چرا کتاب‌ها ما را رها نمی‌کنند
بازديد : iconدسته: اخبار

کتاب‌ها این روزها شریک لحظه‌های تنهایی ما هستند، شاید نویسندگان بزرگ دنیا بتوانند به ما بگویند چرا کتاب‌ها لحظه‌های خوبی برای ما می‌سازند و چرا ما را رها نمی‌کنند.

ایرنا: همدم این روزهای ما کتاب‌ها هستند، اما چرا کتاب می‌خوانیم و کتاب خواندن چه کمکی به ما می‌کند؟ شاید برای یافتن پاسخ این سوالات هم لازم باشد کتاب بخوانیم.

از کتاب رهایی نداریم

این روزها شاید این جمله امبرتو اکو را با همه وجود درک کرده‌ایم. این روزهای در قرنطینه که نمی توانیم دوستان مان را ببینیم، کتاب‌ها دوستان صمیمی ما هستند.

کتاب از کتاب رهایی نداریم مجموعه گفت وگوهایی است که میان اومبرتو اکو فیلسوف، رمان‌نویس و نشانه‌شناس مشهور ایتالیایی و ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس مشهور فرانسوی انجام شده و ژان فیلیپ دوتوناک آن را گردآوری و تنطیم کرده است.

اکو و کریر در این گفت وگوی یک روزه درباره موضوعات مختلفی چون کلکسیون‌های کتاب‌های بسیار قدیمی و گران‌قیمت، تجربه‌های خود در پیدا کردن کتاب‌ها، کتاب‌هایی که نابود شده‌اند، جایگاه کتاب در دنیای آشفته امروز، ظهور کتاب‌های الکترونیکی، نابودی کتابخانه‌های قدیمی، رابطه کتاب و سینما، فرهنگ مردم در سرزمین‌های مختلف، تاریخ و ادبیات کشورها و موضوعاتی از این دست صحبت می‌کنند.

این کتاب می‌تواند رابطه انسان امروز با کتاب را از منظر یک نویسنده و جامعه‌شناس و نشانه‌شناس و یک هنرمند نشان بدهد.

از کتاب رهایی نداریم مجموعه گفت‌وگوهای ژان‌کلود کریر و اومبرتو اکو است که به کوشش فیلیپ‌دو توناک گردآوری شده است، این کتاب با ترجمه مهستی بحرینی، در ۳۱۲ صفحه توسط نشر نیلوفر منتشر شده است.

در باب خواندن

مارسل پروست با نام کامل والنتین لویی ژرژ اوژن مارسل پروست زاده  ۱۰ ژوئن ۱۸۷۱، درگذشتهِ ۱۸ نوامبر ۱۹۲۲، نویسنده و مقاله نویس فرانسوی است. او به دلیل نگارش کتاب در جستجوی زمان از دست رفته یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات دانسته می‌شود. شاید عجیب باشد که بدانید پروست تنها همین اثر داستانی را نوشته است و کتاب دیگری ندارد، آنچه از او در طول سال‌ها منتشر شده یا گزیده‌هایی از در جست و جوی زمان از دست رفته یا مقالات اوست که در نشریات به چاپ رسیده‌اند.

کتاب در باب خواندن یکی از همین مقالات است، پروست در این مقاله توضیح می‌دهد که کتاب خواندن چگونه می‌تواند روی ما اثر بگذارد و چگونه حال ما را دگرگون می‌کند. پروست نشان می‌دهد که اگر خواندن به اندیشدن منجر نشود، نه تنها فایده‌ای برای خواننده ندارد، بلکه ذهن او را تنبل و بیمار خواهد کرد و اجازه تخیل‌پردازی را از او خواهد گرفت.

کتاب در باب خواندن نوشته مارسل پروست در ۱۲۰ صفحه با ترجمه بنیامین مرادی،توسط نشر مرکز به چاپ رسیده است.

اژدهای عینکی کله اره‌ای

این روزها بچه‌ها شاید بی‌حوصله ترین روزهای خود را می‌گذرانند و خواندن کتاب هایی که بتواند خلاقیت آن‌ها را شکوفا کند، بسیار به کار می‌آید.

کتاب اژدهای عینکی کله اره‌ای یکی از آثاری که است به کودکان کمک می‌کند، خلاق باشند و در عین حال آن‌ها را سرگرم می‌کند.

این کتاب داستان تصویری پسرکی است که حوصله‌اش سررفته. اسباب‌بازی‌هایش برایش تکراری شده‌اند و می‌خواهد یک اژدها داشته باشد. پس کیسه‌اش را برمی‌دارد و توی خانه راه می‌افتد. از هر گوشه و اتاقی چیزی برمی‌دارد و دوباره به اتاقش برمی‌گردد. اژدهایش را می‌سازد و دوباره توی خانه راه می‌افتد. اما این بار تنها نیست. او یک اژدها با خودش دارد.

این کتاب می تواند به یک بازی تبدیل یا مثل نمایش در خانه اجرا شود، شما می‌توانید وسایل خانه را، غیر از اسباب‌بازی که به نظر بهم ارتباطی ندارند در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید یک وسیله سرگرمی برای خودش درست کند. در صورت نیاز با او همراهی کنید. یا حتی تکه‌های بریده کاغذ را در اختیارش قرار دهید و با همراهی هم یک کلاژ از یک شخصیت تازه بسازید.

کتاب اژدهای عینکی کله اره‌ای، نوشته حمید اباذری، با تصویرگری مریم یکتافر در ۳۲ صفحه توسط نشر علمی و فرهنگی منتشر شده است.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY