«رنج و التیام» وارد کتابفروشی‌ها شد/چگونه مرگ دیگران را تاب آوریم
بازديد : iconدسته: اخبار

کتاب «رنج و التیام در سوگواری و داغدیدگی» نوشته ج. ویلیام وُردِن با ترجمه محمد قائد توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رنج و التیام در سوگواری و داغدیدگی» نوشته ج. ویلیام وُردِن به‌تازگی با ترجمه محمد قائد توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب، یکی از عناوین مجموعه «فلسفه زندگی» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

ج. ویلیام وردن نویسنده این‌کتاب، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد است که در این‌اثر، به احوال زندگان و واکنش آن‌ها در قبال مرگ دیگران پرداخته است؛ نه به خود مفهوم مرگ. بحث اصلی نویسنده در این‌کتاب، در سطح روانپزشکان و روانشناسان و برای تدریس به مشاوران، پرستاران و مددکاران تدوین شده است.

مترجم کتاب هم در یادداشتی که ابتدای آن آورده، با اشاره به حادثه درگذشت یکی از آشنایانی که می‌شناخته، این‌سوال را مطرح می‌کند که در مواردی که کسی از دنیا می‌رود یا در یک‌ضایعه، چه‌کسی بیشترین ضربه را می‌خورد و آیا می‌توان صدمه‌دیده‌ترین فرد را مشخص کرد؟ او همچنین می‌گوید در زندگی سنتی، از سر گذراندن دوره‌های مصیبت و سوگواری، همراه با دیگران و با کمک دیگران انجام می‌شود اما با پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی، ازدیاد فواصل جغرافیایی، خانوادگی و عاطفی و تفکیک هرچه بیشترِ حیطه خصوصی از زندگی اجتماعی، مسائل جدیدی در سوگواری و ماتم‌داری پدید می‌آید.

نسخه اصلی این‌کتاب که ترجمه فارسی از روی آن انجام شده، سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی انتشاراتی بهار در نیویورک چاپ شده و ویراست دوم کتاب محسوب می‌شود. ویراست اول این‌کتاب سال ۱۹۸۲ منتشر شده بود که نویسنده برای ویراست دوم، اصلاحاتی روی آن انجام داده است. وردن معتقد است اگر بتوان مرگ را فلسفی‌ترین موضوع ذهن انسان‌ها تلقی کرد، می‌توان این‌مطلب را هم اضافه کرد که مردن عزیزان و نزدیکان، از جنبه روانشناختی، احتمالا عمیق‌ترین تاثیر را بر ذهن و احساس فرد می‌گذارد.

این‌کتاب به‌جز ۲ ضمیمه‌ای که دارد، ۹ فصل را در خود جا داده است. عناوین فصول اول تا نهم «رنج و التیام در سوگواری و داغدیدگی» به این‌ترتیب است: «دلبستگی، فقدان و تکالیف سوگواری»، «واکنش‌های بهنجار در برابر ماتم: سوگواری بی‌مسئله»، «مشاوره ماتم: آسان کردنِ ماتم غیرپیچیده»، «واکنش نابهنجار در برابر ماتم: سوگواری پیچیده»، «ماتم‌درمانی: گره‌گشایی از ماتمِ بیمارگونه»، «ماتم بر انواع خاص ضایعه»، «ماتم و سازمان خانواده»، «ماتم شخصی مشاور» و «آموزش برای مشاوره ماتم».

ضمیمه‌های ۱ و ۲ کتاب هم به‌ترتیب عبارت‌اند از «مرگ در خانواده»‌ و «دستِ راستِ پدر».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

کسانی که در گذشته گرفتار واکنش پیچیده در برابر ماتم شده‌اند بسیار احتمال دارد که اکنون نیز واکنشی پیچیده از خود نشان دهند. “فقدان‌ها و جدایی‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده است بر فقدان‌ها و جدایی‌ها و تعلق خاطرهای جاری اثر دارد و همه این عوامل بر ضایعه‌ها و جدایی‌ها و ظرفیت ایجاد دلبستگی‌های آتی اثر خواهد داشت.” افرادی هم که پیشینه بیماری‌های افسردگی دارند بیشتر در معرض گرفتار شدن به واکنش‌های پیچیده‌اند.

زمینه‌ای که به‌خصوص اهمیت دارد تاثیر از دست دادن پدر یا مادر در سال‌های ابتدای طفولیت بر پیدایش واکنش‌های پیچیده طی ماتم‌های بعدی است. در این‌ زمینه که به پیدایش مسائل بعدی در بهداشت روانی مربوط می‌شود مطالعاتی انجام شده، اما شواهد هنوز کافی نیست. از دست دادن پدر یا مادر در سال‌های کودکی ممکن است مهم باشد، اما نوع پرورش در آن سال‌ها نیز اهمیت دارد. وایان در مطالعه‌ای بر تحول زندگی مردان در طول زمان،‌ دریافت “مرحله دهانی و وابستگی که ماتمداری را مشکل می‌کند بیشتر ریشه در زندگی با والدینی با روحیه ناپایدار، نارس و ناسازگار دارد تا از دست دادن والدینی خوب.”

پاره‌ای شواهد نشان می‌دهد افرادی که گرفتار واکنش‌های پیچیده ماتم می‌شوند در عُلقه‌های کودکی خویش احساس ناامنی می‌کرده‌اند و احساس‌هایی دوگانه نسبت به مادر خویش _یعنی نخستین موضوع عشق‌ورزیدن_ داشته‌اند.

این‌کتاب با ۳۲۰ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۵۷ هزار تومان منتشر شده است.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY