توصیه‌های محقق، تاجبخش و ثبوت برای مطالعه
بازديد : iconدسته: اخبار

مهدی محقق مطالعه کتاب «کامل الصناعه‌الطبیه» و حسن تاجبخش کتاب‌های «شاهنامه فردوسی» و «تاریخ ایران» را برای مطالعه پیشنهاد کردند. اکبر ثبوت نیز به ناشران توصیه کرد کتاب «محمد، خاتم پیامبران» را تجدید چاپ کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مهدی محقق – نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی و بنیان‌گذار دایره‌المعارف تشیع و مدیر موسسه مطالعات اسلامی –  با پیوستن به «پویش کتابخوانی ملی» و پیشنهاد کتاب «کامل الصناعه‌الطبیه» نوشته علی بن عباس مجوسی اهوازی گفت: این کتاب همیشه مورد علاقه من بوده و اخیرا جلد چهارم این کتاب توسط موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل منتشر شده است. نویسنده این کتاب پیش از این‌که ابن سینا کتاب «قانون» را بنویسد، کتاب «کامل الصناعه الطبیه» را نوشته بود. این کتاب قدیمی‌ترین مجموعه پزشکی در جهان اسلام به شمار می‌رود که پیش از این سه جلد از آن منتشر شده و چاپ جدید آن به تازگی وارد بازار شده است.


مهدی محقق گفت: این کتاب را سیدمحمد خالد غفاری یکی از استادان دانشگاه آزاد در سنندج ترجمه کرده است. به دلیل گرانی کاغذ برای انتشار مجدد آن در تنگنا قرار داریم ولی امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم کتاب «کامل الصناعه الطبیه»  را به عنوان کهن‌ترین کتاب مجموعه پزشکی که در ایران نوشته شده دوباره به چاپ برسانیم.


همچنین حسن تاجبخش – استاد دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم –  با پیوستن به این پویش بیان کرد: اگر من بخواهم کتابی را برای خواندن توصیه کنم کتاب ارزنده «شاهنامه فردوسی» و «تاریخ ایران باستان» تالیف حسن پیرنیا را معرفی می‌کنم.

او افزود: یکی از بهترین کتاب‌هایی که درباره ایران نوشته شده کتاب «تاریخ ایران باستان» تالیف حسن پیرنیا است که درباره تاریخ دوره باستان ایران است و بعدها عباس اقبال در ادامه تاریخ ایران تا معاصر را نوشت.

این استاد دانشگاه گفت: در فرهنگ ایران کتاب همواره به عنوان یک اصل مطرح بوده و فرد بی‌کتاب به معنای تهی بودن از معرفت و شناخت بوده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی در شرایط فعلی که جهان گرفتار بیماری کرونا است دوچندان شده و بهتر است این فرصت را از دست ندهیم.

تاجبخش خاطرنشان کرد: در این زمان با وجود همه مشکلات باید برای کتاب خواندن وقت گذاشت تا بتوان از سویی بر معلومات افزود و از سوی دیگر رشد صنایع فرهنگی همچون صنعت چاپ و کتاب را در نظر گرفت. متاسفانه وضعیت تیراژ کتاب در ایران آشفته است و این موضوع زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود. امیدوارم هموطنان به دور از بیماری و در کمال سلامت به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشند.

اکبر ثبوت – پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی و مشاور بنیاد دایره المعارف اسلامی – هم با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» اظهار کرد: معجزه پ‍یامبر اسلام کتاب بود و این معجزه با پیام الهی «اقرا باسم ربک الذی خلق» یعنی بخوان به نام پروردگارت آغاز شد. از همین رو به خواندن و مطالعه و تفکر از سوی بزرگان دین ما دعوت شده است. 

او ادامه داد: کتاب «محمد، خاتم پیامبران» مجموعه‌ای از گفتارها و مقالاتی است که به قلم محققان و دانشوران عالی‌رتبه ایرانی نوشته شده است. این کتاب در اواخر دهه ۴۰ با مدیریت مدیران حسینیه ارشاد تالیف شد و به نظر من یکی از بهترین کتاب‌هایی است که درباره پیامبر اسلام و ابعاد مختلف اسلام نوشته شده است.

این پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی افزود: یکی از مقاله‌های خوب این کتاب، مقاله‌ای درباره اخلاق پیامبر است که به قلم آیت‌الله سیدابوالفضل موسوی زنجانی نوشته شده و از آثار خوب در معرفی خلق عظیم محمدی (ص) است. 

ثبوت گفت: مقاله دیگری که بعدها تبدیل به یک کتاب جداگانه شد از زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب با عنوان «کارنامه اسلام» است. در این کتاب ابعاد مختلف تمدن و فرهنگ اسلامی به بهترین شکل عرضه شده است.

او همچنین بیان کرد: مجتبی مینوی درباره منتقدان اسلام در غرب مقاله‌ خوبی نوشته و در این مقاله بر بی‌پایه بودن نقدها تاکید کرده است. همچنین گفتار مفصلی از زنده‌یاد علی شریعتی درباره پیامبر در این کتاب آمده است. بنده به ناشران توصیه می‌کنم کتاب دوجلدی «محمد، خاتم پیامبران» را که اثری ارزنده و البته نایاب است تجدید چاپ کنند. 

انتهای پیام


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY