دست دوستی با کتاب در سایه مشغله‌های زنانگی
بازديد : iconدسته: گزارش

کرمانشاه- ایرنا- اگر زنان جامعه ما در کنار مشغله‌ها و وظایف متعدد خانه‌داری و شغلی، دست دوستی به سمت کتاب بلند کنند نه تنها سلامت فکری و روحی خود و فرزندان را تضمین می‌کنند بلکه جامعه را از یک بحران بزرگ فرهنگی نجات می‌دهند.

مطالعه چه به قصد لذت باشد و چه به قصد افزایش دانایی، در هر صورت موجب تغییر اندیشه و نگرش و در نهایت بهتر عمل کردن در زندگی می شود و بی شک کتابخوان شدن زنان و مادران، جامعه را از بحران بزرگ فرهنگی نجات می دهد.

برخی از نویسندگان و اهالی اهل قلم معتقدند که بخش عمده ای از بانوان کرمانشاهی، به دلیل ایثار و از خودگذشتگی بالایی که همواره نثار فرزند و خانواده می کنند، وقت کمتری را به خواندن و دوستی با کتاب اختصاص می دهند و برخی دیگر معتقدند که هیچ بهانه ای برای مطالعه نکردن کتاب آن‌ هم برای چند دقیقه در روز نباید داشته باشیم.

نباید اجازه داد در روزگاری که استفاده و رفتن به فضای مجازی به سرگرمی اغلب افراد تبدیل شده کتاب که از آن همواره به عنوان یار همیشگی یاد می شود مورد غفلت و مظلومیت واقع شود.

استفاده از کتاب های صوتی، هدفدار کردن مطالعه و درست خواندن کتاب نه تنها به زنان استان ما انگیزه، خلاقیت و بینش بیشتر می دهد بلکه کتاب خواندن را به عادت تبدیل می کند و از فرد، یک کتابخوان حرفه ای می سازد که بهتر است به مناسبت قرارگیری در هفته کتاب و کتابخوانی به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

زنان پرمشغله کتاب صوتی گوش دهند

چنانچه نویسنده کرمانشاهی کتاب«فانوس های خیس» به ایرنا اظهار داشت: بسیاری از نویسندگان و کتاب دوستان کرمانشاهی که زن هستند به دلیل بهانه هایی همچون مشغله های بالای کاری و یا خانوادگی، با دنیای کتاب خداحافظی کرده اند.

 مهناز مرادی معتقد است، نداشتن وقت برای خواندن کتاب یک خودفریبی بزرگ است چرا که پرمشغله ترین افراد هم می توانند روزانه ۲۰ دقیقه را به خواندن اختصاص دهند و این امر را می توانند جایگزین سریال و یا فیلم های بی محتوا و یا فعالیت غیرضروری در فضای مجازی کنند.

وی ادامه داد: به نظر من بهترین راه برای کتابخوان شدن زنان خانه دار و پرمشغله استفاده از داستان صوتی است و امروز دسترسی به کتاب الکترونیکی بسیار راحت تر از دسترسی به کتاب کاغذی است.

این نویسنده کرمانشاهی افزود: با این حال کتاب کاغذی را بر کتاب صوتی ترجیح می دهم اما زمان اندک و هزینه بالای کتاب من را وادار می کند تا به کتاب صوتی متمایل شوم، اگرچه خرید کتاب صوتی از برخی از سایت ها با پرداخت هزینه ای مقدور می شود اما کانال های تلگرامی وجود دارند که می توان کتاب را به صورت رایگان از آن دانلود کرد که تنها به حجم کمی از اینترنت نیاز دارد.

کتاب اگر اولویت داشته باشد زمان پیدا می شود

در ادامه یک پژوهشگر ادبی به ایرنا، اظهار داشت: زنان به عنوان موثرترین مهره در یک خانواده اگر به کتاب خواندن عادت کنند حتما فرزندانشان نیز به سمت کتاب و ‌کتابخوانی روی می آورند.

فرزانه کرمی تاکید کرد، در وهله اول زنان باید به ارزش کتاب و جایگاهش در زندگی پی ببرند و آن را در اولویت ها قرار دهند، به طور قطع هر چیزی که برای ما اولویت داشته باشد، وقت و زمان برای آن اختصاص خواهیم داد.

وی اضافه کرد، برای کتابخوانی حتی اگر کمترین زمان هم در نظر بگیریم قدم بسیار مهمی برداشته ایم و می توانیم به تدریج به مدت زمان مطالعه اضافه کنیم و یا کتاب را جایگزین برنامه های کم اهمیت تر کنیم.

این فعال ادبی ادامه داد: هم اکنون برای زنانی که زمان کمتری دارند، کتاب صوتی یک جایگزین بسیار مناسب است که اتفاقا در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار بوده و موفق شده جای خوبی در زندگی زنان پرمشغله باز کند چراکه یک پروسه همزمان است و نیاز به وقت مجزا ندارد.

زمانی که کتابخوانی جزء وظایف زن قلمداد نشود

کرمی خاطرنشان ساخت، معمولا از دیدگاه سیاسی، مذهبی و فرهنگی، زن‌ها وظایف عمده و فراوانی دارند که کتاب و کتابخوانی جزیی از هیچ‌کدام به شمار نمی‌رود اما در سال‌های اخیر گروه ها و نهادهای کوچک سعی کرده اند که به شکل انجمن های کتابخوانی بیشتر به این مسئله روی بیاورند.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم در آینده زنان کتابخوانی داشته باشیم باید در وهله اول مادران کتابخوانی باشیم و از کودکی در دنیای فرزندان به ویژه دختران کتابخوانی را نهادینه کنیم.

کرمی معتقد است، باید به فرزندان کتاب هدیه دهیم تا بخوانند و دانسته های خود را بیان کنند، به این شکل هم به خواندن عادت می‌کنند و هم اینکه بینش و دقت آنان بالاتر می رود و قدرت بیان و تحلیل آنان پرورش می یابد.

از کتاب های کم حجم شروع کنیم

در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، براین باور است، اگر به دنبال این باشیم که هر زمان وقتی پیدا شد به مطالعه بپردازیم به نظر نمی آید که به موفقیت برسیم، همان طور که زمانی را در روز برای خوردن غذا و انجام کارهای دیگر اختصاص می‌­دهیم باید زمانی هم برای روحمان در نظر بگیریم، چون روح ما هم به چیزی نیاز دارد تا به او انرژی، لذت، درک و شعور بدهد و به عبارت بهتر روح به غذا نیاز دارد.

مهناز فتاحی ادامه داد: پدر، مادر، فرزندان و همه افراد جامعه حتی مادران پرمشغله با وجود مشغله‌­های کاری و ذهنی که دارند، باید دقایقی از زندگی را برای کتاب خواندن صرف کنند و زمانی را برای مطالعه کتاب در نظر بگیرند.

این نویسنده کرمانشاهی ادامه داد: حال اینکه این زمان و وقت چقدر است؟ کم یا زیاد، بستگی به افراد و برنامه‌­های روزانه زندگی­شان دارد، به عنوان مثال اگر به یک خانم بگوییم که یک رمان طولانی را بخواند شاید استقبال نکند و برای او سخت باشد اما اگر مطالعه یک مجموعه داستان‌­های کوتاه یا یک کتاب کوتاه به او پیشنهاد شود برای او ساده­‌تر است.

فتاحی اضافه کرد، مطالعه کتاب توسط مادران می‌­تواند یک استفاده دو سویه داشته باشد به این معنی که مادر می‌­تواند در عین حال که کتاب را مطالعه می‌­کند همان لحظه کتاب را برای کودکش هم بخواند که در این‌صورت زیبایی دو چندان می‌­شود و در عین حال ماجرای کتابخوانی اتفاق افتاده است.

فتاحی با بیان اینکه خواندن کتاب‌­های کم حجم و داستان های کوتاه یکی از راهکارهای علاقه‌­مند کردن افراد به مطالعه است، ادامه داد:  افراد و مادرانی که به دلیل مشغله زیاد فرصت کمی برای مطالعه دارند می‌توانند از کتاب‌­هایی که چند داستان کوتاه، حکایت و یا ضرب المثل‌­های کوتاه را در خود جای داده‌­اند استفاده کنند و آنها را مطالعه کنند.

به گفته او، مطالعه کتاب و موضوع آن به نوع علاقه و سلیقه افراد بستگی دارد، می‌­تواند در زمینه­‌های ادبی، اجتماعی، اقتصادی و غیره باشد. هدف اصلی ما بحث مطالعه افراد است و هر شخصی با توجه به طرز فکر و جذابیتی که کتاب‌­های مورد علاقه‌­اش دارند می‌تواند به مطالعه بپردازد.

فتاحی ادامه داد: کتاب های صوتی راهکار دیگری برای افراد پرمشغله است، به عنوان مثال خانمی که در آشپزخانه مشغول پختن غذا است می‌تواند از این روش استفاده کند ضمن اینکه می تواند همزمان کارهای خود را انجام دهد.

اگر زنان کتابخوان نباشند

فتاحی با تاکید بر اینکه مطالعه و خواندن کتاب تاثیر بسزایی در مصون ماندن افراد از آسیب‌­های فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواهد داشت، گفت: اگر مردم به این باور برسند که مطالعه کتاب تا چه حد می‌­تواند آنها را از گزند آسیب­‌ها و بسیاری از مشکلات در جامعه در امان نگه دارد هیچ‌گاه از مطالعه دوری نمی‌­کنند. کتاب باعث می‌­شود ذهن و تفکرات افراد دگرگون شود و دید او نسبت به بسیاری از مسایل عوض شود.

وی معتقد است، کتاب‌­ها به مردم درس می­‌دهند و راه و روش درست زندگی کردن را می‌­آموزند و در خیلی از مشکلات و مسائل زندگی راهگشا هستند و می‌­توان از نکاتی که در آنها است به خوبی در زندگی استفاده کرد، جامعه ای که افراد، زنان و مادران کتاب­خوان نداشته باشد نه تنها نکات خوب و آموزنده‌­ای را یاد نگرفته‌­اند بلکه نداشتن مطالعه باعث ادامه دادن راه‌­های اشتباه در زندگی شده و افراد دچار آسیب‌­ها و مشکلاتی خواهند شد.

  کتاب خواندن یک عادت است

اما مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: لزوما با استفاده از کتاب‌های صوتی و یا مطالعه کتاب های کاغذی، افراد کتاب­خوان نمی‌­شوند، کتاب­خوانی یک عادت است و کسی که اهل مطالعه و خواندن کتاب است در هر شرایطی که باشد سعی می‌­کند روزانه حداقل زمانی را به مطالعه کتاب چه صوتی، چه دیجیتالی و یا کاغذی اختصاص دهد و یا حتی می تواند به مطالعه روزنامه یا نشریات بپردازد.

معصومه حسنی خونسار ادامه داد: در چند سال اخیر کتابخانه‌­های عمومی به مراکز فرهنگی تبدیل شده‌­اند یعنی سعی کرده ایم کتابخانه‌­ها را از حالت سنتی خارج کنیم و کارهای فرهنگی را در اولویت قرار دهیم که برگزاری نشست­‌های کتاب­خوانی، تحلیل و بررسی کتاب و نقد کتاب از آن جمله است و با این کار قصد داریم مردم و افراد کتاب­خوان را به یک کتاب­خوان حرفه‌­ای تبدیل کنیم.

برای تربیت کتابخوانان حرفه ای چه کرده ایم؟

حسنی خونسار با بیان اینکه صرف مطالعه کردن یک یا چند جلد کتاب در هفته نمی­‌تواند افراد را به یک کتاب­خوان حرفه‌­ای تبدیل کند، گفت: هدف ما از برگزاری فعالیت‌­ها و نشست‌­های فرهنگی، حرفه‌­ای کردن افراد در مطالعه کتاب است تا افراد تشخیص بدهند که چه کتابی برای آنها مفید است و باید آن را مطالعه کنند و دیگر اینکه بتوانند کتاب را مورد نقد و تحلیل قرار دهند.

این مسوول معتقد است، نقد و بررسی کتاب هم برای مطالعه کننده مفید است و هم برای نویسنده، تا بتواند در آثار بعدی خود، از نقدها و تحلیل­‌ها در بالا بردن سطح کیفی آثارش استفاده کند.

بیش از نیمی از مخاطبان کتابخانه های کرمانشاه را تشکیل می دهند

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۲ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند، افزود: از این میزان نزدیک به ۴۰ هزار نفر را زنان و دختران تشکیل می دهند.
حسنی خونسار در خصوص فعالیت­‌هایی که در زمینه تشویق افراد به مطالعه کتاب انجام شده گفت: دو لیگ دانش آموزی و یک لیگ دانشجویی در همین راستا برگزار شده که مورد استقبال هر دو گروه واقع شد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: بانوان خانه­‌دار هم بخش عمده­ای از مخاطبان و مراجعه کنندگان کتابخانه‌­های عمومی استان هستند و بیشتر علاقه‌­مندی آنها کتاب­‌های داستان، ادبیات فارسی و روانشناسی است و به نظر می‌رسد برای مادران جدای از اینکه شاغل باشند یا خانه‌­دار، باید کلاس آموزش قصه­‌گویی برگزار شود تا یاد بگیرند که چگونه باید برای کودکان خود قصه بگویند.

وی تاکید کرد، امیدواریم با معرفی کتاب‌­های مفید، آگاهی را به مردم هدیه بدهیم.     

گزارش از زهره کریم زاده


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY