رکورد جوان‌ترین برنده جوایز ادبی شکسته شد
بازديد : iconدسته: اخبار

ایرنا- یک نویسنده شانزده‌ساله مبتلا به بیماری اوتیسم با کسب جایزه «وین‌رایت» برای کتاب‌های نوشته شده درباره طبیعت، رکورد جوان‌ترین برنده جوایز معتبر ادبی را شکست.

به گزارش مجله بوک‌سلر، دارا مک آنالتی (Dara McAnulty) با کتاب خاطرات یک طبیعت‌شناس جوان (Diary of a Young Naturalist ) جایزه ادبی وین‌رایت انگلیس برای کتاب‌های نوشته شده در حوزه طبیعت را کسب کرد.

خبر اول شدن این نوجوان ۱۶ساله در هفتمین دور رقابت ادبی وین‌رایت، دیروز (سه‌شنبه، ۱۸ شهریور) طی یک مراسم مجازی اعلام شد. هیئت داوران مسابقه همچنین خواستار آن شدند تا این کتاب به برنامه درسی مدارس انگلیس اضافه شود.

جایزه وین‌رایت هر ساله به کتابی اهدا می‌شود که در ترغیب خوانندگان به سیاحت در طبیعت و احترام به جهان طبیعی عملکرد موفقیت‌آمیزتری داشته باشد.

مک‌آنالتی کتاب خاطرات یک طبیعت‌شناس جوان را وقتی تنها ۱۵ سال داشت، نوشت. این کتاب رابطه نزدیک نویسنده را با جهان طبیعت و جهان‌بینی وی به عنوان یک نوجوان مبتلا به اوتیسم را بازگو می‌کند که با چالش امتحانات، روابط دوستانه و زندگی به سبک اردو زدن در طبیعت، دست و پنجه نرم می‌کند.

با توجه به سن و شرایط خاص دارا، داوران نگران بودند که مبادا برنده شدن این جایزه او را بیش از اندازه در کانون توجهات قرار دهد. بنابراین به این نویسنده بااستعداد پیشنهاد دادند اگر فشار این بُرد نگرانش می‌کند می‌تواند جایزه را رد کند.  

جولیا بردبری رئیس هیئت داوران جایزه وین‌رایت می‌گوید: خاطرات یک طبیعت‌شناس جوان یک کتاب مهم در حوزه طبیعت است، بیشتر به خاطر این که اولین کتاب دارا مک‌آنالتی است و قبل از تولد ۱۶ سالگی وی تکمیل شد. برنده امسال جایزه وین‌رایت یک کتاب خاطرات فوق‌العاده است که حول محور تلاش‌های دارا و تجربیات خانوادگی وی می‌چرخد اما در نهایت از طبیعت پیرامونمان شکل می‌گیرد. کتاب دارا نفس را در سینه داوران حبس کرد تا جایی که درخواست شد همین حالا به برنامه درسی کشور اضافه شود؛ این چنین است قدرت تاثیرگذاری این کتاب و فوریت شرایطی که با آن روبه‌رو هستیم.    

دارا که در حال نوشتن یک کتاب کودک است، گفت در نظر دارد جایزه دو هزار و ۵۰۰ پوندی خود را به گروه زیست محیطی مدرسه‌اش اهدا کند.

https://b2n.ir/191882


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY