روزی که هنر و زیبایی بر سیاست غلبه کند
بازديد : iconدسته: هنر های تجسمی

هنرمندانِ ایرانی و ایتالیایی که حالا مدتی است در پروژه‌ای مشترک در کنار هم قرار گرفته‌اند تا با خلق آثاری در ظاهر به زیباسازی شهر تهران کمک کنند و در بعدی عمیق‌تر بر یکرنگی مردم جهان تاکید کنند، مشکلات سیاسی و دغدغه‌های بین‌المللی را مانعی برای در کنار هم قرار گرفتن، نمی‌بینند.

رویداد فرهنگی، فرصتی برای هم صحبتی

«یک سال، دو هنرمند، دو اثر برای دو ماه» رویداد فرهنگی است که توسط سفارت ایتالیا در تهران و با همکاری نهادهای داخلی طراحی شده و اخیراً نیز از سومین پروژه خود رونمایی کرده است. پروژه‌ای که قرار است هم پُلی فرهنگی باشد میان کشورهای ایران و ایتالیا و هم فرصتی برای حرف زدن با مردم تهران آن هم به زبان هنر!

ریکی بوی (Rikyboy)، هنرمند جوان ۲۴ ساله‌ای که از کشور ایتالیا در این پروژه مشترک شرکت کرده، درباره تجربه حضور در ایران به ایسنا می‌گوید: پیش از این اصلاً با فرهنگ ایرانی آشنا نبودم. اینجا همه چیز اینجا برایم جدید است و درست همانند بچه‌ای که برای اولین بار در مواجهه با برخی صحنه‌ها و موضوعات هیجان دارد، من نیز هیجان‌زده می‌شوم.

او ادامه می‌دهد: برای حضور در ایران به شخصه چندان نگران نبودم، اما خانواده‌ و اطرافیانم بسیار نگران بودند؛ با این وجود از سفارت ایتالیا در ایران این اطمینان را دادند که جای نگرانی نیستند و ایران و به‌ویژه تهران امن است. 

اثر ریکی‌بوی در سفارت ایتالیا

مردم ایران را از نزدیک بشناسیم

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: در این مدت در من تضادی به وجود آمد؛ چراکه تهران پر از آدم‌های خوب و مهربان است که هیچ‌گاه همانند آنها را در هیچ‌ کجای دنیا ندیده بودم و این در حالی است که همیشه اخبار بسیار بدی از این نقطه جهان می‌شنیدم. الان فکر می‌کنم مردم کشورهای دیگر باید به ایران بیایند و با مردم آن حرف بزنند و خودشان آنها را از نزدیک بشناسند. 

ریکی‌بوی همچنین در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید چقدر زبان هنر می‌تواند بر سیاست چیره شود، می‌گوید: اگر روزی هنر و زیبایی بتواند بر سیاست غلبه کند، قطعا جهان زیبایی خواهیم داشت، اما این فقط یک رویا است. در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که هنر به یک شیوه به سراغ افراد نمی‌رود و هر کسی برداشت‌های خاص خودش را از یک اثر هنری دارد؛ بنابراین از طریق هنر نمی‌توان همه نگاه‌ها را یکسان کرد. 

او همچنین درباره اثری که برای این پروژه خلق کرده است، اظهار می‌کند: به طور کلی پیش از این از فرهنگ ایرانی و نحوه نوشتن آنها اصلا شناختی نداشتم، ولی الان تلاش می‌کنم که آثارم را به نوعی با الفبای ایرانی تلفیق کنم و در واقع می‌خواهم حالت‌های حروف فارسی را در اشکالی که می‌کشم به کار ببرم. 

آثاری برای جلب توجه مردم

این هنرمند ایتالیایی یادآور می‌شود: در این پروژه نیز سعی کردم اثری را خلق کنم که توجه مردم را خیلی سریع به خود جلب کند. اثری ساده با رنگ‌های ساده و سوژه‌ای ساده که مردم می‌توانند با دیدن آن در خیابان خیلی سریع پیام را دریافت کنند. همچنین در این اثر و به‌طور کلی آثاری که خلق می‌کنم، تلاش می‌کنم سه موضوع آزادی، قدرت و انتخاب‌ها را در نظر داشته باشم. 

یکی از آثار ریکی بوی
یکی از آثار ریکی‌بوی 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY