رونق پساکرونایی بازار کتاب در بارسلونا
بازديد : iconدسته: اخبار

در سال انزوای اجباری ناشی از شیوع کرونا، بازار کتابفروشی‌های مستقل بارسلونا با اقبال عمومی روبه‌رو شد و رونق گرفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، فناوری مشاغل و سلامت روانی ما را حفظ کرده است اما در شهر بارسلونا قرنطینه و خانه‌نشینی یکی از ساده‌ترین و ماندگارترین اختراعات بشر را احیا کرد: منظور از این اختراع چیزی نیست جز کتاب.

گزارش‌ها از افزایش فروش کتابفروشی‌های بارسلونا حکایت دارد و برخلاف انتظارات، در این دوره حتی کتابفروشی‌های جدیدی هم در این شهر افتتاح شده‌اند.  

آخرین مورد از این کتابفروشی‌های تازه تاسیس، کتابفروشی بایرون (Llibreria Byron) است که در ماه نوامبر توسط یک انتشارات دانشگاهی کوچک به نام Huygens در محله سنت آنتونی بارسلونا افتتاح شد.

ماریانا ساریاس (Mariana Sarrias) مدیر این کتابفروشی می‌گوید: سه سال بود برای تاسیس این کتابفروشی برنامه ریزی کرده بودیم و قرار بود آوریل گذشته (فروردین- اردیبهشت ۹۹) افتتاح شود اما طبعا چنین امکانی وجود نداشت. با توجه به ۹ ماه بلاتکلیفی و تمام آنچه روی این کسب و کار کوچک سرمایه‌گذاری کرده بودیم، اوضاع خیلی نگران‌کننده بود. روزی که بالاخره فروشگاه را افتتاح کردیم، مردم جلوی در صف بسته بودند و در داخل برای سیل مشتریان جا نبود. خیلی تاثیرگذار بود. از آن روز تاکنون مردم هرروز به این کتابفروشی مراجعه می‌کنند. نمی‌دانم این کار از روی اعلام همبستگی‌ست یا بخاطر آن است که جای یک کتابفروشی در این محله خالی بود.

ماریا کارم فرر (Maria Carme Ferrer) رئیس انجمن کتابفروشان کاتالان نیز می‌گوید: همه‌گیری کرونا مردم را نسبت به لزوم حمایت از کتابفروشی‌های محلی آگاه کرده است. کتابفروشی‌ها مراکز فرهنگی محلی هستند.

به نقل از ساریاس، ناشران محلی در دوره قرنطینه سراسری با افزایش سفارشات روبه‌رو شده‌اند. وی می‌گوید: احتمالا مردم دیگر در نتفلیکس چیزی برای دیدن نداشتند یا در نتیجه انزوای اجباری به این نکته پی بردند که کتابها دوست و همراه خوبی برایشان می‌شوند.

تا همین چند وقت پیش، بازار کتاب در این منطقه نابودشده به نظر می‌رسید. در سال ۲۰۱۳، کتابفروشی کاتالونیا که از سال ۱۹۲۴ میلادی قطب کتاب شهر بود به ناچار تعطیل و با یک شعبه از رستوران مک‌دونالد جایگزین شد.

کتابفروشی کانودا مختص خرید و فروش کتاب های دسته دوم که کارلوس رویز زافون نویسنده معروف اسپانیایی برای تصویر گورستان کتاب های فراموش شده در رمان پرفروش سایه باد از آن الهام گرفته بود، نیز در همان سال تعطیل شد. این کتابفروشی سابق امروزه به یکی از شعبه‌های برند مد و فشن مانگو تغییر کاربری داده است.  

شاید احیای ناگهانی صنعت کتابفروشی تنها در این شهر قابل تصور باشد که به عنوان پایتخت نشر اسپانیا شناخته می‌شود و اهالی کاتالونیا هر ساله عشق خود به کتابها را در روز ۲۳ آوریل (سوم یا چهارم اردیبهشت) مصادف با تولد سنت جوردی و ویلیام شکسپیر در آن جشن می‌گیرند. در این روز خاص، مردم به یکدیگر کتاب و گل سرخ هدیه می‌دهند و خیابان‌ها پر می‌شوند از غرفه‌های موقت کتاب. با شیوع همه‌گیری کرونا جشن روز سنت جوردی امسال لغو شد و سال آینده نیز احتمالا در مقیاس کوچک برگزار می‌شود.

به گفته لوییس مورال رئیس کتابفروشی Laie، محبوبترین فروشگاه کتاب در کاتالونیا، در طول قرنطینه سراسری میزان فروش کتابفروشی‌ها به ویژه در دسته آثار کلاسیک افزایش یافت.

وی می‌گوید: تعداد زیادی از مردم بار دیگر به خواندن روی آورده‌اند. آنها به دنبال جدیدترین کتابها نیستند و متقاضی خرید کتابهایی هستند که چند سال پیش می‌خواستند بخوانند. بسیاری از مردم به مناسبت روز سنت جوردی کتاب میخرند اما نمیخوانند. آنها حالا متوجه حجم کتابهای نخوانده در کتابخانه خود شده‌اند و به خواندن آنها روی آورده‌اند.

مورال نیز همچون ساریاس معتقد است انزوای اجباری ناشی از شیوع کرونا باعث شده مردم بفهمند یا به خاطر بیاورند که کتاب یاری مهربان است. به علاوه، اهالی شهر بارسلونا که لقب پرسروصداترین شهر اروپا را دارد، این روزها در جست‌وجوی اندکی آرامش به کافه-کتابفروشی‌های محلی پناه می‌برند که عموما از سالن‌های بی‌سروصدای مطالعه برخوردارند.

البته رونق بازار پساکرونایی کتاب تنها به بارسلونا محدود نمی‌شود. کتابفروشی‌های انگلیس ماه ژوئن (خرداد-تیر ۹۹) پس از حدود سه ماه تعطیلی، بازگشایی شدند. با وجود مقررات سختگیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه کتابهایی که توسط مشتریان لمس می‌شدند و وجود گالن به گالن محلول ضدعفونی کننده دست، کتاب‌دوستان در بازگشت به کتابفروشی‌ها ذره‌ای تعلل نکردند. در اولین هفته بازگشایی‌ها، ۳ میلیون و ۸۰۰ جلد کتاب به ارزش ۳۳ میلیون پوند فروخته شد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۳۱ درصد بیشتر بود. با گذشت هشت هفته از بازگشایی‌ها، فروش کتابهای چاپی ۹ درصد و درآمد حاصل از آن ۱۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیشتر بود.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۸۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY