شماره ویژه نوروز آزما از راه رسید
بازديد : iconدسته: اخبار

مصاحبه با مریم زندی، عکاس پرتره اهل فرهنگ، پرونده خدمت یا خیانت با موضوع پدیده دلالی در عرصه هنر، پرونده دوم دریچه‌ای به مجلات ادبی از دیروز تا امروز است، بررسی نمایشگاه کتاب با جویا شدن نظر بعضی از اهالی فرهنگ، کتاب‌فروش و ناشر و معرفی کتاب از جمله «نامه‌های خاموشان»، نامه‌های ناموران فرهنگ به ایرج افشار و کتاب‌های متنوع دیگر را در برمی‌گیرد.

در مصاحبه مریم زندی درباره مشکلات عکاسی پرتره روشنفکران می‌خوانیم: «یک مشکل مهم که به تدریج بسیار مهم‌تر شد این بود که چون این کار رسم نبود و قبلا کسی انجام نداده بود و با توجه به فضای بد و چند دستگی‌ها و سوءظن حاکم بر آن روزها و فشار روی روشنفکران و نویسندگان اغلب این بزرگان می‌ترسیدند و با شک و تردید به من و کارم نگاه می‌کردند و نگران می‌شدند که این کیست و چرا می‌خواهد که عکس بگیرد. از طرف کدام دار و دسته است و این عکس‌ها را برای چه می‌خواهد…»

پرونده نخست این شماره به «دلالی در عرصه هنر با تیتر: خدمت یا خیانت؟دلالی در عرصه هنر؟!» به بررسی این موضوع با مطالبی از محمدرضا خاکی، علیرضا سمیع‌آذر، سعید باباوند و مرتضی کاظمی می‌پردازد.

پرونده دوم نگاهی به «مجلات ادبی از ۱۳۰۰ تا امروز» است و با تیتر: «ما نام و مان خویش از آنان گرفته‌ایم» در نوشتار احمد پوری، کامیار عابدی، اکبر اکسیر، زهره نیلی، داوود ملک‌زاده است. ضمن این مطالبی گلچین شده از مجلات قدیمی در صفحاتی از مجله جای داده شده است.
درگذشت عباس صفاری بهانه‌ای شد تا حافظ موسوی، سعدی گل بیانی و هرمز شریفی از نگاه و ویژگی شعر او بنویسند.
انتشار کتاب «مردم‌شناسی جامعه قدیم تهران» باعث شد تا سراغ دکتر علی بلوکباشی برویم و از او درباره چند و چون کتاب بپرسیم و تغییرات طهران دیروز و امروز را جویا شویم و در آخر به این نکته برسیم که روشنفکران در تبدیل تهران به «شتر گاوپلنگ» بی‌تاثیر نبودند!


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY