کاهش فروش ۶۰ درصدی، کتابفروشی فرانسوی را تعطیل کرد
بازديد : iconدسته: اخبار

کتابفروشی زنجیره‌ای ژیلبر ژون فرانسه اعلام کرد شعبه خود در محله لاتن پاریس را ماه مارس پیش‌رو (اسفند) به دلیل کاهش فروش ۶۰ درصدی ناشی از شیوع کرونا تعطیل خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه انگلیسی گاردین، ژیلبر ژون Gibert Jeune روزگاری یکی از مهم ترین کتابفروشی هایی بود که دانشجویان به دنبال کتاب‌های دست‌دوم پیش از آغاز هر سال تحصیلی دربرابر درهایش صف می‌بستند. این کتابفروشی که خانوادگی اداره می‌شود از سال ۱۸۸۶ و در شکل و شمایل دکه‌های فروش کتاب کنار رودخانه سن تاسیس شد و به سرعت به چند فروشگاه بزرگ توسعه یافت. 

اما اکنون و به دلیل کاهش ۶۰ درصدی فروش شعبه مهم این فروشگاه در محله لاتن محل زندگی دوستداران ادبیات و هنر و نزدیک دانشگاه سوربن که از سال ۱۹۷۱ بنیان گذاشته شد و بنایی تاریخی هم به شمار می‌آمد، تعطیل و به سرنوشتی مشابه کتابفروشی بولینر/ Boulinier تبدیل می‌شود.

رودولف بازین کی Rodolphe Bazin de Caix مدیر بازاریابی ژیلبر ژون در این مورد می گوید: کرونا ناخوانده سر رسید و منطقه را از مردم، گردشگران و دانشجویان خالی کرد. ما در مورد کتابفروشی صحبت می‌کنیم که کتاب‌های فیزیکی و دست دوم مهم ترین محصول برای فروش آن بوده اند و از همه بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت.

وقتی دور دوم قرنطینه در فرانسه در ماه اکتبر (مهر/آبان) اعلام شد، کتابفروشی ها نسبت به این تصمیم ابراز نارضایتی کردند و خواستند تا مانند فروشگاه های ارائه‌دهنده خدمات ضروری در نظر گرفته شده و باز بمانند. البته که ژیلبر ژون پیش از شیوع کرونا نیز به دلیل اعتصاب های مکرر و اعتراضات در شهر پاریس با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد.   

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیر منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY