رمان جدید دانیل کلمان؛ حضور در فهرست بوکر تا تاثیر کرونا بر کتاب
بازديد : iconدسته: ادبیات

دانیل کلمان نویسنده سرشناس آلمانی در مصاحبه جدیدش از این سخن گفته که چطور رمان جدیدش با دو مساله حاد معاصر یعنی روی کار آمدن ترامپ و شیوع کرونا، راهش را ادامه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندین اکسپرس، شخصیت افسانه‌ای «تیل اولنشپیگل» یکی از مخلوقات فولکلور آلمانی است که در ادبیات و کمیک بوک‌های کودک مدرن بسیار محبوب شده است.

وقتی دانیل کلمان چند سال پیش تصمیم گرفت داستان این شخصیت را در قالب رمان جدیدش با عنوان «تیل» تعریف کند، می‌دانست که پروسه‌ای سخت و طولانی از تحقیقات پیش رو دارد، مخصوصاً برای بازخلق قرون وسطی در اروپا؛ اما چیزی که انتظار نداشت این بود که داستانی تا این حد تیره بتواند با خوانندگان ادبیات داستانی امروز تا این حد ارتباط برقرار کند.

همانطور که خود نویسنده هم اقرار می‌کند، هم‌زمانی این کتاب با پاندمی کروناویروس کاملاً غیرمنتظره بود اما در حقیقت این رویداد به کتاب او کمک کرد. البته این کتاب جدا از پاندمی هم توانسته تحسین چهره‌های بزرگی از جمله میشل هانکه و ایان مک‌یوون را برانگیزد.

کلمان که اخیراً با «تیل» به فهرست نهایی جایزه بین‌المللی بوکر ۲۰۲۰ هم راه پیدا کرد، در مصاحبه‌ای درباره موضوع‌های مختلفی صحبت کرد و توضیح داد که چطور رییس جمهور شدن دونالد ترامپ نزدیک بود باعث شود او کتاب را تمام نکند.

چطور به شخصیت تیل اولنشپیگل رسیدید و چه چیزی باعث شد داستان او را بنویسید؟

من او را در کتاب‌های کودکان شناختم و در آنجا او شمایلی بسیار محدودتر از دلقک بدجنس داستان‌های قدیمی بود. می‌خواستم تیرگی اصلی او را نشان بدهم و حس کردم می‌تواند در این دوران تاریک یک راهنمای ایده‌آل باشد.

پیش از انتشار کتاب تصور می‌کردید چه حد بتواند در میان خوانندگان امروز جلب توجه کند و مرتبط با زمانه باشد؟

راستش را بخواهید وقتی سال ۲۰۱۲ کار نوشتن این کتاب را شروع کردم دنیا بسیار متفاوت بود. حس کردم موضوعش با دوران نمی‌خواند؛ هرچند تا حدودی برای خودم جالب بود. بعد دنیایی که داشتم درباره‌اش می‌نوشتم و دنیایی که در آن می‌نوشتم مدام به هم نزدیک‌تر شدند و سالی پس از سال دیگر این روند ادامه داشت. این واقعاً غیرمنتظره بود. برای کتاب من خوب بود اما برای دنیا خیلی خوب نبود.

تم‌های موضوعی جنگ و مذهب در کتاب از همان ابتدا بسیار پررنگ هستند. هدف‌تان از همان ابتدا این بود که حسی از تیرگی زمانه را در تاریخ مدرن به تصویر بکشید؟

بله این یکی از اهداف من بود. می‌خواستم داستان عصری را بگویم که آنقدر تیره بود که داشت دیگر برای‌مان غیرقابل تصور می‌شد. هر چند این اصلاً بد نیست. باعث می‌شود آدم درک کند که حتی با وجود اینکه اوضاع الان خیلی خوب نیست، می‌تواند بسیار بسیار بدتر هم باشد.

آیا همان حس شوخ‌طبعی عجیب شخصیت اصلی داستان بخشی از زندگی واقعی شما هم هست؟ این چطور به شما در زندگی امروزی کمک می‌کند؟

اغلب به تیل فکر می‌کنم. اینکه او اگر الان بود چه واکنشی نشان می‌داد و چه چیزی می‌گفت. او انسانی بسیار قوی‌تر از خود من است و بسیار دیوانه‌تر و آزادتر، اما آن مقاومت او خیلی به من کمک کرد. هر وقت حس نزدیک به درماندگی می‌کنم به خودم می‌گویم که اگر تیل بود الان به خاطر این مسئله در هم نمی‌شکست. او در حقیقت آن را بامزه می‌پنداشت و ممکن است خیلی عجیب به نظر برسد، اما این فکر واقعاً بارها و بارها به من کمک کرده است.

به ما بگویید شنیدن این خبر که دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده شده چه تاثیری بر نوشتن این داستان داشت. شما آن موقع نیمی از کتاب را نوشته بودید.

بله و برای مدتی اصلاً نمی‌توانستم به نوشتن ادامه بدهم چون حس می‌کردم دموکراسی ممکن است همین حالا و اینجا به پایان برسد. اما بعد با خودم فکر کردم که حتی اگر این اتفاق بیفتد نمی‌تواند جلوی کار کردن تیل را بگیرد و نباید باعث شود که من هم دست از نوشتن بردارم.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY