دفتر دوم «تاریخ شفاهی کتاب» منتشر شد
بازديد : iconدسته: اخبار

دفتر دوم کتاب «تاریخ شفاهی کتاب؛ گفت‌وگو با ناشران و کتاب‌فروشان» به کوشش نصرالله حدادی و از سوی خانه کتاب منتشر شد.

ایرنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، این کتاب شامل گفت‌وگو با ۲۰ تن از ناشران قدیمی عرصه نشر کشور و یک یادبود از ناشری نجیب و قدیمی، زنده‌یاد ناصر مشفق و انتشارات صفی‌علیشاه، مجموعا بیست‌ویک ناشر و کتابفروش است.

نیکنام حسینی پور در پیشگفتار این کتاب نوشته است: تاریخ شفاهی کتاب و نشر، تنها تاریخ یک صنف یا یک صنعت در حوزه فرهنگ نیست، بلکه تاریخ تحولات فرهنگی کشور، دولت ها و نهادها در طول فعالیت های اجرایی و نحوه سیاستگذاری و برنامه ریزی در این حوزه است. تاریخ شفاهی کتاب و نشر، افزون بر مستندنگاری، ما را با تجربه ها و اندوخته های کاری صنفی استخوان خردکرده این حوزه آشنا می کند؛ تجربه هایی که برای نسل جدیدی که علاقه مند به حضور در این حوزه هستند، می تواند گنجینه ای گرانبها محسوب شود. 

با توجه به فرآیند مصاحبه تاریخ شفاهی کتاب که یکی از روش های پژوهشی در تاریخ است و به شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی براساس دیدگاه های شاهدان، ناظران و فعالان حوزه نشر می پردازد، مصاحبه گر نصرالله حدّادی با زحمات فراوان در این نشست ها ارتباطی تنگاتنگ با مصاحبه کنندگان یافته و به عنوان یک شنونده فعال نقشی ایفا کرده تا مصاحبه شونده راوی در فضایی بی دغدغه و آرام دیدگاه ها و شنیده های خود را بازگو کند.

این پژوهشگر حوزه کتاب در مقدمه خود بر دفتر دوم این کتاب  نوشته است: به هنگام گفت وگو با دوستان ناشر در دفتر اول، خیال داشتم با مرحوم مشفق گفت وگوکنم، که فرصتی فراهم نیامد و فترت یک ساله و اندکی دلسردی نگارنده به خاطر مسائل پیش آمده بعد از چاپ دفتر اول و آغاز گفت وگوها برای دفتر دوم، آنگونه شد که مرحوم مشفق کمتر در محل انتشارات صفی علیشاه حاضر می شد و تنها یک بار موفق به دیدار ایشان شدم و آثار نسیان و فراموشی را آشکارا در آن ملاقات در چهره مرحوم مشفق یافتم. سفر آن مرحوم به آمریکا، این اندک فرصت را نیز از بین برد و با خبرِ شنیدن درگذشت ایشان، افسوسم چندین برابر شد و خوشبختانه با او در کتاب هفته گفت وگویی را به عمل آورده بودم که همراه با نوشته فرزند بزرگوارشان، در انتهای کتاب ملاحظه می فرمایید.

تمامی گفت وگوهای به عمل آمده در سرسرایِ سرای اهل قلم خانه کتاب به عمل آمده و مطالب مطرح شده، عیناً پیاده، آماده سازی و تقدیم دوستان ناشر شد و با تأکید بر این نکته که هر آنچه که صلاح می دانند را پس از اصلاح در اختیار ما بنهند، عمل گردید و تمامی آنچه را که پیش روی شما بزرگواران نهاده ایم، بدون کم و کاست، نظرات بزرگانی است که بر من منت نهاده و در این گفت وگوها شرکت کرده اند. اصلِ کار را بر بی طرفی نهادیم و تمامی سؤال های مطروحه را قبل از هر گفت وگو، در اختیار این عزیزان گذاردم و تأکید کردم بر هر سؤالی که میل ندارید بپرسم، خط قرمز بکشید و اگر سؤال به ذهنتان خطور می کند که باید بپرسم، مطرح بفرمایید.

گفت‌وگو با احمد افجه‌ای مدیر کتابفروشی سیروس، علیرضا گنج‌دانش انتشارات گنج دانش، سید رضا یکرنگیان انتشارات خجسته، بیت‌الله رادخواه انتشارات تهران-تبریز، جمشید اسماعیلیان انتشارات پرتو (اسماعیلیان)، ابوالقاسم اشرف‌الکتابی انتشارات اشرفی، بیوک چیت‌چیان انتشارات مرتضوی از جمله گفت‌وگوهای دفتر دوم است که پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.

در ادامه این اثر نصرالله حدادی، با سیدجلال کتابچی (خاندان کتابچی) انتشارات اسلامیه، سیدمجتبی کتابچی (خاندان کتابچی) انتشارات علمیه اسلامیه، مرتضی آخوندی انتشارات دارالکتب اسلامیه، مهدیه مستغنی (خاندان زهرایی) انتشارات کارنامه، محمدرضا ناجیان‌اصل انتشارات رسا،محمدرضا جعفری انتشارات نشر نو، فرهنگ نشر نو، امیرکبیر و محمد نیکدست انتشارات پیام گفت‌وگو کرده است.

گفت وگو با سعید اقبال کتابچی انتشارات اقبال، داوود موسایی انتشارات فرهنگ معاصر، مهرداد کاظم‌زاده انتشارات مازیار، علی زوار انتشارات زوار، غلامرضا امامی انتشارات موج و پندار، بهروز عطایی انتشارات عطایی از دیگر بخش های این کتاب است.

در پایان کتاب نیز یادی از مرحوم ناصر مشفق مؤسس انتشارات صفی‌علیشاه شده و یادداشت فرزند وی منتشر شده است.

دفتر دوم تاریخ شفاهی کتاب؛ گفت‌وگو با ناشران و کتاب‌فروشان حاصل گفت‌وگوهای نصرالله حدادی با ناشران پیشکسوت است. این کتاب در هزار و ۶۴ صفحه از سوی خانه کتاب راهی بازار نشر  شده است.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY