کاهش چشمگیر سرانه مطالعه در فرانسه
بازديد : iconدسته: اخبار

در سال ۲۰۲۰ میلادی که قرنطینه و خانه‌نشینی ناشی از شیوع کرونا بستر مناسبی برای کتابخوانی فراهم کرد، سرانه مطالعه در فرانسه کاهش چشمگیری داشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه فیگارو، نتایج مطالعات مرکز تحقیقات ایپسوس از کاهش چشمگیر سرانه مطالعه در بین مردم فرانسه حکایت دارد. براساس این آمار، ۱۴ درصد از فرانسوی‌ها در سال ۲۰۲۰ اصلا کتاب نخواندند و ۲۵ درصد از آنها کتاب جدیدی نخریدند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ که خبری از کرونا و خانه‌نشینی نبود، تنها ۶ درصد از مردم فرانسه لای هیچ کتابی را باز نکردند. 

این تحقیق که هر دو سال یکبار از سوی موسسه ایپسوس برای مرکز ملی کتاب فرانسه انجام می‌شود، ژانویه امسال (دی- بهمن ۹۹) روی ۱۰۰۰ شهروند فرانسوی بالای ۱۵ سال انجام شد و نشان داد ۸۶ درصد از فرانسوی‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی دستکم یک کتاب خوانده‌اند، یعنی ۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۸.

مرکز ملی کتاب فرانسه می‌گوید: فرانسوی‌ها احتمالا می‌خواستند جهان را بهتر درک کرده و از بحرانی که گرفتار آن هستیم رمزگشایی کنند بنابراین بیشتر مقالات خبری و کتابها مبتنی بر واقعیت را خواندند و کمتر از قبل سراغ رمان و کتاب های کاربردی رفتند.

رجین آچوندو (Régine Hatchondo) رئیس مرکز ملی کتاب فرانسه کاهش محسوس سرانه مطالعه در این کشور را مربوط به محدودیت‌های ناشی از بحران بهداشتی شیوع کرونا می‌داند و می‌گوید این آمار و ارقام به این معنا نیست که فرانسوی‌ها علاقه خود را به کتاب خواندن از دست داده‌اند.

۵۱ درصد از جامعه آماری این نظرسنجی نیز کمبود وقت را به عنوان مقصر اصلی دوری خود از کتاب و کتابخوانی معرفی کردند. 

نتایج مطالعه ایپسوس همچنین نشان داد، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۵ درصد از مردم فرانسه کتاب‌های جدید و ۳۴ درصد از آنها کتاب دست دوم خریداری کردند و ۶۸ درصد کتاب به امانت گرفتند. با اختصاص ۸۰ درصد خریدها، ترجیح مردم همچنان بر خرید کتاب از کتابفروشی‌ها است و سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به ترتیب با ۶۷ و ۳۹ درصد خرید، در رتبه دوم و سوم قرار دارند.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY