هفت کتابخانه غیر معمول در دنیا
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

اگر فکر می کنید حضور در یک کتابخانه فقط برای دریافت  کتاب است کاملا در اشتباه هستید. در دنیا کتابخانه های بسیاری هستند که با طراحی داخلی منحصر به فرد و معماری آزاد و بی قید و شرط  و مجموعه ای بی نظیر از کتاب ها و نشریات، به یک اثر هنری بیشتر شباهت دارند تا فقط یک کتابخانه برای انبار کردن کتاب ها باشند.

کتابخانه کتابخانه لویی نیوسرا _ فرانسه

همه ما عادت داریم که مجسمه ها را به عنوان اثری هنری برای زیبایی شهرها ببینیم. اما نظر معماران فرانسوی متفاوت است. به عنوان نمونه کتابخانه «لویی نیوسر» (به نام نویسنده فرانسوی قرن ۲۰) که در سال ۲۰۰۳ توسط دو معمار «ایو بایار» و «فرانسیس شاپیو» طراحی شده، علارغم اینکه در مقایسه با دیگر مناطق زیبای شهر از قدمت کمتری برخوردار است، اما یکی از نمادهای معروف منطقه ای در آن قرار داده شده است.

بخش داری این کتابخانه داخل این سری که از بیرون مکعبی شکل  دیده می شود قرار گرفته است و بازدیدکنندگان معمولی امکان دیدن آن را ندارند. مخزن کتابخانه در ساختمانی نزدیکی آن واقع شده. بیش از ۲۰۰ هزار مدرک و سند در این کتابخانه در دسترس قرار دارد و هرکسی می تواند برای استفاده از این اسناد در کتابخانه ثبت نام کند.

کتابخانه لیوئان _ چین

یکی از اصلی ترین کتابخانه های جهان نه در شهری بزرگ بلکه در روستایی کوچک به نام  «هوآیرو» (Huairou) در چین قرار دارد.

مخزن این کتابخانه از شیشه و بیش از چهل هزار میله چوبی ساخته شده است. در داخل ساختمان هیچ میز و نیمکتی پیدا نمی کنید. بلکه ساختمان مجهز به تراس های چوبی چند طبقه است که کتاب ها بر روی آنها چیده شده اند و تشک هایی مخصوص بر روی زمین قرار گرفته اند که دانش آموزان، دانش جویان و عاشقان به کتاب و ادبیات می توانند روی  آنها بنشینند و کتاب هایشان را بخوانند. علاوه بر آن این کتابخانه یکی از مهمترین کتابخانه های سبز دنیاست. این کتابخانه برق ندارد و روشنایی آن به طور طبیعی تامین می شود یعنی اشعه های خورشید از طریق سقف شیشه ای به داخل ساختمان می رسد. پرفسور «چین هوا لی سیاودون» طراح این معجزه معماری جهان است.

کتابخانه ای در مترو _ آمریکا

ساکنان شهرهای بزرگ زمان زیادی را در وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص  مترو می گذرانند.

«فردی رودریگز»، «کری زاگار» و «مکس پیلوات» دانش آموزان نیویورکی یک کتابخانه عجیب سیار برای ترویج کتابخوانی در میان ساکنان کلان شهر ها و کم شدن طول مسیرشان طراحی کرده اند. کتابخانه زیرزمینی یک سیستم نوین است که با کمک آن هر مسافر در مترو می تواند کتاب مورد نظر خود را در گوشی هوشمند یا تبلت خود انتخاب کند و بخواند. استفاده از این سیستم نیاز به یک برنامه ویژه دارد. مسافرهای مترو برای دریافت و خواندن کتاب مورد علاقه شان فقط باید دستگاه خود را به چندین قفسه کتابی که با چندین جلد کتاب در داخل واگن های مترو نصب شده است، وصل کنند.

کتابخانه های آنگکور وات_ کامبوج

این کتابخانه نه تنها یک مخزن بزرگ نسخه های خطی است بلکه مجموعه ایاز معابد باستانی است که در شمال غربی کامبوج واقع شده است. این محل برای پادشاهان این منطقه بسیار ارزشمند بوده به طوری که حتی تصویر یکی از ساختمان های آن بر روی پرچم این کشور نقش بسته. کتابخانه در دو ساختمان کوچک در «آنگکور وات» قرار دارد که شهرتشان بیشتر به خاطر ظاهرشان است. ساختمان ها به شکل مستطیل های دراز ساخته شده اند و نمونه مشخصی از معماری قوم خمر کامبوج هستند.

این مجموعه گردشگرانی را از سراسر جهان جذب می کند اما بازدیدکنندگان معمولی به هیچ وجه اجازه بازدید و دسترسی به نسخ خطی را ندارند. به همین دلیل کتابخانه تبدیل به مکانی پر رمز و راز شده است که نوشته هایی اسرار آمیز و رمزآلود در آن نگهداری می شوند.

کتابخانه ای در باجه تلفن _ آلمان

دوره تلفن های همگانی با توسعه تلفن های همراه پایان یافت. اما دانش آموزان و دانشجویان برلین تصمیم گرفتند که این باجه های تلفن را حفظ کنند و بعضی از آنها را به کتابخانه های عجیب شهری تبدیل کردند. هر باجه تلفنی که در پایتخت آلمان ببینید فضای داخلی جالبی دارد که توسط دانش آموزان درست شده است. هر کس می تواند کتابی را که دوست دارد از قفسه ها ی کوچک کتابخانه بردارد و بخواند اما باید کتاب دیگری را جای آن قرار دهد.

کتابخانه اسکوریال _ اسپانیا

این کتابخانه را که در ۴۵ کیلوتری «مادرید» واقع شده است به درستی می توان یکی از بزرگترین و زیباترین کتابخانه های جهان دانست.این کتابخانه با شکوه در ساختمان یکی از اقامتگاه های سابق سلطنتی در شهر  «سن لورنزو ال اسکوریال» قرار گرفته است. داخل کتابخانه چیزی کم از کاخ ها و قلعه های معروف اروپایی ندارد. کتاب هایی که در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرند در گنجه های حکاکی شده نگهداری می شوند و سقف های کاذب و دیوارها با نقاشی های زیبا تزئین شده اند. این نقاشی ها هفت هنر لیبرال را تصویر می کنند؛ یعنی شعر، منطق، موسیقی، دستور زبان، حساب، هندسه و نجوم.

سقف سالن اصلی ۵۴ متر طول و ۱۰ متر ارتفاع دارد. بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب از جمله نسخه منحصر به فردی از انجیل طلایی هنری سوم در این کتابخانه باشکوه نگهداری می شود.

کتابخانه تانکی_ آرژانتین

«رائول لمسوف»، هنرمند آرژانتینی کار خود را نوعی تبلیغ علیه جنگ می داند. او با این هدف یک تانک درست کرده است که به جای حمل بمب و ایجاد انفجار، کتاب جا به جا می کند. در سطح این تانک حدود هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف جاسازی شده است. او چندین سال است که مرتب به مناطق مختلف کشورش سفر می کند و لزوم حمایت از آموزش همگانی، مطالعه و مثبت اندیشی را ترویج می کند. 


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY