبیات فارسی در سینمای مولف ایران، دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی، سینماگر ایرانی» توسط گروه مطالعات ایرانی دانشگاه اکس آن پرووانس فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، به همت گروه مطالعات ایرانی دانشگاه اکس آن پرووانس فرانسه نشست «ادبیات فارسی در سینمای مولف ایران، دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی، سینماگر ایرانی» برگزار می شود.

سخنران این نشست  سید وحید یعقوبی دکترای ادبیات فرانسه و تطبیقی، متخصص امور فرهنگی، هنر ی و سینمایی مرکز ایران و فرانسه است.

نشست مدنظر روز سه شنبه دوم فوریه ۲۰۲۱ (۱۴ بهمن سال جاری) ساعت ۱۰ صبح به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

ابوالفضل جلیلی متولد ۱۳۳۶ ساوه، فارغ التحصیل کارگردانی و بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک است. وی فعالیت سینمایی را با کارگردانی فیلم های کوتاه آغاز کرد.

وی با فیلم گال در سال ۱۳۶۷ گام بلندی به جلو برداشت و این فیلم‌ها و فیلم‌های بعدی‌اش را با کودکان و نوجوانان و بازیگران غیرحرفه‌ای ساخت و به همین لحاظ قائل به برقراری رابطه عمیق با نابازیگران است تا بتواند استعدادهای نهفته آن‌ها را در موقع فیلم‌برداری کشف کند.

جلیلی پس از گال فیلم رقص خاک را در سال ۱۳۷۰ در شرایطی ساخت که سینمای ایران تحت تأثیر موفقیت‌های بین‌المللی فیلم دونده  بود. دین سان جلیلی با رقص خاک در مسیری گام نهاد که او را به جشنواره‌های خارجی رساند و مورد تحسین قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۷۲ دت یعنی دختر را ساخت که برای آن برنده اوسلای طلایی و نامزد شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۵ شد که نامزدی او برای بار دوم بعد از فیلم یک داستان واقعی بود. همچنین جلیلی برای رقص خاک برنده پلنگ نقره‌ای و نامزد یوزپلنگ طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو ۱۹۹۸ شد و جایزه فیپرشی جشنواره فیلم لندن و جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را از آن خود کرد. 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY