«سال‌های سرخ هری» منتشر شد/وقایع هرات هنگام هجوم ارتش شوروی
بازديد : iconدسته: شعر و داستان

«سال‌های سرخ هری» نوشته خلیل الله افضلی منتشر شد. این کتاب درباره وقایع هرات پس از هجوم گسترده ارتش سرخ شوروی به افغانستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سال‌های سرخ هری» نوشته خلیل‌الله افضلی در ۲۹۱ صفحه توسط موسسه پژوهشی بایسنغر در افغانستان منتشر شد. کتاب شامل مقالات و یاداشت‌هایی درباره وقایع هرات از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۱ خورشیدی بویژه هنگام هجوم ارتش سرخ شوروی به این کشور است.

«سال‌های سرخ هری» سه بخش عمده دارد: مقالات، پیوست‌ها و تصاویر. در بخش اول موضوعاتی مانند: کمربندهای امنیتی چهارگانه هرات، ویژگی‌های رهبری استراتژیک در شخصیت صفی الله افضلی، جهاد در غوریان، کمیته ولایتی هرات، جنگ زنده جان، قیام ۲۴ حوت، وضعیت فرهنگی هرات، وضعیت زنان هرات و وضعیت ابنیه تاریخی هرات پرداخته شده است. بخش دوم نیز: روز شمار وقایع سیاسی، جهادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و… مورد بحث قرار گرفته است. در بخش سوم نیز دوازده تصویر مرتبط با مباحث طرح شده منتشر شده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب درباره صفی الله افضلی است. او که در سال ۱۳۶۶ به شهادت رسید از فرماندهان مجاهدین افغان در زمان هجوم ارتش سرخ شوروی بود. همسر او یعنی آمنه صفی افضلی هم اکنون وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان در دولت اشرف غنی است.

شهید افضلی در هنگام تحصیل در دانشگاه مبارزه را آغاز کرد. پس از پایان تحصیل در دانشکده علوم دانشگاه کابل به هرات بازگشت و در در طرح‌ریزی شالوده قیام ۲۴ حوت هرات نقش فعالی ایفا کرد. قیام بیست و چهار حوت (اسفند) عنوان خیزش مردمی اهالی هرات افغانستان است که در سال ۱۳۵۷ علیه حکومت وقت به رهبری نور محمد تره کی اتفاق افتاد. این قیام نخستین قیام عمومی مردم در افغانستان در برابر رژیم کودتایی هفت ثور «خلق» / پرچم و حامیان شوروی آن بود.

شهید افضلی در هرات هسته مقاومت فعالی را تشکیل داد و اعضای گروهش همگی از تحصیلکرده‌های افغانستانی بودند. در سال ۱۳۹۰ بنیادی فرهنگی و اجتماعی در زادگاه او هرات برای پاسداشت نام و خاطره مجاهدت‌هایش تشکیل شد. آرامگاه او نیز در هرات محل زیارت دوست‌دارانش است.

این خبر بر اساس اطلاعات دریافتی از وابسته فرهنگی ایران در هرات تنظیم شده است.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY