«عشق روزهای کرونا»، ادای دینی به ایام کنونی است
بازديد : iconدسته: تئاتر

ایرنا- نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش «عشق روزهای کرونا» با اشاره به ادای دین به ایامی که در حال تجربه‌اش هستیم گفت: بنا بود این اثر ۴۰ اجرا داشته باشد که به دلیل از دست دادن زمان طی پنج شب به صحنه خواهد رفت.

نشست خبری نمایش اُلد سانگز؛ عشق روزهای کرونا به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان با حضور این نمایشنامه‌نویس و کارگردان و جمعی از بازیگران این اثر نمایشی صبح امروز (سه شنبه ۲۵ شهریورماه) برگزار شد.

عشق روزهای کرونا، ‌ادای دین به شرایط این روزهای کشورمان است

رحمانیان در ابتدای این نشست با اشاره به آنکه با آغاز اجرای نمایش روزهای رادیو در اسفند ۱۳۹۸ و تنها بعد از پشت سر گذاشتن چهار اجرا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا این اجرا را متوقف کرده گفت: از اواخر اسفند طرح نگارش عشق روزهای کرونا را که نام آن برگرفته شده از رمان درخشان گابریل گارسیا مارکز با نام عشق سال‌های وبا است آغاز کردم.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمایشنامه‌نویس همواره تلاش کردم دینم را نسبت به اتفاقات روز جامعه ادا کنم و حال طی چند ماه اخیر که شاهد همه‌گیری ویروس کرونا با تمام عواقب سخت، تلخ و صعب آن هستیم این‌بار به بازتاب این اتفاق از زاویه دید و نگاهی گره خورده با مسائل عاطفی، عشق و انسانیت پرداختم.

به دلایل مختلف از ۴۰ به پنج شب اجرا رسیدیم

رحمانیان درباره فراهم شدن شرایط و مکان این اجرا گفت: با توجه به شیوه متفاوت تولید این اثر و حضور بازیگران متعدد شرایط اجرا در سالن‌های نمایشی فراهم نبود. درنهایت پیشنهاد اجرا در فضای بیرون را دادیم که مورد قبول مسئولان قرار گرفت. هرچند زمان بسیاری را برای این اجرا از دست دادیم درنهایت طی پنج شب این اجرا را در محوطه بیرونی مجموعه تالار وحدت به صحنه خواهیم برد.

وی درباره از دست دادن زمان طولانی برای فراهم کردن شرایط  این اجرا یادآور شد: ارزشیابی و نظارت (ممیزی) همچنین پاره ای کاغذ بازی‌های اداری (بوروکراسی اداری) مهم‌ترین مسائلی بود که باعث شد برنامه اجرای ما که قصد ۴۰ اجرا طی۲۰ شب و هر شب دو اجرا را داشته باشیم در نهایت به مدت پنج شب محدود شود.

این نمایشنامه‌نویس خاطرنشان کرد: نخستین اجرای ما پنجشنبه، ۲۷ شهریوردر دو ساعت ۱۹.۳۰ و ۲۱.۳۰ دقیقه این اثر را به صحنه خواهیم برد؛ اما طی روزهای جمعه تا دوشنبه (۲۸تا ۳۱ شهریور) به دلیل هم‌زمانی و تداخل اجرای این اثر با نمایش «علمدار» به کارگردانی حسین پارسایی، عشق روزهای کرونا تنها در ساعت ۱۹.۳۰ دقیقه و در محوطه بیرونی مجموعه تالار وحدت به صحنه خواهد رفت.

عشق روزهای کرونا راوی عشق و انسانیت در ۶ اپیزود

نویسنده نمایشنامه عشق روزهای کرونا درباره مهم‌ترین دلیل نگارش این اثر یادآور شد: شیوع ویروس کرونا در ایران مانند دیگر نقاط جهان تأثیرات متعددی را در تمام شئون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته است. حتی شاهد به وقوع پیوستن اتفاقات، مناسبات و خلق کلماتی هستیم که محصول دوران کروناست. با تمام این دلایل مهم‌ترین دلیل نگارش این اثر برای من ثبت شدن اتفاقات این روزهاست که ممکن است با گذر زمان و پشت سر گذاشتن این شرایط تلخ دیگر حافظه برای به یاد آوردن این رویداد یاری نکند.

وی با اشاره به آنکه این اثر نمایشی از شش اپیزود متفاوت تشکیل شده است یادآور شد: در اپیزود یک نخ عاشقی شاهد وقوع اتفاقاتی در یک خیاط خانه هستیم که گروهی در آن‌جا مشغول دوختن ماسک‌های پارچه‌ای هستند و اتفاقات روی داده آن‌ها را با نگاه و بار عاطفی پی می‌گیریم. همچنین اپیزودی اختصاص دارد به احترام برومند بازیگر شناخته شده و همسر زنده‌یاد داوود رشیدی که درباره رابطه این زوج هنرمند و مسئله فقدان به رشته تحریر درآمده است. اپیزود سوم‌ به شکل‌گیری رابطه عاطفی مامور مترو با یکی از فروشندگان خط متروی گرم‌دره، کرج و هشتگرد بازمی‌گردد.

رحمانیان خاطرنشان کرد: در سه اپیزود دیگر شاهد وقوع اتفاقاتی متفاوت با محوریت مسائل عاطفی و جایگاه عشق در مناسبات این روزها هستیم. به‌عنوان مثال در اپیزود«بانویی با گربه ملوس با بازی طناز طباطبایی قصه بازیگری تنها در شرایط قرنطینه خانگی در روزهای کرونا را روایت می‌کنیم. در اپیزود کریم‌خان – حافظ، روایت سه دختری که در چهارراه یکی کار پاک کردن شیشه‌ها، دیگری دود کردن اسپند و سومی فروختن بادبزن را برعهده دارند به نظاره می‌نشینیم که آن‌ها در خیالات خود به رفتار و رابطه شان با سوپراستارهای سینما می‌پردازند. درنهایت در اپیزود آخر آهنگ‌ساز و ترانه سرا شاهد همکاری دو هنرمند در حوزه موسیقی برای ضبط ترانه‌هایی در حوزه کرونا با محوریت بیماری کرونا هستیم.

هنرمند در شرایط بحران نباید دست روی دست بگذارد

رحمانیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اشاره خود که هدفش از نگارش این اثر ثبت اتفاقات دوران کروناست؛ حال با وجود پنج شب اجرا آیا این هدف در نهایت برای انتقال موضوعات مد نظر نمایش به مخاطب در قامت اجرای اثر تئاتری محقق خواهد شد یادآور شد: احساس می‌کنم با شیوع ویروس کرونا در جهان همچنین در کشورمان، دنیا به دو ساحت قبل و بعد از کرونا تقسیم شده است. این ویروس چنان ضربه‌ای به تمام مناسبات حاکم و جاری در هر جامعه‌ای از رویکردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تا مناسبت‌های فرهنگی و حتی یادها و خاطرات زده که عبور از کنار آن به سادگی برای هنرمندان محقق نخواهد بود.

 همچنین هنرمندان در مواجهه با چنین بحران‌هایی موظف نیستند در گوشه‌ای آرام بنشینند و دست روی دست بگذارد. آن‌چنان که شاهدیم اهالی رسانه هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در خط مقدم انتشار اخبار و اطلاعات این بیماری مهلک در تمام وجوه تلخ و ناراحت‌کننده و امیدبخش آن بودند. آن‌چنان که من نیز در این اثر نمایشی به‌ویژه در دو اپیزود آن به شکل مستقیم روایت اثرم را براساس اخباری که اصحاب رسانه طی مدت شیوع ویروس کرونا قلمی کرده‌اند به رشته تحریر درآوردم.

این کارگردان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر شرایط پیچیده بوروکراسی اداری و از دست دادن زمان در کنار تجربه‌ای که او به‌عنوان کارگردان در مواجهه با مراحل تایید و تصویب نمایشنامه از تولید تا اجرا همواره در مناسبات اداری مرکز هنرهای نمایشی وجود داشته گفت: احساس نمی‌کردم این اثر تا این حد دچار مشکل شود. امروز هم که با شما صحبت می کنم ۹۰ درصد مشکلات حل شده و تنها ۱۰ درصد آن باقی مانده برای همین می‌توانم امیدوار باشم شاهد اجرای این نمایش در تاریخ ۲۷ شهریور ماه باشیم.

در ادامه نشست رحمانیان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر ادامه اجرای نمایش روزهای رادیو که در ابتدای اسفند ماه ۹۸ بعد از چهار اجرا به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد گفت: بی هیچ تردیدی تلاش می‌کنیم با فراهم شدن شرایط، نمایشی که توانستیم مجوز آن را بگیریم بار دیگر اجرا شود. اما تماشاخانه‌های خصوصی مانند تماشاخانه شهرزاد که پیش از این میزبان این اثر نمایشی بودند امروز از نظر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی چندان مطمئن به نظر نمی‌رسند به همین سبب تلاش می‌کنیم تا در آبان‌ماه و در صورت فروکش کردن بحران شیوع ویروس کرونا شاهد اجرای مجدد این اثر باشیم.

ترانه‌های فارسی بر آهنگ‌های ماندگار جهان

در ادامه این نشست حسن علیشیری ترانه‌سرا و سراینده ترانه‌های حاضر در این اثر نمایشی با اشاره به آنکه این سومین همکاری او با محمد رحمانیان بعد از نمایش‌های روزهای رادیو و ترانه‌های قدیمی است گفت: نام این اثر در ابتدا اُلد سانگز بود و به همین سبب تلاش کردیم با محوریت آهنگ‌های ماندگار و خاطره‌انگیز غربی با انتخاب شش اثر، ترانه‌های فارسی را جایگزین ترانه‌های انگلیسی آن‌ها کنیم.

وی ادامه داد: مخاطب در مواجهه با این اثر در هر اپیزود شنونده موسیقی‌های شناخته‌شده‌ای از آهنگسازانی چون لئونارد کوهن، دین مارتین، تونی براکستون، چارلی چاپلین و خوزه فلیچیانو خواهد بود.

علیشیری یادآور شد: در ابتدا قرار بود تمام ترانه‌ها توسط رضا یزدانی خوانده شود اما باتوجه به پیچیدگی شرایط و بحث صدور مجوز این کار امکان‌پذیر نبود. امیدواریم اگر در آینده شاهد اجرای این اثر باشیم، شرایط همکاری رضا یزدانی خواننده شناخته‌شده کشور با این اثر نیز فراهم شود.

نمایش‌های محمد رحمانیان طعم‌های مختلفی دارند

غزل شاکری یکی از بازیگران این اثر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر دلایل حضورش در این اثر نمایشی گفت: اولین تجربه تئاتری من با محمد رحمانیان بوده و طی همان تجربه آموخته‌های فراوانی در حوزه بازیگری را فراگرفتم. محمد رحمانیان باعث معرفی من به عرصه فعالیت‌های نمایشی در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون بود.

وی یادآور شد: دیگر ویژگی و خصوصیت آقای رحمانیان آنست که هیچ بازیگری را بدون دلیل انتخاب نمی‌کند و وقتی پیشنهاد حضور در این اثر را به من داد با تمام وجود آن را پذیرفتم. چرا که یکی از مهم‌ترین خصوصیات آثار تئاتری آقای رحمانیان وجود طعم‌ها و مزه‌های مختلف در آثارش است. به‌عنوان مخاطب در مواجهه با آثار رحمانیان شیرینی، شوری، تندی و حتی تلخی موجود در آثار را می‌توانیم به وضوح حس کنیم. و به‌عنوان یک بازیگر این را می‌گویم که هیچ هنرمند و بازیگری حاضر نیست تا حضور در کاری لبریز از طعم‌های مختلف را به سادگی از دست دهد.

نمایش عشق سال‌های کرونا از ۲۷ تا ۳۱ شهریور با حضور بازیگرانی چون ‏‎امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند در فضای باز تالار وحدت اجرا می‌شود.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY