خلا در شکل آکادمیک؛ مشکل جدی آهنگسازان جوان است
بازديد : iconدسته: اخبار

داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به کمبودهای بی‌شمار دانشگاه‌ها در ارایه سرفصل‌های مربوط به آهنگسازی ایرانی، این ضعف را از مهم‌ترین عوامل ایده پردازی در بین آهنگسازان جوان عنوان کرد و گفت: هیچ درسی با عنوان آهنگسازی آکادمیک وجود ندارد و دانشجویان باید خود به طور آزاد این خلأ جدی را پر کنند.

جشنواره موسیقی جوان چند روزی است که مراحل داوری خود را پشت می گذارد و آرام آرام آماده برگزاری رسمی این جشنواره می شود. بدلیل شرایط کرونایی حاکم بر جامعه صدای هنرمندان این جشنواره از زیر ماسک کرونا و بصورت مجازی به گوش علاقمندان و اهالی موسیقی برسد.

از آنجایی که در مرحله داوری می‌توان به کیفیت کلی آثار ارایه شده اشراف داشت از این رو پیشاپیش می‌توان حدس زد که سطح کیفی جشنواره پیش رو در چه حدی خواهد بود. 

داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوۀ بازبینی آثار به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: بیشتر بر روی چگونگی آفرینش آثار تمرکز کرده و برای داوران بسط و گسترش ایده‌ای نوازندگان مهم بوده و  اجرای خوب در مراحل بعدی اهمیت قرار دارد.

جای خالی سنت و نوآوری در میان آثار

این هنرمند آهنگساز، با بیان اینکه کیفیت دلخواهی که براساس سنت و هم نوآوری باشد را در میان آثار شرکت‌کنندگان کمتر شنیدیم، اظهار داشت:. بیشتر آثار رسیده به جشنواره بسط ایده‌هایی بود که در برخی از قطعات خوب نبود.

این داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در عین حال، این مشکل و مسئله را نبود سرفصل های رشته موسیقی ایرانی در دانشگاه‌ها به‌طور خاص درس آهنگسازی عنوان کرد و افزود: به هر حال  ضعف‌های زیاد این حوزه باید مرتفع و چاره اندیشی شود.

ارسال مجدد آثار به جشنواره

سرایی در ادامه سخنان خود، همچنین در توصیه به برگزیدگان مرحله نخست برای اجرا در مرحلۀ نهایی این دوره جشنواره موسیقی جوان هم، گفت: مقرر شده تا شرکت‌کنندگان بر روی آثاری که برای جشنواره فرستاده‌اند ویرایشی روی آنها انجام داده و آن را مجدد ارسال کنند.

داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با تاکید براین نکته که در موضوع آهنگسازی به شکل آکادمیک مشکل جدی داریم، خاطرنشان کرد: باتوجه به تدریس موسیقی در دانشگاه، می‌دانم هیچ درسی با این عنوان وجود ندارد و دانشجویان باید خود به طور آزاد این خلأ را پر کنند.

تاکید بر نقش پررنگ جشنواره موسیقی جوان

سرایی در ادامه تأثیر جشنواره موسیقی جوان را در موسیقی کشور پررنگ خواند و گفت: شاید همین جایگاه من در موسیقی به‌خاطر جشنواره ملی موسیقی جوان باشد. از سال ۱۳۷۴ هر سال امید ساز زدن در این جشنواره را داشتم.

به گفته وی، همین که نوازنده امید دارد سالی یک‌بار جشنواره بیاید و ساز بزند تا بقیه بشنوند اثربخش است. سال ۱۳۷۸ در خلال همین جشنواره بود که از استاد حسین علیزاده مشورت خواستم که به سمت موسیقی بروم یا نه.

وی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود خاطرنشان کرد: در این ایام فقط تدریس آنلاین می‌کنم و کارهایی که از قبل مانده بوده را انجام می‌دهم. آلبومی هم با پژمان حدادی ضبط کرده‌ام که مربوط به چند سال پیش می‌شود و در حال مسترینگ و طراحی جلد آن هستیم. علاوه ‌بر این مشغول نوشتن چند مقاله نیز هستم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در یک نگاه

چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گستردۀ استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» برگزار می‌شود.

در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت. همچنین، در حوزۀ موسیقی دستگاهی، بخشی برای «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی» و بخشی نیز با عنوان «بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی» در نظر گرفته شده است.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) برگزار می‌شود.

اقبال از جشنواره در قاب آمار

تعداد شرکت‌کنندگان امسال از تمام دوره‌های قبل بیشتر بوده است. در دورۀ دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالی‌که امسال در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کرده‌اند که ۵۰ درصد آن‌ها در شاخۀ موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست داده‌اند. لذا، علی‌رغم شرایط کرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.



iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY