پسرها از دخترها داستان‌خوان‌تر هستند
بازديد : iconدسته: دسته‌بندی نشده

نتیجه یک پژوهش جدید می‌گوید که داستان و خواندن آثار داستانی برای دانش‌آموزان پسر از جذابیت بیشتری نسبت به دانش‌آموزان دختر برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل ازوردنیوز- کلیشه‌های جنسیتی که درباره خواندن و مطالعه دخترها و پسرها وجود دارد اغلب حاکی از آن است که علاقه به داستان در پسرها کم‌تر از دخترها است و دخترها از خواندن آثار داستانی لذت بیشتری می‌برند؛ اما مطالعه جدیدی که به تازگی در مجله بین‌المللی Inclusive Education  منتشر شده نشان می‌دهد که داستان و آثار داستانی در مقایسه با کتاب‌های غیرداستانی، کمیک و مجله‌ها برای پسرها جذاب‌تر است.

در این پژوهش  300 دانش‌آموز در گروه سنی ۷ و ۸ سال در استرالیا مورد ارزیابی قرار گرفتند. بیش از ۵۰ درصد از پسران مورد تحقیق  گفتند که خواندن داستان و آثار داستانی را بسیار دوست می‌دارند و ترجیح می‌دهند؛ در حالی که بیش از ۵۰ درصد از دانش‌آموزان دختر در همین گروه سنی ادعا کرده‌اند که از خواندن آثار غیرداستانی لذت بیشتری می‌برند.
 
سرپرست اصلی این پژوهش با بیان این‌که نتیجه این گزارش حامل پیام‌های مهمی برای پدر و مادرها، معلم‌ها و سیاستمداران می‌باشد خواستار اصلاحاتی در برنامه‌های سواد و سوادآموزی در مدرسه‌ها شده و پیشنهاد داده که درس‌ها صرفا روی توسعه مهارت‌های خواندن متمرکز نباشد و معلم‌ها روی تمایل و لذت بردن دانش‌آموزان از ادبیات در مدرسه کار و فعالیت کنند که بازدید از کتابخانه‌ها می‌تواند یکی از راه‌های موثر در این راستا باشد.

شواهدی از مطالعات بین‌المللی نیز حاکی از آن است که مطالعه برای لذت به مطالعه بیشتر منجر می‌شود. با این‌حال این موضوع متناسب با سن کودک، مکان، شرایط اجتماعی و اقتصادی متفاوت است.

پروفسور اسکولز، استادیار دانشگاه و از نویسندگان این پژوهش از معلم‌ها خواسته با پدرومادرها درباره سیاست‌هایی که کودکان را به مطالعه خصوصا خواندن داستان تشویق می‌کند همکاری لازم را انجام دهد.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY