آیا با کتاب درمانی می‌توان از بحران کرونا گذر کرد؟
بازديد : iconدسته: اخبار

کتاب درمانی چیست و آیا تاثیری در سلامت روان در دوران اوج بحران شیوع ویروس کرونا دارد؟

ایبنا به نقل از روزنامه ساوث چینا مورنینگ پست- این روزهایی که می‌گذرد همه مردم در سراسر جهان به نوعی درگیر شنیدن اخبار ویروس مرموزی هستند که سلامتی‌شان را هدف گرفته است. بسیاری فعالیت‌های اجتماعی و بیرون از خانه را محدود کرده و تقاضا برای سرگرمی‌های داخل خانه افزایش یافته است. علی‌رغم وجود اپلیکیشن‌ها‌ و برنامه‌های متعددی که امروزه روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد و به راحتی می‌توان با آن‌ها سرگرم شد کارشناسان سلامت روان می‌گویند چیزی مثل خواندن کتاب در این روزهای خانه‌نشینی نمی‌تواند استرس و اثرات روانی ناشی از شنیدن اخبار بد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کریسی رایان،کتاب درمان‌گر اهل مالدیو در مصاحبه با نشریه هنگ‌کنگی ساوث چاینا مورنینگ پست درباره این‌که چگونه خواندن کتاب و کتاب‌درمانی می‌تواند به کمک افراد در مواقع بحرانی بیاید نکات مفیدی را بیان کرده است.

اول از همه بگویید کتاب‌درمانی چی‌است؟
کتاب درمانی برای من کمک کردن به مردم است تا از زمانی که به مطالعه اختصاص می‌دهند لذت بیشتری ببرند و آن‌ها را تشویق می‌کنیم تا عادت‌های سالم کتاب‌خواندن را در خودشان پرورش دهند. به این ترتیب که ابتدا جلسات مشاوره‌ای با آن‌ها داریم تا به تدریج با روحیات، عادت‌های مطالعه، سلیقه و سبک زندگی آن‌ها آشنا شویم. سپس از همه آموخته‌هایم کمک می‌گیرم تا به آن‌ها کمک کنم بدانند از مطالعه در آینده چه چیزی به دست خواهد آورد و فهرستی از کتاب‌هایی که مورد علاقه آن‌ها است و نگرش آن‌ها را به مطالعه گسترش می‌دهد فراهم می‌کنم. مهم این است که چه چیزی باعث می‌شود فردی از مطالعه لذت ببرد و موانعی که آن‌ها را از مطالعه بازمی‌دارد برطرف شود. ما به سادگی در زندگی روزمره شلوغ حاضر وقتی برای صرف اموری که خوشحال‌مان نمی‌‌کنند نداریم. کتاب‌درمانگرهای خبره و حرفه‌ای از کتاب‌درمانی برای کمک به مردم در غلبه بر مشکلات‌شان و درک عواطفشان بهره می‌برند.

آیا خواندن کتاب در اوضاع بحرانی شیوع کرونا در عصر تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی متعدد می‌تواند مفید باشد؟
یک جمله بسیار معروفی از نمایشنامه «پسران تاریخ» نوشته الن بنت نقل می‌کنم که می‌گوید “بهترین زمان‌ها برای خواندن کتاب زمانی است که با چیزی مثل یک فکر یک احساس و یا یک بحران روبه‌رو می‌شوید”  شاید فکر کنیم که آن موضوع خاص منحصرا مختص به شما است اما با خواندن کتاب می‌بینید که دیگر یا دیگرانی نیز این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند. مطالعه می‌تواند راهی برای گریز از مواقع سخت و بحرانی باشد و هم‌چنین می‌تواند باعث شود احساس تنهایی کم‌تری کنید و نیز روشنایی بر وضعیت و شرایط فعلی شما می‌افکند. خواندن یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش احساس همدلی و درک و فهمیده شدن است. عبارت “بی‌خبری خوش‌خبری” کاملا صحیح است و با بمباران خبری از سوی رسانه‌های مختلف بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم به کتاب پناه ببریم.

این روزها که مدرسه‌ها تعطیل شده و بچه‌ها زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند چطور می‌توان توجه آن‌ها را از بازی‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های متعدد به کتاب معطوف کرد؟

خواندن با صدای بلند تجربه‌‌ای زیبا و الفت‌بخش میان انسان‌ها چه پیر و چه جوان است و کتاب‌خواندن دسته جمعی و با صدای بلند نه‌تنها کودکان را با قدرت قصه‌گویی آشنا می‌کند بلکه سبب می‌شود زمانی که کودکان همراه والدین‌شان سپری می‌کنند دارای کیفیت و ارزشمند شود. اما در این میان مهم این است که اجازه دهیم کودکان هر کتابی را که دوست دارند انتخاب کنند. اگر والدین کودکان خود را مجبور به خواندن کتاب‌هایی کنند که خودشان می‌خواهند هیچ وقت نباید انتظار داشته باشند که عشق و علاقه ماندگار و مستمر به کتاب در آن‌ها شکل بگیرد. قدرت انتخاب به  کودکان خود بدهید؛ سپس خواهید دید که چطور عشق و علاقه به خواندن در آن‌ها بیدار می‌شود.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY