سیری بر آثار بهمن جلالی در گالری راه ابریشم
بازديد : iconدسته: هنر های تجسمی

مصادف با زادروز زنده یاد بهمن جلالی، عکاس نامدار، نمایشگاه آثار برگزیده‌ این هنرمند در گالری راه ابریشم به نمایش درآمد.

ایرنا: عکس‌های این نمایشگاه حدود ۷۰ عکس از بهمن جلالی از مجموعه‌ ماهیگیران – بوشهر  که از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۶ ثبت شده را در کنار آخرین مجموعه‌ تصویر خیال، سیاه و سفید ۲ از مجموعه‌ شخصی رعنا جوادی به نمایش در آمده، شامل می‌شود.

این آثار در ابعاد مختلف در زمان حیات بهمن جلالی و زیر نظر او چاپ شدند و  گزیده یا مجموعه‌ای از این آثار پیش از این و طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ در گالری راه ابریشم نیز به نمایش در آمده بودند.

بهمن جلالی (۱۳۲۳-۱۳۸۸) ابتدا در رشته اقتصاد و علوم سیاسی در دانشگاه ملی تهران تحصیل کرد و بعد در مدرسه‌ عکاسی جان ویکرز آموزش عکاسی دید و عضو انجمن سلطنتی عکاسی در لندن شد.

اولین نمایشگاه انفرادی جلالی در سال ۱۳۵۰ در گالری قندریز برگزار شد که عکس‌های این هنرمند را از نمایش‌های کارگاه نمایش و تئاتر شهر شامل می‌شد.

بهمن جلالی را می توان یکی از تاثیرگزارترین چهره های عکاسی معاصر ایران دانست که نقش مهمی در عکاسی خبری و عکاسی هنری ایران ایفا کرد و توانست با حضور در دانشگاه شاگردان لایقی را وارد عرصه هنر کشور کند که اکنون از اساتید برجسته هستند.

عکاسی از رویدادهای خیابانی روزهای انقلاب و انتشار کتاب روزهای خون، روزهای آتش با عکس های بیش تری از بهمن جلالی و هم چنین عکس‌های رعنا جوادی، هادی هراچی، محمود محمدی و بهروز شهیدی از آثار بصری ماندگار معاصر ایران است.

اولین کتاب عکس درباره جنگ با عنوان آبادان که می جنگد با عکس‌های جلالی منتشر می‌شود. افتتاح عکسخانه شهر و موزه عکس ایران، عکاسی نخستین قسمت مجموعه انیمیشن علی کوچولو، انتشار کتاب های متعدد در حوزه عکاسی و راه‌اندازی مجله عکسنامه، فصلنامه تخصصی عکس بخشی از کارهای این هنرمند در کنار برگزاری نمایشگاه های مختلف در دوران کاری اش است.

عکس‌های او در مجموعه موزه‌های بسیاری نگهداری می‌شوند و همچنین کار حرفه‌ای طولانی‌مدت و برجسته‌ جلالی با مروری بر آثارش در بنیاد آنتونی تاپییس در سال ۱۳۸۶ ارج‌گذاری شد و همچنین بنیاد نیدرزاکسن در شهر هانور، جایزه بین‌المللی عکاسی اسپکتروم ۲۰۱۱ را به بهمن جلالی اعطا کرد.

نمایشگاه گزیده عکس‌های بهمن جلالی در گالری راه ابریشم جمعه ۴ بهمن آغاز به کار کرد و تا ۲۷ بهمن‌ماه به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنو آجر، گالری راه ابریشم برپاست.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY