رحمانیان: حس می‌کنم جنس امروز تئاتر و تماشاگرش را نمی‌شناسم
بازديد : iconدسته: تئاتر

محمد رحمانیان با اشاره به اینکه طرح اولیه نمایش جدیدش سال ۸۴ نوشته شده، از نشناختن ‌مخاطب امروز تئاتر سخن گفت‌ و تاکید کرد که با توجه به زمان حدود سه ساعتی نمایش از تماشاگران برای چگونگی اجرا نظرسنجی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد رحمانیان در آخرین ‌روز بهمن ماه به همراه برخی از بازیگران و عوامل نمایش «روزهای رادیو» در خانه تئاتر در نشستی به تشریح جزئیات اجرای جدید خود پرداخت.‌

جنس متفاوت تماشاگران امروز

بهنوش طباطبایی در سه نقش متفاوت، لیلی رشیدی (بازیگر)، حسن علیشیری (ترانه سرا)، بهرام ابراهیمی (در نقش احمد قوام السلطنه)، سردار سرمست ( تنظیم کننده موسیقی)، افشین هاشمی (بازیگر)، احسان کرمی (خواننده و بازیگر ۹  نقش)، آلاله زارع طلب (بازیگر)، غزاله آخوندزاده (نوازنده پیانو و بازیگر)، احسان برآبادی (طراح پوستر) و آزیتا موگویی (تهیه‌کننده) تعدادی از عوامل حاضر در این نشست بودند.‌

به گفته رحمانیان «روزهای رادیو» هشت داستان از مقطع تاریخی چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ یعنی زمان افتتاح رادیو تا بازه زمانی ۲۰ سالگی‌ رادیو را در برمی‌گیرد و از یکم اسفندماه در پردیس شهرزاد روی صحنه می‌رود که البته از ابتدا برای یک سالن بزرگ ‌طراحی شده بود.

نویسنده و کارگردان این نمایش که حدود ۱۵۰ دقیقه زمان اجرای آن است، درباره حس و حال این روزهایش در این اجرا پس از مدتی دوری از تئاتر گفت: کمی از تئاتر دور افتاده‌ام و به نظرم تماشاگرانم را هم از دست داده‌ام. کلا فضا کمی متفاوت شده و مستند این حرفم نمایش «لانچر ‌پنج» است که پر از خشونت عریان بود، اما دیدم بیشتر تماشاگران در صحنه‌های خشونت‌آمیزش می‌خندیدند. به همین دلیل احساس می‌کنم جنس امروز تئاتر و حتی تماشاگرش را نمی‌شناسم.‌

او درباره مدت زمان طولانی اجرای نمایش خود هم گفت: این نمایش حدود ۱۵۰ دقیقه است و می‌خواهم از مخاطبان نظرسنجی کنم که آن را یک باره اجرا کنیم یا در دو بخش روی صحنه ببریم، چون ممکن است تماشاگر خسته شود.‌

رحمانیان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به فضای امروز جامعه و عصبیتی که در ان هم دیده می‌شود چه انگیزه‌ای برای به صحنه بردن این نمایش و در این مقطع داشته است؟ گفت: طرح اولیه این متن سال ۸۴ و بعد از نمایش «فنز» نوشته شد و قرار بود با بازی عزت‌اله انتظامی و پرویز پرستویی اجرا شود. داستان اصلی هم درباره آتش گرفتن تئاتر سعدی در سال ۱۳۳۲ و بیکار شدن گروه تئاتر نوشین بود که در ویرایش جدید متن، تغییراتی در آن ایجاد شد و هشت مقطع از یک شخصیت به نام رامین سنگ آتش به تصویر کشیده می‌شود.

در این باره افشین هاشمی یکی از بازیگران نمایش «روزهای رادیو» توضیح داد: یکی از مشکلات فرهنگ عمومی ما عدم بازگشت به تاریخ است و اگر تاریخ را مرور کنیم بخش زیادی از این مشکلات فعلی پیش نمی‌آید. ما زمانی با نمایشی تاریخی با اتفاقات بسیار تاثیرگذار روبرو هستیم و پاسخ‌هایی برای دلیل اجرای آن در امروز پیدا می کنیم.

او افزود: نکته مهم دیگری که برای حضور بیشتر ما در این نمایش انگیزه بوده حضور کارگردانی مثل محمد رحمانیان است که خیلی از وقت‌ها همکاری با ایشان را به دلیل علاقه و اطمینانی که داریم بدون خواندن متن قبول می‌کنیم.

احسان کرمی هم که با ۹ نقش متفاوت در این نمایش بازی می‌کند، ادامه داد: هر بازیگری ک تئاتر کار می‌کند قطعا دوست دارد با چند اسم مثل محمد رحمانیان، بهرام بیضایی، محمد یعقوبی و علی رفیعی کار کند. این اسم‌ها هیچ وقت به آنچه به سرعت در بستر جامعه می‌تواند فراموش شود تن ندادند. نمایش آقای رحمانیان درباره عشق، تاریخ و عواطف انسانی صحبت می‌کند و انگیزه اول همه ما کار کردن با محمد رحمانیان برای همین روایت در بستر تاریخ و عشق است.

بهنوش طباطبایی دیگر بازیگر این نمایش که سه نقش را ایفا می‌کند، هم گفت: کار در نمایش‌های آقای رحمانیان به عنوان  بازیگر مرا در موقعیتی قرار می‌دهد که چالش‌برانگیز است و با جان و دل آن را می‌پذیرم چون بازیگری مرا ارتقا می‌دهد.

او با اشاره به برخی حاشیه‌های پیش آمده در ماه‌های اخیر و واکنش‌ها و بازخوردها میان هنرمندان و مردم بیان کرد: خیلی از برخوردهای بویژه خشونت‌آمیزی که با هنرمندان و سلبریتی‌ها در رسانه‌ها و صداوسیما می‌شود برای ما عادی شده ولی در جشنواره امسال این خشونت علنی‌تر شد در حالی که من ترجیح می‌دهم رو به جلو فکر کنم و کارم را انجام دهم. من خودم را عضوی از خانواده آقای رحمانیان و خانم نصیرپور می‌دانم چون رفتارهای انسانی بزرگوارانه دارند.

لیلی رشیدی نیز در ادامه این صحبت‌ها با اشاره به اینکه اولین انگیزه‌اش از بازی در نمایش «روزهای رادیو» حضور خود رحمانیان بوده است، گفت: فکر می‌کنم در جریان‌های اخیر عده‌ای می‌خواستند هنرمندان را از چشم مردم بیندازند و بین هنرمندان هم نفاق بیندازند که موفق شدند، اما هنرمندان چنین چیزی را نمی‌خواستند. 

فهیمه رحیم‌نیا هم که در این نشست حضور داشت، افزود: برای اولین بار است که با آقای رحمانیان کار می‌کنم و از این همکاری خوشحالم چون آثارش تماشاگر نسل جدید را که چیزی از تاریخ نمی‌داند به فکر وامی‌دارد.

در این نشست از پوستر نمایش «روزهای رادیو» رونمایی شد و بخش از ویدیویی که بهرام ابراهیمی در آن بازی کرده به نمایش درآمد و با نوازندگی سردار سرمست، احسان کرمی قطعه‌ای از شعر این نمایش را خواند.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY