تئاتر و سینمای ایران دست‌کمی از بهترین آثار هنری جهان ندارد/ ایرانی‌ها در هنر هم سراغ سیاست می‌روند و هم از ادبیات وام می‌گیرند
بازديد : iconدسته: سینما

نیل وندر لیندن» تهیه‌کننده موسیقی، تئاتر و پروژه‌های هنرهای تجسمی از کشور هلند، گفت: تئاتر ایران یگانه است چراکه ایرانیان درباره وضعیت سیاسی کشورشان نمایش‌هایی را به صحنه می‌برند و در کنار آن، از گنجینه ادبیات‌شان مثل شاهنامه و بزرگانی همچون حافظ و مولانا وام می‌گیرند. ضمن این که با نمایش‌‌نویسان فاخر جهانی هم آشنا هستند و آثار آن‌ها را به صحنه می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «نیل وندر لیندن» (Neil van der Linden) تهیه‌کننده موسیقی، تئاتر و پروژه‌های هنرهای تجسمی مربوط به خاورمیانه و شمال افریقا، از کشور هلند است که در پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران حاضر شده است. وندر لیندن برقراری ارتباط مستمر و دوسویه چند شرکت تئاتر هلندی و بلژیکی به جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران را هم در سابقه کاری خود دارد.

او که این روزها مهمان پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی کشورمان شده است، درباره حضور در ایران به ایلنا گفت: من برای چندمین بار است که به ایران می‌آیم و در جشنواره بین‌المللی فجر شرکت می‌کنم اما امسال اشتیاقم برای سفر به این کشور بیشتر شده بود.

این هنرمند هلندی یادآور شد: در واقع به این کشور آمدم تا با حضورم بگویم که هنر و فرهنگ می‌تواند همه کشورها را با هم پیوند دهد و باعث شود که همه کنار هم بایستند.

وندر لیندن درباره نمایش‌های ایرانی گفت: من از سال ۲۰۰۵ تاکنون چند بار به ایران آمده‌ام و به تماشای نمایش‌های ایرانی نشسته‌ام و معتقدم طی این سال‌ها تئاتر ایران پیشرفت بسیاری داشته و همواره رو به جلو حرکت کرده است، البته هنوز آثار جشنواره تئاتر فجر امسال را ندیده‌ام اما از آن‌چه که در سال‌های پیش دیده‌ام می‌دانم که تئاتر و سینمای ایران نه تنها در سطح جهانی حرف‌ها برای گفتن دارد بلکه دست‌کمی از بهترین فیلم‌ها و تئاترهای جهان ندارد.

او همچنین درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های تئاتر ایران و هلند، گفت: فکر می‌کنم تئاتر ایرانی‌ها از فرهنگ و تاریخ غنی سرزمین‌شان سرچشمه می‌گیرد. شیوه داستان‌سرایی آن‌ها خاص خودشان است و این وجه مهمی است که در تئاتر ایرانی وجود دارد.

39

وندر لیندن تاکید کرد: البته تئاتر هلند نیز از تاریخ کشورش بهره می‌گیرد، اما همانند ایران بنای تئاترش بر تاریخ کشور استوار نشده است؛ از این رو تئاتر ایرانی برای من بسیار جالب توجه است.

این هنرمند ادامه داد: تئاتر هلند به نمایش‌های انگلیس، فرانسه و آلمان شباهت دارد، اما تئاتر ایران یگانه است. چراکه ایرانیان درباره وضعیت سیاسی کشورشان نمایش‌هایی را به صحنه می‌برند و در کنار آن، از گنجینه ادبیات‌شان مثل شاهنامه و بزرگانی همچون حافظ و مولانا وام می‌گیرند. ضمن اینکه با نمایش‌‌نویسان فاخر جهانی مانند آثار شکسپیر، گابریل گارسیا لورکا و برشت هم آشنا هستند و آثار آن‌ها را به صحنه می‌برند.

وندر لیندن همچنین درباره همکاری کشور هلند و ایران برای تولید مشترک تئاتر، گفت: تولید مشترک می‌تواند باعث تبادل فرهنگی شود و این اتفاق خیلی خوبی است که باید در آینده بیشتر شاهد آن باشیم.

او خاطرنشان کرد: البته ما پیش‌تر هم در هلند،‌ همکاری‌هایی با هنرمندانی از ایران مانند یاسر خاسب و همایون غنی‌زاده و… داشته‌ایم.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY