هنرمندان مطرح امروز از برگزیدگان تئاتر فجر هستند/ جای خالی استاد
بازديد : iconدسته: تئاتر

کارگردان نمایش «شازده احتجاب» درباره ارزیابی خود از رقابتی بودن یا نبودن جشنواره بین المللی تئاتر فجر یادآور شد: بسیاری از هنرمندان سرشناس امروز تئاتر از برگزیدگان جشنواره بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، افشین زمانی کارگردان نمایش «شازده احتجاب» که در بخش نمایش‌های صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره گستردگی این رویداد هنری بیان کرد: به نظرم هر بخشی به جشنواره بین‌لمللی تئاتر فجر افزوده شود از دیگرگونه‌ای اجرایی گرفته تا عکس یا پوستر، احترام به حوزه‌هایی است که به کمک تئاتر آمده‌اند. امروزه که شاهد گستردگی فضای مجازی هستیم عکاسان و طراحان به رونق بیشتر تئاتر کمک می‌کنند چون هیچ اتفاق خوبی بدون تبلیغات برای تئاتر ما نمی‌افتد.

حضور در جشنواره برگ برنده

وی افزود: این اقدام به نوعی قدردانی از هنرمندان فعال در سایر حوزه‌های مرتبط با تئاتر است، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر محفلی است که ما به عنوان اعضای خانواده تئاتر احساس خوبی به آن داریم چون از دوران دانشجویی علاقه‌مند به حضور در این رویداد بودیم و این علاقه تا به امروز با ما همراه است. من می‌بینم دوستان طراح یا عکاس بسیار تلاش می‌کنند تا آثار خود را به این رویداد هنری برسانند و برگزیده شدن هم احساس بهتری به آن‌ها می‌هد و تلاش‌شان را برای طی کردن ادامه مسیر بیشتر می‌کند.

زمانی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه موافق رقابتی برگزار کردن همه بخش‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، توضیح داد: بسیاری از هنرمندان سرشناس امروز تئاتر ایران از برگزیده شدن در جشنواره تئاتر فجر کار خود را آغاز کرده اند، حضور در جشنواره، برگزیده یا نامزد شدن همواره به اصطلاح برگ برنده محسوب می‌شود.

این هنرمند درباره اینکه تا چه اندازه بخش مسابقه تئاتر ایران آیینه تمام نمای تولیدات یک سال تئاتر کشور است، پاسخ داد: در ۲ یا سه سال اخیر که حضور در جشنواره تئاتر فجر منوط به اجرای عمومی نمایش‌هاست، می‌توان گفت تا حد زیادی بخش مسابقه تئاتر ایران برآیند تولیدات سالانه تئاتر ایران بوده است و سال به سال این رویکرد کامل‌تر شده است. به نظرم این بخش امسال کامل‌ترین شکل خود را داشته است چون آثاری که انتخاب شدند در زمان اجرا مورد تایید مخاطبان، منتقدان و هنرمندان بودند.

این کارگردان در پاسخ به اینکه رویکرد بخش خصوصی و دولتی در سال‌های اخیر چقدر در پیشرفت تئاتر موثر بوده است، توضیح داد: تئاتر خصوصی با سیاست و پلان مشخصی شکل نگرفته است، پیش از آن تئاتر دولتی به شکلی جدی فعالیت می‌کرد و شرط کیفیت آثار بسیار اهمیت داشت اما در بخش خصوصی به دلیل آنکه سرمایه شخصی به این حوزه وارد شد، صاحبان سرمایه برای متضرر نشدن خود کیفیت را تا حدود زیادی نادیده گرفتند. البته یک یا ۲ سالن مستقل خصوصی استثنا هستند اما در سایر سالن‌های خصوصی نمی‌توان حداقل یک اثر را از میان سیل انبوه آثاری که روی صحنه می‌روند به عنوان یک نمایش باکیفیت انتخاب کرد.

رغبت کارگردانان به سالن‌های خصوصی

زمانی ادامه داد: در بخش خصوصی بلیت‌ها با قیمت بالا فروخته می‌شود اما در تئاتر دولتی قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر برای بلیت‌ها در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل رغبت گروه‌ها به اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی بسیار بیشتر است. تئاتر خصوصی اگر برنامه‌ریزی و مدیر درجه یک و مشخصی داشته باشد می‌تواند به درستی به تئاتر ایران کمک کند.

کارگردان نمایش «شازده احتجاب» درباره روزهای آغاز کارش در تئاتر توضیح داد: من از هنرستان تئاتر را آغاز کردم و حدود ۱۹ سال داشتم که خدمت استاد سمندریان رسیدم و سال‌ها در محضر ایشان آموختم. آقای سمندریان یک دریای بزرگ بودند که شاگرد باید مدام ظرف خود را بزرگ‌تر می‌کرد تا بیشتر برداشت کند. به نظرم جای خالی ایشان امروزه در تئاتر ایران بسیار احساس می‌شود، تمامی هنرمندان تئاتری به آقای سمندریان مدیون هستند. او از جنس مردم بود، همه تئاترها را می‌دید و محکی برای ارزشیابی آثار بود.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن در حال برگزاری است.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY