ورود به ادبیات بومی از گذر «باغ رمان ایرانی»
بازديد : iconدسته: اخبار

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به اجرای طرح باغ رمان ایرانی، این طرح را بستری برای خلق اثر داستانی با در نظر گرفتن زیست‌بوم ایرانی دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ادبیات داستانی هرچند در ایران طی دهه‌های گذشته توانسته است با ورود به موضوعات، سبک‌های مختلف و معرفی چهره‌های نو و خلاق به‌عنوان یکی از جریان‌های جدی ادبی میان مخاطبان عام و خاص مطرح شود، اما با این حال برخی از کارشناسان بر این باورند که گاه ادبیات داستانی ایران طی چند سال گذشته زیر سایه آثار ترجمه‌شده، از بومی‌گرایی فاصله گرفته و روایت زیست ایرانی را از دست داده‌اند.

محدود شدن داستان در فضاهای پرتکرار شهری و آپارتمانی، سبب شده است نویسنده کمتر در فضاهای جدید طبع‌آزمایی کند، از این منظر، برخی از منتقدان بر این باورند که انبوه آثار ترجمه در بازار نشر که معلولی است از وضعیت اقتصادی نشر کشور، بر قلم نویسنده و ذائقه مخاطب ایرانی تأثیر گذاشته است، عجیب‌تر آنکه با وجود انتشار آثار قابل‌قبول و باکیفیت در هر سالی، مخاطبان عمدتاً ترجیح می‌دهند که مخاطب آثار خارجی باشند.

حوزه هنری با در نظر گرفتن اهمیت پرداختن به زیست‌بوم ایرانی در آثار داستانی در سال گذشته طرحی را با عنوان «باغ رمان ایرانی» آغاز کرده است که در سال جدید قرار است ادامه داشته باشد. حوزه هنری پس از مدیریت زنده‌یاد امیرحسین فردی در دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری که پایه‌گذار جوایز متعدد ادبی در حوزه داستان بود، عمده فعالیت‌های ادبی خود را بر حوزه شعر متمرکز کرد. حوزه هنری که روزگاری پایگاه اول نویسندگان جوان و خلاق در ادبیات انقلاب بود، امروزه این عنوان را از دست داده است، با آمدن محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده تقدیرشده در جایزه جلال و جایزه کتاب سال، به دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انتظار می‌رود که حوزه هنری دوباره پا در این میدان بگذارد.
با شرفی خبوشان درباره این طرح و چرایی لزوم اجرای آن به گفت‌وگو پرداختیم که می‌توانید در ادامه بخوانید:

*تسنیم: طرحی در سال ۱۴۰۱ در حوزه هنری با محوریت داستان و رمان اجرا شد، طرح باغ رمان ایرانی با در نظر گرفتن چه‌نیازی اجرا می‌شود؟

طرح باغ رمان ایرانی با در نظر گرفتن استعدادهای جوان و جدید اجرا می‌شود. پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ما شاهد ورود نسل جدید و جوان به عرصه نویسندگی و رویش استعدادهای جوانی در این حوزه هستیم که در کارگاه‌ها و رویدادهای ادبی آموزشی حوزه هنری چه در تهران و چه در مراکز استان‌ها پرورش یافتند و معرفی شدند. بسیاری از این نویسندگان به درجه‌ای رسیده‌اند که بتوانند رمان بنویسند یا اینکه تاکنون رمان نوشته و در صدد هستند رمان بعدی خود را با دانش بالاتری بنویسند و منتشر کنند.

در واقع باغ رمان ایرانی به این معناست که به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم شاهد رویش استعدادها و توانمندی‌های جدیدی در عرصه نوشتن رمان باشیم. با در نظر گرفتن این موضوع، طرح در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و قرار است در سال ۱۴۰۲، ۴۴ رمان مرتبط با مفاهیم محوری و اصیل انقلاب اسلامی و ایران نوشته و منتشر شود. تعداد این آثار نیز ناظر بر چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است.

در این طرح موضوعات مختلفی در نظر گرفته شده است که از این جمله می‌توان به هویت ایرانی، خانواده ایرانی، اعتقادات و عقاید انسان ایرانی، سنت‌ها و باورها و… اشاره کرد، در واقع تکیه باغ رمان ایرانی بر نوع زیست و هویت ایرانی است.

تمام موضوعات در نظر گرفته‌شده در این طرح، منجر به خلق آثاری می‌شود که روایتگر یک انسان ایرانی باشد تا به‌مدد همین نوشته‌ها و رمان‌ها، ما با زیست ایرانی در جامعه اسلامی و پس از انقلاب آشنا شویم و به‌نوعی از دریچه این آثار به شناخت بیشتر از خودمان برسیم؛ چرا که رمان عرصه‌ای است برای شناخت و دید بهتری به جهان زیستی خودمان. ما به درجه‌ای رسیده‌ایم که نویسندگان و رویش‌های جدید می‌توانند آثار خوبی را مطرح کنند. مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هم این فرصت را فراهم می‌کند تا با استفاده از مربیان و اساتید صاحب‌تجربه، زمینه برای خلق این ۴۴ اثر فراهم شود.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY