متن کامل شماره ۱۱۶ ماهنامه آزما
بازديد : iconدسته: آرشیو

 

از اینجا ۱۱۶ می‌توانید متن کامل این شماره از مجله آزما را دریافت کنید.

در این شماره مطالب زیر را می‌خوانید:

 

کتاب تازه‌‌اي از محمد بلوري :

 

«مويه کن اصفهان» عنوان کتابي است نوشته‌ي محمد بلوري روزنامه‌نگار قديمي و پرسابقه که به دليل بيش از ۵۰ سال کار تخصصي در حوادث‌نويسي به پدر حوادث‌نويسي ايران معروف شده است، بلوري در طي سال‌هاي فعاليت مطبوعاتي که از خبرنگاري آغاز شد و تا دبيري سرويس و سردبيري در چند روزنامه و نشريه تداوم يافت، نويسنده‌اي خوش قلم است و پيش از کتاب مويه کن اصفهان کتاب‌هاي ديگري از او منتشر شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

مويه کن اصفهان درواقع يک رمان تاريخي و روايت چه‌گونگي زوال سلسله‌ي صفويه در دوران شاه سلطان حسين است بلوري يکي از معدود روزنامه‌نگاراني است که به دليل بيش از پنجاه سال کار مطبوعاتي در عرصه اجتماعي گنجينه‌اي از اطلاعات ارزشمند در مورد تاريخ اجتماعي ايران و رويدادهاي مختلف نيم قرن اخير است و به همين دليل بايد منتظر بود تا آثار بيشتري از او در اين زمينه منتشر شود.

 

نگاهي به دروازه غار

 

پنجره‌اي به تاريخ و گذشته تهران

 

تأليف احمد مسجد جامعي

 

در سال‌هاي اخير محلات و بناهاي قديمي به شکلي نوستالژيک مورد توجه ويژه‌اي از سوي برخي از مردم و بيشتر اهل مطالعه و فرهنگ قرار گرفته است و نوشتن کتاب‌هايي در مورد برخي از محلات قديمي، بناها و امامزاده‌هاي تهران که جدا از وجه ديني به دليل تاريخي بودن بناهاي برخي از آن‌ها از اهميت خاصي برخوردار است نشانه‌اين توجه است. اين رويکرد البته دليل ديگري هم دارد و آن تلاش براي حفظ هويت تهران در برابر عطش مدرن‌سازي! و تبديل کردن باغ‌ها و کوچه باغ‌ها و گذرها و بازارچه‌ها به ساختمان‌هاي بلند مرتبه‌اي است که بي حساب و کتاب هر روز در جايي از اين شهر سر بر مي‌آورند. و به قول احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر و مؤلف کتاب نگاهي به دروازه غار، باعث مي‌شوند «تهران به شهري بي‌هويت تبديل شود»

 

گفت‌وگوهايي با:

حورا ياوري

دکتر ساسان فاطمي

علي زارعان

فرزاد اديبي

محمودرضا رحيمي

 

و آثاري از:

آندره تارکوفسکي

دکتر مسعود کوثري

اسوتلانا بويم

 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY