تهیه‌کنندگان سینمای ایران به بازیگران خارجی متوسل شده‌اند
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

نویسنده سریال «بچه‌های نسبتا بد» گفت: تهیه‌کنندگان سینمای ایران برای دیده شدن آثارشان به بازیگران خارجی متوسل شده‌اند و این در حالی است که بیشتر این بازیگران در مقایسه با هنرمندان ایرانی چندان حرفه‌ای هم نیستند.

ایرنا: پیمان عباسی نویسنده سریال قلب یخی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد دلایل افزایش همکاری تهیه‌کنندگانی ایرانی با بازیگران زن خارجی و همچنین تصویربرداری در کشورهای دیگر گفت: مدت‌هاست که تهیه‌کننده‌های ایرانی برای دیده شدن فیلم‌هایشان سعی می‌کنند از بازیگران خارجی استفاده کنند. آنها حتی گاهی از نویسنده می‌خواهند که برای یک بازیگر زن خارجی نقش نوشته شود و یا پس از خواندن فیلم‌نامه از نویسنده می‌خواهند که یکی از کاراکترها را به گونه‌ای شخصیت‌پردازی کند که بتوان برای آن کاراکتر، بازیگر زن خارجی انتخاب کرد.

بازیگر زن خارجی مخاطب‌آور شده است

وی افزود: این واقعیت امروز سریال‌ها و سینمای ما است. حال باید این واقعیت را بیان کرد و فکری به حالش کرد و یا با پنهان کردن آن، هزار و یک مشکل دیگر به بار آورد؟

عباسی با تاکید بر اینکه این روزها تهیه‌کنندگان اعتقاد دارند بازیگر زن خارجی مخاطب‌آور است، اعلام کرد: ما بازیگر زن ایرانی کم نداریم، بازیگران خارجی که از آنها دعوت به همکاری می‌کنیم هم چندان حرفه‌ای نیستند اما کسی به این موارد کاری ندارد. برای کسی مهم نیست که آیا فلان بازیگر زن خارجی می‌تواند از پس نقش بر بیاید یا خیر بلکه فقط به این فکر می‌شود که یک کاراکتر که شباهتی با دیگر بازیگران زن نداشته باشد مقابل دوربین برود و مخاطب جذب کند.

لوکیشن‌های خارج از کشور فیلم را پربیننده می‌کند

نویسنده تله فیلم «آماده باش» اظهار داشت: تهیه‌کنندگان نه فقط به همکاری با بازیگران زن خارجی علاقه نشان می‌دهند حتی به لوکشین‌های خارجی نیز علاقه‌مند شدند چون تصور می‌کنند مخاطب از دیدن لوکیشن‌های تهران، تکراری و آپارتمانی خسته شده است. به همین خاطر سعی می‌کنند با داشتن چندین لوکشین خارجی و نشان دادن خیابان‌ها و فضای غیر تکراری مخاطب را به سینما بکشانند.

عباسی اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند تبادل فرهنگی در فیلم‌سازی و سریال‌سازی نیز باید اتفاق بیفتد و این همکاری‌ها به نوعی تبادل فرهنگی است اما دلیل این اتفاق در سینمای ایران بیشتر  این است که مردم ما از دیدن فیلم‌های ایرانی با این شکل و شمایل خسته و دلزده شدند.

 اگر روند فیلم‌سازی و سریال‌سازی اینگونه پیش برود به مشکلات دیگری بر خواهیم خورد. سلیقه مخاطب را پایین می‌آوریم چون با این همکاری‌ها دنبال نشان دادن بازی خوب و روایت خوب نیستیم بلکه هدف چیز دیگری است. بهتر است هر چه زودتر راه کاری بیاندیشم. اینگونه حداقل سرمایه تهیه‌کنندگان در خارج از کشور خرج نمی‌شود.

نویسنده سریال «بچه‌های نسبتا بد» با تاکید بر اینکه این روزها مخاطب، بهترین سریال‌ها و فیلم‌های روز دنیا را با بهترین رنگ و لعاب‌ها می‌بیند، عنوان کرد: آیا بهتر نیست با تغییر در برخی از سخت‌گیری‌ها کاری کنیم که مخاطب خودمان را داشته باشیم و یا اینکه به راحتی کم‌کاری کنیم و بگذاریم مخاطب ایرانی به جای سینما رفتن و  یا تلویزیون دیدن، فیلم های سینمایی روز دنیا را دانلود کند و ببیند و یا پای سریال‌های خارجی بنشیند؟

امروز ساختن سلطان و شبان در تلویزیون یک رویاست

وی که نویسندگی در چندین سریال تلویزیونی و تله فیلم را در کارنامه کاری خود دارد در خصوص مشکلات سریال سازی در تلویزیون نیز گفت: هیچ کدام نمی‌دانیم چه شد اما ناخواسته به جایی رسیدیم که امروز ساختن سریال سلطان و شبان برای تلویزیونی که سالها پیش این سریال را روی آنتن برد بیشتر شبیه یک رویا شده است. این فرهنگسازی نیست بلکه از دست دادن فرهنگ است. بارها دعوت شدم تا سریالی برای تلویزیون بنویسم اما هم ممیزی‌ها و هم بر آوردهای مالی آن مانند یک شوخی است. ما سریال جریان‌ساز نداریم.

عباسی با اشاره به سریال پایتخت گفت: حتما مثال «یک در هزار» را شنیده اید. سریال پایتخت یک در هزار بود و این موضوع فاجعه است. کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویسان خوب و کاربلد از تلویزیون کوچ کردند.

همکاری با «نتفلیکس»

وی که این روزها درگیر نوشتن فیلم نامه سریال «کلاغ» به تهیه‌کنندگی علی عطشانی و کارگردانی جواد گلی است، گفت: این سریال اجتماعی است. بخشی در ایران و بخشی دیگر در ترکیه فیلم‌برداری می‌شود و دو بازیگر خارجی نیز دارد.

عباسی که به تازگی فیلم‌نامه بی آسمان را برای کمپانی نتفلیکس که یک شرکت جهانی رسانه سیال و تولیدکننده مجموعه‌های تلویزیونی آمریکایی است نوشته است درباره همکاری خود با این کمپانی بین‌المللی نیز گفت: در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مقدمات این همکاری ریخته شد. اردیبهشت ماه امسال سفری داشتم به هندوستان و قرار داد بسته شد و سناریو تحویل این کمپانی داده شد. هنوز اطلاعات دیگری در مورد بی آسمان و پیش تولید و ساختش در دست ندارم.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY