فوایدی که مطالعه برای مغز انسان دارد
بازديد : iconدسته: اخبار

روزنامه ایندیا تایمز هندوستان در مطلبی با تهیه اسلایدهایی به طور خلاصه به مخاطبان خود توصیه کرده است که به طور روزانه و منظم مطالعه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شنیدن این جمله که مطالعه کتاب فواید زیادی برای مغز دارد، چندان شگفت‌آور نیست و حتما شما هم تا به حال آن را شنیده‌اید. احتمالا در زمان کودکی مادرتان برای آنکه بتواند شما را نیز به کتاب خواندن تشویق کند تا دست از تلویزیون بکشید، جمله‌های مشابهی بیان کرده است تا با تشویق شدن به این کار، به سراغ تقویت ذهن خود بروید. ولی نکته جالب در مورد حقیقت فواید مطالعه آنجایی برجسته می‌شود که چگونه یک فعالیت ساده می‌تواند مغز را به طرق مختلف بهبود ببخشد.
 
روزنامه ایندیا تایمز هندوستان در مطلبی با تهیه اسلایدهایی به طور خلاصه به مخاطبان خود توصیه کرده است که به طور روزانه و منظم مطالعه داشته باشند و با استناد به منابع موجود در مطالعات روانشناختی نکات مثبت زیر را نتیجه مطالعه مستمر و روزانه ذکر کرده است:
 
مطالعه باعث افزایش خلاقیت می‌شود
 اگر شما یک اکتشاف‌گر بودید از طریق تجربه‌ مستقیم در مورد دنیا و تنوع آن می‌آموختید. در کوچه‌های تنگ کشورهای خارجی قدم می‌زدید، در دریاها کشتی‌رانی می‌کردید، در بیابان‌ها قدم می‌گذاشتید یا غذاهای جدید را تجربه می‌کردید. این اکتشافات ذهن‌تان را بسط می‌داد، موجب تقویت تخیل و خلاقیت‌تان می‌شد و دیدتان را تا ابد دستخوش تغییر می‌کرد. اما متاسفانه ما نمی‌توانیم همه چیز را مستقیما تجربه کنیم. ولی خوشبختانه خواندن کتاب این امکان را برایتان فراهم می‌آورد و البته ناگفته نماند که میزان درگیرشدن قوه‌ی تخیل‌تان بستگی به علاقه و جذب‌شدن‌تان به محتوای کتاب دارد. هرچه بیشتر در کتاب غرق شوید، تخیل‌تان بیشتر تحریک شده و خلاقیت‌تان تقویت می‌شود.
 
مطالعه باعث افزایش دایره لغات می‌شود
روان‌شناسان مطرح کرده‌اند، ارتباطی مستقیم بین شیوه به‌کارگیری کلمات و گستره‌ی دایره واژگان افراد، با موفقیت آن‌ها وجود دارد. لذا کلمات نقشی تعیین‌کننده در توفیق اجتماعی افراد ایفا می‌کنند. افراد دارای فن بیان عالی، فکری پویا و سرشار از ایده دارند. ضمن آنکه نیازهای مغز خود را می‌شناسند و قادرند تا با گسترش مستمر دایره لغات خویش از جسم خود نیز در جهت برقراری ارتباطات مؤثر استفاده کنند. این افراد، قدرت کلام بالایی در درک مطالب داشته و باقدرت و شیوایی بیان خود، ذهن و قلب مخاطبانشان را با خود همراه می‌کنند.
 
مطالعه استرس را کاهش می‌دهد
تحقیقات نشان می‌دهد که ۶ دقیقه کتابخوانی می‌تواند تا ۶۸ درصد استرس را کاهش دهد. در حقیقت، مطالعه با ایجاد آرامش موجب کاهش استرس می‌شود و بهتر از سایر روش‌های معمول مانند گوش‌دادن به موسیقی، پیاده‌روی یا خوردن چای بر تنش‌زدایی موثر است.
 
مطالعه کتاب بر کیفیت خواب اثر دارد
برخلاف خواندن مطالب موجود در اینترنت یا چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه یک کتاب خوب می‌تواند به آسایش فکر و خواب راحت کمک کند. دانشمندان در تحقیقات خود متوجه شده‌اند که خواندن کتاب تاثیر مثبتی روی خوابیدن افراد دارد. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه ساسکس انگلستان انجام شده، معلوم شده است کسانی که به جای مطالب و محتوای اینترنتی، از کتاب به خصوص انواع چاپی استفاده می‌کنند، دارای خواب بهتری در طول شب هستند.
 
مطالعه بر کارکرد مغز تاثیر دارد
هوش سیال، بخشی از هوش هیجانی است که به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های حساس و زمانی که با یک مشکل مواجه می‌شویم، بتوانیم راه حلی برای مقابله با آن پیدا کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه‌کردن به شکل کامل مستقیم بر روی قسمتی از مغز ما که هوش سیال در آن قرار دارد، تاثیر می‌گذارد. این یعنی افرادی که بصورت هدفمند مطالعه می‌کنند، می‌توانند تصمیمات منطقی‌تری نسبت به بقیه بگیرند.
 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY