پرواز مرغک سیمین و زرین کانون در فصل بهار
بازديد : iconدسته: اخبار

برگزیدگان کتاب‌های فصل بهار کانون معرفی شدند و جایزه خود که مرغک سیمین و زرین بود را دریافت کردند.


ایرنا- به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، صبح امروز دوشنبه ۲۷ مرداد، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین دوره معرفی برگزیدگان کتاب ماه کانون ویژه فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹، در قالب یک فصل معرفی شدند.

از میان نامزدهای فصل بهار ۳ عنوان کتاب برگزیده شدند:

راز جنگل هزار دستان؛ نویسنده: لوسی استرینج؛ مترجم: ندا منعم؛ از انتشارات هوپا، به اتفاق آرای داوران، جایزه کتاب ماه فروردین را دریافت کرد.

نخودی نرو تو دیگ آش، شاعر: افسانه شعبان‌نژاد؛ تصویرگر: زهره پریرخ؛ از انتشارات لوپه‌تو، جایزه کتاب ماه اردیبهشت را دریافت کرد.

یک آدم نقاشی کن، نویسنده: فریبا کلهر؛ تصویرگر: میترا عبداللهی؛ از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه کتاب ماه خرداد را به دست آورد. 

 مجموع کتاب‌های بررسی شده داوران در فصل بهار، در بخش‌های جایزه کتاب ماه، ۶۲۶ عنوان بود که از این میان تعداد ۵۳ عنوان شعر (۴۰ عنوان شعرکودک و ۱۳ عنوان شعر نوجوان)، ۵۷۰ عنوان داستان (۳۶۱ عنوان داستان کودک و  ۲۰۹ عنوان داستان نوجوان) و ۳ عنوان نمایشنامه بود. 

از این میان ۱۵۰ عنوان کتاب (شعر، داستان، نمایشنامه) پذیرفته شده‌اند که به همراه ۲۸ عنوان کتاب علمی، دینی، تاریخی، موسیقی و مهارت‌های زندگی، تحت عنوان فهرست سیمین فصل بهار، منتشر خواهند شد. 

کارشناسان اولیه ۱۷۲ نفر بودند که از میان آنها ۲۷ کارشناس به بررسی و انتخاب کتاب‌های جایزه ماه پرداختند. 

کارشناسان هیات بررسی و انتخاب نامزدهای کتاب ماه مرکب از ۱۲ نفر و هیأت داوران این جایزه ۵ نفر بودند.    

 کتاب‌های نامزد جایزه کتاب ماه فصل بهار، ۱۴ اثر در سه مقطع خردسال، کودک و نوجوان بودند که از سوی هیأت بررسی و انتخاب کتاب به مرحله داوری راه یافتند. از این ۱۴ اثر، ۶ اثر داستان تالیفی، ۲ اثر داستان ترجمه، ۳ اثر نمایشنامه و ۳ اثر شعر بود.

هیأت داوران جایزه کتاب ماه فصل بهار ۹۹، در بیانیه این جایزه با تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که « در این اوضاع وانفسای کم توجهی به ادبیات کودکان با برپایی این جشنواره، قدمی در راه اعتلای ادبیات کودک برداشته است»، آورد: وارد کردن نمایشنامه و داستانک به چرخه داوری گام تازه‌ای‌ست و هیأت داوران از این ابتکار تقدیر کرده و امیدوار است که ساز و کار تولید چنین آثاری توسط نویسندگان و ناشران جدی‌تر گرفته شود.

هیأت داوران، کتاب‌های چاپ شده در بهار ۹۸ پایین‌تر از سطح انتظار و ظرفیت‌های کنونی ادبیات کودک و نوجوان دانسته و ابراز امیدواری کرده که در جشنواره فصلهای بعدی، شاهد آثاری با کیفیت بالاتر باشد.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY