تئاتر کالای مصرفی نیست
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

کارگردان و پژوهشگر تئاتر گفت: تئاتر ذات فرهنگی دارد و نباید به عنوان یک کالای مصرفی به مخاطب عرضه شود.

ایرنا: روزگاری نه چندان دور هنرمندان زنگ هشدار تبدیل هنر نمایش به کالا را به صدا درآوردند هشداری که در کنار بی‌توجهی اهالی هنر و مسئولان و نیز قوت گرفتن سهم اقتصاد در اجرا و گیشه‌پروری امروز زنگ هشدار جدی‌تری را به‌صدا در آورده است؛ تبدیل هنر نمایش به کالای مصرفی. عبارتی کاملا خالی از وجوه فرهنگی و هنری با تمایل به نگاه اقتصادی صرف و در پی آن مصرف‌گرایی.

اردشیر صالح پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه تئاتر ذات فرهنگی دارد و مبتنی بر فکر و اندیشه است اظهار داشت: زندگی در اجرای نمایش جاری است و نباید این هنر به جایگاهی برای کاسبی تبدیل شود.

 وی با بیان اینکه جامعه به سمت سوداگری و مصرف گرایی رفته است تاکید کرد: این روند به آرمان های انقلاب آسیب می زند و ارزش های جامعه را مخدوش می کند و در نتیجه روح جامعه از بین می رود که این، حاصلی جز نابودی هنر و فرهنگ در پی ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مصرف گرایی با تئاتر که ذاتی اندیشه ورز دارد در تقابل قرار گرفته است، عنوان کرد: نباید با روش های مختلف از گیشه تئاتر برای کاسبی و کلاهبرداری مالی استفاده کرد.

صالح پور تصریح کرد: این روزها بازیگران چند نقش را بر عهده می گیرند و برای به نمایش گذاشتن بازی خود هر شب از سالنی به سالن دیگر می روند به همین دلیل تئاتر جایگاه اصلی خود را از دست داده است و نمایش ها سرهم بندی شده و به تماشاگر عرضه می شود.

این پژوهشگر تئاتر در پاسخ به این سوال که یک کارگردان می تواند دو نمایش را همزمان به مخاطب ارائه دهد؟ خاطرنشان کرد: کارگردان یک شب قبل از اجرای نمایش تمام کنترل های لازم را انجام داده و اجرا را به مدیر صحنه واگذار می کند پس می تواند نمایش دیگری را نیز همزمان به صحنه ببرد؛ این روند همان کاری است که کارگردان سینما انجام می دهد و پس از ساخت فیلم کوتاه و بلند خود آن را به تهیه کننده واگذار می کند و به سراغ ساخت فیلم جدید خود می رود.

وی با اشاره به اینکه کارگردان وظیفه اجرایی ندارد اظهار داشت: البته در تئاتر حضور کارگردان در بعضی اجراها مهم است زیرا نمایش یک هنر زنده است که در لحظه جریان دارد و گاهی نیاز به تعدیل یا جابه جایی دارد اما این حضور الزامی نیست و اگر کارگردان صاحب نام و توانمندی باشد می تواند همزمان نه دو نمایش که چند اجرا را در یک برهه زمانی به روی صحنه ببرد.

صالح‌پور تاکید کرد: کارگردانان توانمند برای یک سال خود برنامه ریزی دارند و این می تواند چند نمایش در یک زمان را شامل شود و البته نباید سبب کاهش کیفیت اجراها شود زیرا تئاتر کالای کم ارزش و مصرفی نیست.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY