صحبت‌های پی‌یر لومتر در مراسم اهدای جوایز سزار فرانسه
بازديد : iconدسته: سینما

امسال جایزه سزار فرانسه برای بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلم «دختری با دستبند» برگرفته از رمان پی‌یر لومتر رسید و نویسنده فرانسوی در مراسم اهدای جوایز به برندگان حضور یافت و درباره اقتباس‌های سینمایی صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته-چند روز پیش مراسم اعلام برندگان چهل‌و‌ششمین جایزه سزار که جایزه سینمای ملی کشور فرانسه است، در پاریس برگزار شد و فیلم «دختری با دستنبد» ساخته استفانی دومستیه موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی این رقابت سینمایی را -که به اسکار فرانسه معروف است- از آن خود کند.

 این فیلم -که با تمرکز بر محاکمه دختر جوانی برای قتل بهترین دوستش شکل گرفته- با الهام و اقتباس از رمانی به همین نام نوشته پی‌یر لومتر ساخته شده است و نویسنده فرانسوی -که در مراسم اهدای جوایز به برندگان حضور یافته بود- درباره اقتباس سینمایی از رمان‌ها و داستان‌ها صحبت کرد.

او با اعلام خبر برگزیده شدن رمانش با آرامشی مخصوص و لبخند بر لب بر روی صحنه رفت و پیش از خواندن یادداشتی که از قبل آماده کرده بود عنوان کرد «از حضورم در اینجا بسیار خرسندم. سینما را بسیار دوست ‌می‌دارم و نیز کتاب‌خواندن را. یک اثر اقتباسی سینمایی تنها یک نسخه تصویری از یک کتاب نیست؛ بلکه خود یک اثر اصیل و اصلی است که از اثر اصیل دیگری الهام گرفته شده است. اثر اقتباسی نتیجه دیالوگ بین دو خالق است که هیچ‌کدام نباید به تنهایی پیروز ظاهر شوند.»

نویسنده فرانسوی در ادامه افزود «اقتباس سینمایی موفق همانند یک کتاب است که توسط دوربین خوانده می‌شود و همه به لطف این نگاه از یک زاویه متفاوت داستان آن را متوجه می‌شوند. یک اقتباس سینمایی ناموفق هم همانند سینمایی است که برای مدت‌ها تعطیل شده؛ آن‌هم در برابر شعبه‌های بانکی که تمام روز را باز هستند. آن‌جا هم همه مردم داستان را می‌فهمند یعنی ما به بدترین شکل شکست خورده‌ایم.»

این اولین بار نیست که یک اثر سینمایی موفق از آثار پی‌یر لومتر ساخته می‌شود. در سال ۲۰۱۸ نیز اقتباس سینمایی از رمان «خداحافظ بالایی‌ها» که در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه گنکور شده بود، جایزه سزار بهترین فیلم اقتباسی را به کارگردانی آلبر دوپونتل برنده شد.

 گفتنی است که فیلم «بای‌بای کله‌پوک‌ها» ساخته آلبر دوپونتل با بردن ۷ جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در این دوره از اهدای جوایز سزار فرانسه، برنده بزرگ شب اهدای جوایز شد.

لومتر در پایان با ادای احترام به این کارگردان فرانسوی درباره او نیز که در مراسم حضور نداشت، گفت: «اگر خودخواهی نباشد، من به نیابت از او اینجا حضور دارم. دلم برایش تنگ شده است. ما با یکدیگر بومس اسپیرینگ بازی می‌کردیم. برای مدتی داشتم به او در تحلیل روشی که تمایل به انجام آن داشت، کمک کردم. بعد رهایش کردم؛ زیرا باید به ساخت فیلمش می‌رسید. فیلمی حالا نتیجه‌اش را می‌بینیم.»

در طی این مراسم لوئی گارل، ‌هنرپیشه فرانسوی در سخنانی به ژان کلود کریر -که ماه فوریه از دنیا رفت- ادای احترام کرد و یاد او را گرامی داشت.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY