شگرد کتابفروشی کانادایی برای جذب مشتری
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

مالک یک کتابفروشی در کانادا برای جذب مشتری از روش قرار کور با کتاب‌ها استفاده کرده که با استقبال خوبی از سوی مشتریان رو‌به‌رو شده است.

ایبنا به نقل از گلوبال نیوز: حدود یک سال پیش تام لی، مالک کتابفروشی تروبادور در شهر اوتاوا کانادا متوجه پایین آمدن فروش کتاب‌های کتابفروشی‌اش نسبت به سال‌های گذشته شد. او به ایده‌ای نیاز داشت تا بتواند همانند سال‌های گذشته مشتریان را به خرید کتاب از کتاب‌فروشی خود ترغیب کند.

قرار کور با کتاب‌ها ایده‌ای بود که مالک کتابفروشی کانادایی از آن برای تشویق مشتری‌ها به ورود به داخل کتاب‌فروشی‌‌اش و خرید کتاب استفاده کرد.

خود او می‌گوید «این ایده‌ای است که آن را از اینترنت دزدیدم و فکر کردم باید روش جدید و خوبی برای فروش کتاب‌ها باشد و همین طور هم شد.»

 هرهفته لی یک لوله کاغذ کادویی قهوه‌ای روشن می‌خرد و کتاب‌ها را مانند هدیه‌های کریسمس بادقت با آن بسته‌بندی می‌کند؛ اما به جای استفاده از روبان، یک سربرگ کوچک را که سرنخ‌ها و نشانه‌هایی از محتویات داخل کتاب بر روی آن نوشته شده با نخ نازکی به دور کتاب‌ها می‌پیچد و سپس عبارت “هیچ کتابی را از روی ظاهر آن قضاوت نکنید” را با ماژیک درشتی بر روی کتاب بسته‌بندی شده می‌نویسد و نقل قولی را از داخل کتاب در ذیل آن برای خواننده احتمالی اضافه می‌کند.

 او می‌گوید پیچیدن کتاب‌ها چند دقیقه زمان می‌برد؛ اما پیدا کردن نقل قول مناسب یا دادن نشانه‌هایی از کتاب کمی کار را دشوارتر و زمان‌بر می‌کند.

او ادامه می‌دهد «این ایده برای یک کتابفروش هزینه خیلی کمی دارد و مهم‌تر از هرچیز لازم است که او بخواهد کمی از پوسته سنتی معمول و تکراری و امنیت محدود شغلی خود خارج شود و ایده‌های جدید را امتحان کند. شخصا بیشتر کتاب‌هایی را برای بسته‌بندی انتخاب می‌کنم که یا برنده و یا نامزد جوایز ادبی بوده‌اند و اگر مشتری بعد باز کردن کتاب آن را دوست نداشت با کتاب دیگری برایش تعویض می‌کنم.»

لی درباره واکنش مشتری‌ها می‌گوید «اوایل کمی از این ایده تعجب می‌کردند اما کم‌کم عادت کرده و رفته‌رفته از آن استقبال هم می‌کنند. اکثریت آن‌ها بعد از باز کردن کتاب از من تشکر کرده و می‌گویند این کتابی است که شاید هیچ وقت خودشان انتخابش نمی‌کردند و یا قصد خواندنش را نداشتند.»

 هدف ایده قرار کور با کتاب‌ها که تا حدی اسرارآمیز و تا حدی تجاری است خودداری از قضاوت یک کتاب از روی جلد آن است. کاری که در دنیایی که خیلی راحت می‌توان از طریق اینترنت و در عرض چند ثانیه به نقد و انتقادات از یک کتاب دسترسی یافت روز به روز سخت‌تر می‌شود.

لی می‌گوید همه می‌دانند که اینترنت، ابزار خوبی برای کشف و پیدا کردن اطلاعات گسترده است اما از هر گونه روح ماجراجویی و حس کشف و اکتشاف تهی است.

او امیدوار است که مردم با خواندن کتاب دوباره روحیه ماجراجویی خود را پیدا کنند.

Share/Save/Bookmark


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY