جشن بیست سالگی مجله آزما برگزار شد
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

 

شب گذشته جشن بیست سالگی مجله آزما با حضور جمعی از اهل هنر و اندیشه در کتابفروشی رود برگزار شد

جزئیات در ادامه مطلب :

جشن تولد بیست سالگی آزما

 

در ابتدای مراسم هوشنگ اعلم سر دبیر آزما با ذکر تاریخچه‌ای از دشواری‌های انتشار مجله آزما به عنوان یک مجله مستقل گفت هیچ‌وقت علیرغم همه‌ی سختی‌های راه به فکر کار سیاسی و ورود به فضای سیاسی نشدیم چون سیاست در ذات خود با فرهنگ اصیل ناسازگار است،

او گفت دی ماه سال ۷۷ دست تنها شروع کردیم و چون به کاری که می کردیم اعتقاد داشتیم تا امروز آمده ایم و حضور امشب اهل فرهنگ و هنر و اندیشه در این جمع نشان دهنده این استکه راه را درست آمده‌ایم اگر چه به دشواری.

ندا عابد مدیر مسئول آزما ضمن تشکر از حاضران گفت :همواره نحوه‌ی حضور و بروز خوشحالی‌ها و غم‌های هر جامعه‌ای در رفتارهای آن جامعه مشخص می‌شود

شاید لازم بود سالن بزرگی برای این مراسم تدارک شود ولی امروز که همدلی و کنار هم بودن اساسی‌ترین نیاز تک تک ماستاین کتابفروشی به عنوان مکانی که محل تبادل فرهنگ است و کار اصلی آزما نیز تلاش در جهت فرهنگ‌سازی بیشتر است بهترین مکان بود تا بدون هیچ تکلفی و هیچ میز سخنرانی دور هم باشیم و دور هم بودن راهمان‌طور که در این سال‌ها تجربه کردیم بار دیگر صمیمانه تجربه کنیم.

وی گفت: نمی‌دانم با این وضع کاغذ و هزینه‌ها تا چه زمانی دوام می‌آوریم ولی خوشحالیم که تا این‌جا را آبرومند آمدیمو هرگز سعی نکردیم با تخطئه افراد و جریان‌ها و یا وابستگی به جایی راهمان را ادامه دهیم و از اصول کار حرفه‌ای عدول کنیم او گفت شاید آزما در ادامه تک رنگ شود شاید صفحاتش کم شود ولی عزممان این است که متوقف نشود.

محمدرضا اصلانی : ضمن اشاره به سابقه‌ی آشنایی‌اش با آزما شماره سوم و چهارم گفت: همواره استقلال آزما را به عنوان یک رسانه ستوده‌ام.

محمود دولت‌آبادی : نیز در بخشی از سخنانش گفت اگر اهل فرهنگ را به حال خودشان بگذارند و دست از سانسور بردارند، کارشان را بلدند

چون مردم و مخاطبان برای اهل فرهنگ مهم هستند نمونه‌ی خوب این اهمیت به مخاطب مجله آزماست که به عنوان یک مجله صددرصد مستقل با وجود ممیزی‌های مختلف حاکم بر جامعه‌ی مطبوعات این راه ۲۰ ساله را آمده و این ارزش دارد

 

اسدالله امرایی : نیز آزما را جزو معدود مجلات مستقلی دانست که تا بیست سالگی رسیده‌اند و از وجود سازوکار در کشورهای دیگر گفت که نمادهای فرهنگی‌شان را تا سال‌ها حتی بعد از نبود بنیانگذارنشان حمایت و حفظ می‌کنند و در انتها گفت مجله آزما امروز بیست ساله شده و وقت رفتنش به سربازی رسیده!

 

لیلی گلستان : دیگر میهمان این جمع گفت :آزما جزو معدود مجلاتی است که با وجود برخی کمبودها وقتی آن را می‌خوانی حالت خوب می‌شود

چون دروغ و ریا در آن نمی‌بینی و از مقالاتش یاد می‌گیری امیدوارم بتواند پایدار بماند.

علی‌اکبر قاضی‌‌زاده : روزنامه‌نگار پیشکسوت نیز گفت واقعیت این است که وقتی شنیدم همکار قدیمی‌ام هوشنگ اعلم و خانم عابد این مجله را منتشر می‌کنند باورم نمی‌شد چند شماره بیشتر دوام بیاورند ولی خوشحالم که تا بیست سالگی رسیده‌اند امیدوارم تا سال‌ها بعد هم بمانند. قاضی‌زاده گفت با سختی‌های این کار طی پنجاه سال کار مطبوعاتی کاملا آشنا هستم و دست همه‌ی کسانی را که مجله و رسانه‌ی مستقلی دارند و با سختی کار می‌کنند می‌فشارم و می‌بوسم. چون کاری می‌کنند کارستان.

گیتا گرکانی : مترجم و نویسنده نیز گفت :بارها وقتی مشکلات مختلف گریبان مجله را گرفته با خود گفتم این بار دیگر انتشار مجله متوقف می شود ولی هر بار آزمائیان دوباره برخاستند و امیدوارم این ایستادن مانا باشد.

حافظ موسوی : شاعر معاصر نیز از عدم باورش به ماندگاری آزما گفت :و این‌که خوشحال است مجله تا این‌جا آمده.

محمدعلی شاکری‌یکتا : ( شاعر ) نیز از بعضی افراد مثل دکتر محمود عبادیان محمود استاد محمد و ابوالحسن نجفی و … که طی سال‌های زندگی‌شان از یاران آزما بودند و امروز در بین ما نیستند یاد کرد.

در این مراسم احمد پوری ، محمود حسینی‌زاد ، سودابه فضایلی ، فواد نظیری ، علیرضا رئیس دانا ،  شهرام اقبال‌زاده و بسیاری دیگر از اهل فرهنگ و ادب حضور داشتند. در پایان کیک بیست سالگی مجله با حضور همه‌ی حاضران بریده شد.

 

 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY