موزه‌ای که پس از رفتن بدرالزمان قریب افتتاح شد
بازديد : iconدسته: اخبار

موزه و کتابخانه «دکتر قریب» که قرار بود همزمان با زادروز زنده‌یاد بدرالزمان قریب در یکم شهریورماه با حضور او افتتاح شود، پس از درگذشت این زبان‌شناس و نویسنده فقید گشایش یافت.

به گزارش ایسنا، فرهنگستان زبان و ادب فارسی با یادکردی از بدرالزمان قریب در سالگرد تولد او نوشته است: اول شهریورماه مصادف است با سالروز تولد دکتر بدرالزمان قریب، عضو فقید پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی. پیش از این مقرر شده بود که در چنین روزی موزه و کتابخانه شادروان دکتر قریب، با حضور خود ایشان، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی افتتاح شود که متأسفانه، به علت ضایعه درگذشت این دانشمند گران‌قدر در هفتم مردادماه ۱۳۹۹، فرهنگستان سعادت حضور ایشان را در این رویداد از دست داد.

موزه دکتر قریب شامل شماری از وسایل و ابزارهای پژوهش ایشان و برخی از جوایز و لوح‌های تقدیر و عکس‌های خانوادگی و نامه‌ها و یادبودهای آن مرحوم است که در اتاق کارشان در فرهنگستان گردآوری شده است. کتابخانه زنده‌یاد دکتر قریب نیز حاوی کتاب‌های ارزشمند و منحصربه‌فردی در حوزۀ مطالعات زبان‌های باستانی و همچنین اسناد و دست‌نوشته‌های ایشان است که در محل کتابخانۀ مرکزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در کنار دیگر مجموعه‌های اهدایی استادان به فرهنگستان، نگهداری می‌شود.

در تیرماه ۱۳۹۹، پیش از درگذشت شادروان دکتر بدرالزمان قریب، دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای از این اقدام ایشان تشکر و قدردانی کرده بود. متن نامه مذکور چنین است:

«بسمه‌تعالی

سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب

استاد محترم و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی

احتراماً، اکنون که سرکارعالی گنجینه ارزشمند کتاب‌ها و اسناد و نامه‌ها و یادگارهای علمی خود را به کتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی اهدا نموده‌اید مراتب سپاسگزاری خود را به حضورتان تقدیم می‌کنم و برایتان از خداوند متعال سلامتی و شادکامی مسئلت می‌نمایم. بی‌گمان افزوده شدن این مجموعه به کتابخانه فرهنگستان، پژوهشگران را به‌ویژه در حوزه زبان‌های باستانی ایران راهنما و مددکار خواهد بود.

غلامعلی حداد عادل
بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۹»

بدرالزمان قریب زاده ۱۳۰۸ در تهران بود و مدرک دکتری زبان‌های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت کرده بود.

برخی از آثار دکتر بدرالزمان قریب عبارت‌اند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی ـ فارسی ـ انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه.

او در هفتم مردادماه و در سن ۹۱سالگی گویا بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY