دروازه فرهنگ و گفت‌وگو را نمی‌توان بست
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

مدیرعامل موسسه شهر کتاب گفت: در روابط سیاسی بین‌الملل بسیاری از دروازه‌ها را می‌شود بست، دروازه‌های بانکی، مالی، سیاسی و تکنولوژیک، اما تنها و مهم‌ترین دروازه‌ای که نمی‌توان بست، دروازه فرهنگ و گفت‌وگو است.

ایرنا: مهدی فیروزان در نشست ویژه «گفت‌وگو و فهم ما از جهان امروز» که در محل نشست‌های این موسسه در شهر کتاب بهشتی انجام می‌شد به عنوان میزبان نشست، به ایراد سخن پرداخت. روز ۲۳ تیر در تقویم شمسی روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان ثبت شده است.

فیروزان در آغاز سخن اشاره کرد: در روابط سیاسی بین الملل بسیاری از دروازه ها را می شود بست. دروازه های بانکی، مالی، سیاسی و تکنولوژیک. تنها و مهم‌ترین دروازه‌ای را که نمی‌توان بست، دروازه فرهنگ و گفت‌وگو است. همه قلمروها و حوزه‌ها نهایت دارند، فرهنگ اما بر خلاف آنها نهایت ندارد.

وی ادامه داد: فقدان دانش و شناخت نسبت به دیگری تولید ترس می‌کند. همچنان که در دیگر پدیده ها فرآیند ترس این‌گونه است‌. در اتاق تاریک وقتی که ما از حضور اشیا مطلع نیستیم، نسبت به اتاق هراسناکیم. اما به محض روشنایی می بینیم که نه تنها ترس موجه نبوده است، بلکه در آن اتاق سابقا تاریک بسیاری از آرزوهای خود را نیز می‌توانیم محقق شده ببینیم.

مدیرعامل موسسه شهرکتاب افزود: امروز که روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان از سوی ایران نامگذاری شده است، بهانه ای برای مطرح شدن و تجدید دوباره بحث تعامل و گفتگوی سازنده است. آنچه که امروزه به عنوان یک بهانه مطرح است تا یک بار دیگر بر لزوم و ضرورت شناخت دیگری در جهت کاهش تنش‌ها و بهبود همکاری ها دست بگذاریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مهمترین مولفه در گفتگو به نظر من این است که ما باید به گفتگو احساس نیاز پیدا کنیم. جامعه ما چه تصمیم‌ساز و چه تصمیم پذیر، متاسفانه به لزوم و ضرورت نیاز به گفتگو نرسیده است، در سطح ملی یکی از پدیده هایی که می بایست مورد توجه قرار بگیرد این است که ما باید نیازمندی به گفتگو را در عرصه عمومی ایجاد کنیم.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY