لیلی گلستان : فعالیت در فضای هنری شعور فرهنگی می‌خواهد
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

لیلی گلستان مدیر گالری با اشاره به گلایه هنرمندان جوان و صاحب نام کشور در مواجهه با عملکرد غیرحرفه‌ای برخی گالری‌داران گفت: آنان با رفتاری غیرمحترمانه نگاهی کالاگونه به آثار هنرمندان جوان دارند درحالی که فعالیت در فضای هنری شعور فرهنگی می‌خواهد.

ایرنا:لیلی گلستان مدیر گالری گلستان به بهانه گفتگو درباره رویداد «صد اثر صد هنرمند» که هرساله در این گالری برگزار می شود به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از هنرمندان جوان و هنرمندان صاحب نام کشور در مواجهه با عملکرد غیرحرفه ای گالری ها گله‌مند هستند و هنرمندان مختلفی برای من نقل کردند که رفتار این گالری داران با جوانان بسیار غیر محترمانه است و به آثار آنان به مثابه کالا نگاه می کنند؛ آثار را به صورت نقدی می‌فروشند و به صورت اقساط به هنرمند پرداخت می کنند در حالی که فعالیت در فضای هنری شعور فرهنگی می خواهد و باید به جوانان و مخاطبان هنر احترام گذاشت.

وی با انتقاد از شیوه مدیریت در گالری ها افزود: حدود ۲۰۰ گالری در تهران فعالیت می‌کنند که به صورت قاطع کمتر از ۱۵ گالری دار هستند که قدرت فهم فرهنگ و هنر کشور را دارند و مابقی تنها در افزایش تعداد آمار کمّی گالری ها مشارکت دارند و در افزایش سطح هنر کشور منفعل هستند.

گلستان ادامه داد: عملکرد غیر حرفه ای این گالری ها را می توان با اهداف مختلف تقسیم بندی کرد؛ برخی در این فضاها به دنبال گذراندن وقت خود در دورهمی های دوستانه و خانوادگی هستند و بخش دیگر که معضل این حوزه به شمار می آیند افرادی هستند که گالری ها را تنها برای پول درآوردن انتخاب کردند و همین افراد بزرگترین آسیب را به هنر و هنرمندان کشور وارد می کنند.

مدیر گالری گلستان با اشاره به نقش گالری خود در اقتصاد هنر گفت: امسال موفق شدیم رویداد «صد اثر صد هنرمند» را آغاز کنیم که در فراخوان این رویداد ۳۸۰ اثر برای گالری ارسال و در نهایت ۲۲۸ اثر انتخاب شد. هرچند شاهد حضور پیشکسوتانی همچون پرویز کلانتری، غلامحسین نامی، ابراهیم جعفری، حسین ماهر، یدالله کابلی خوانساری، جلیل رسولی و نصرالله افجه ای هستیم ولی در این دوره اولویت ما انتخاب آثار جوانان بود.

شگفتی سازی هنرمندان شهرستانی، نشان دهنده باور ماست

گلستان با اشاره به نقش جوانان در هنر ایران گفت: یکی از مهمترین اهداف این رویداد کشف استعدادها در نقاط مختلف و دور افتاده ایران است و امسال با وسواس همیشگی آثار را مشاهده کردیم و با شگفتی هایی از شهرهایی همچون اصفهان، مشهد و شیراز روبرو شدیم که این نشان دهنده باور ما به هنرمندان جوان بیرون از پایتخت است.

مدیر گالری گلستان گفت: رویداد «صد اثر صد هنرمند» عصر جمعه ۱۱ مرداد در گالری گلستان میان استقبال اهالی هنر آغاز به کار کرد و در اولین روز خود موفق شد ۳۵ اثر را به فروش رساند.

وی با انتقاد از قیمت های غیر منطقی آثار هنری در حراج ها و گالری ها گفت: قیمت آثار «صد اثر صد هنرمند» قیمت های عقلانی و متکی بر وضعیت اقتصادی امروز جامعه ایران است. در این رویداد قیمت آثار از ۲۰۰ هزار تومان تا ۸۰ میلیون تومان متغیر است که با رضایت مخاطبان روبه‌رو شدیم چون قیمت ها را به نحوی انتخاب کردیم که مخاطبان بتوانند به خرید آثار فکر کنند.

متاسفانه در بسیاری از حراج ها معیارهای نادرستی مبنای قیمت گذاری قرار گرفته که معمولاً سبب شده قیمت های کاذب و غیر واقعی روی آثار گذاشته شود. در این رویداد تلاش کردم به صورت مستقل، فارغ از تمامی جوهای موجود قیمت هایی را انتخاب کنم که هنرمندان شاهد فروش آثارشان باشند.

این هنرمند پیشکسوت به جوانان توصیه کرد: قیمت گذاری بالا به کار شما اعتبار نمی دهد بلکه زمانی کار شما معتبر می شود که بر دیوار خانه مردم آویخته شود.

بیست و هفت سال از آغاز رویداد «صد اثر صد هنرمند» به عنوان قدیمی‌ترین رویداد تجسمی ایران به میزبانی گالری گلستان می گذرد. این رویداد هرسال بستری برای حضور هنرمندانی از نسل های مختلف معاصر هنر ایران است.

نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» قدیمی ترین رویداد تجسمی است که مردادماه ۱۳۷۱ توسط لیلی گلستان پایه گذاری شد و از بدو تاسیس، توجه خاص به اقتصاد هنر داشت و با ارائه آثار هنری متنوع با قیمت های مختلف توانست امکان خرید آثار هنری برای قشرهای مختلف مخاطبان هنر را فراهم کند.

طبق رسم این نمایشگاه، در روز افتتاحیه از هر هنرمند یک اثر به نمایش درمی آید و پس از فروش رفتن هر اثر، کار دیگری از همان هنرمند جایگزین آن می شود. رویداد «صد اثر، صد هنرمند» همیشه میزبان آثاری بوده که در سبک ها و تکنیک های مختلف توسط هنرمندانی در سطوح متفاوت خلق شده اند و به همین دلیل امکان جلب رضایت سلایق مختلف را دارند.

این رویداد شامل هنرهای تجسمی همچون نقاشی و حجم، عصر جمعه ۱۱ مرداد در گالری گلستان افتتاح شد و تا چهارشنبه ۳۰ مرداد به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ ادامه خواهد داشت.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY