تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر صنعت نشر این کشور
بازديد : iconدسته: اخبار

ریچارد چارکین می‌گوید هرچند تحولات مربوط به برگزیت را نمی‌توان چالش به حساب آورد ولی این صنعت را وارد مرحله جدیدی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، اتحادیه ناشران بریتانیا در گزارش اخیر خود درباره برگزیت و تاثیر آن بر ناشران این کشور اطلاعاتی در اختیار عموم قرار داده بود که در آن به صراحت گفته بود که صنعت نشر و چاپ کتاب به خاطر برگزیت چندان دچار تحول نشده است و همچنان چالش اصلی این صنعت شیوع ویروس کرونا و مشکلات مربوط به آن است.

«ریچارد چارکین» چهره سرشناس صنعت نشر بریتانیا که سابق بر این پست‌های مدیریتی مهمی مثل ریاست اتحادیه ناشران بین‌المللی و مدیر اجرایی انتشارات معتبری مثل مک‌میلان و بلومسبری را تجربه کرده است، اعتقاد دیگری دارد و می‌گوید هرچند تحولات مربوط به برگزیت را نمی‌توان چالش به حساب آورد ولی این صنعت را وارد مرحله جدیدی کرده است.

چارکین در حال حاضر مدیر شعبه کشور چین انتشارات انگلیسی بلومسبری است، در یادداشتی که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده است، اعتقاد دارد ناشران انگلیسی بعد از برگزیت وارد عصر جدیدی از فعالیت‌های نشر و چاپ و فروش کتاب شده‌اند. وی نوشته است: من فکر می‌کنم برگزیت و ترک اتحادیه اروپا برای ناشران و کتابفروشان بریتانیایی فاجعه باشد که در حال حاضر تاثیرات منفی آن نادیده است ولی به طور حتم در آینده خودش را نشان خواهد داد.

وی در ادامه یادداشت خود نوشته است: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیشتر از همه بر صنعت نشر و چاپ کتاب تاثیر خواهد گذاشت چون اکثر کانال‌های ارتباطی با ناشران اروپایی به طور رسمی قطع شده است و حالا فعالان حوزه نشر برای فروش کتاب و قراردادهای خود سعی در پیدا کردن راه‌های غیر رسمی هستند. قوانین کپی‌رایت اتحادیه اروپا به طور حتم اصلی‌ترین مشکل آینده ناشران انگلیسی خواهد بود.

برگزیت در حالی هنوز تاثیر خودش را برای ناشران انگلیسی نمایان نکرده است که از هم اکنون ناشران آمریکایی و دیگر کشورها از بازار اروپا نهایت استفاده را می‌برند و این درحالی است که هنوز ناشران انگلیسی تکلیف خودشان را در این بازار نمی‌دانند. آنها قراردادهای خود را بر اساس قوانین بریتانیا با نویسندگان منعقد می‌کنند ولی در زمان فروش نمی‌توانند از قوانین اتحادیه اروپا استفاده کنند.

به نوشته چارکین صنعت نشر در زمان حاضر و آینده به سوی جهانی شدن پیش می‌رود و انگلیسی‌ها به نوعی خودشان از این تحول جهانی کنار کشیده و نمی‌توانند در این بازار جهان با وجود قوانین محدود خود کار کنند.

چارکین یکی از مدعوین مجازی نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال بود و ضمن اشاره به موفقیت این نمایشگاه در برگزاری مجازی و هماهنگی بین ناشران کشورهای مختلف گفته بود که موفقیت صنعت نشر در سراسر جهان تنها در صورت مشارکت و هماهنگی بین ناشرانی از کشورهای مختلف تحقق می‌پذیرد.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY