کتابخانه مرکزی اراک فسیل خواهد شد؟
بازديد : iconدسته: اخبار

بیش از ۱۰ سال است که پروژه ساخت کتابخانه مرکزی در شهر اراک کلید خورده ولی همچنان در پیچ و خم احداث باقی مانده است، این در حالی است که سایر استان‌ها پس از استان مرکزی اقدام به ساخت این مرکز فرهنگی کرده‌اند و به اتمام رسیده و افتتاح شده، اما  اراک هنوز هم با غول بزرگ بودجه ناکافی برای اتمام این پروژه دست‌و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، کتابخانه مرکزی اراک در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع با زیربنایی معادل ۱۸ هزار متر مربع در هفت طبقه شامل ۲ طبقه پارکینگ و ۵ طبقه کتابخانه و فضای اداری در اراک ساخته می شود.

مخزن کتب مرجع، مخزن کتاب، چندین سالن مطالعه، کلاس‌های فرهنگی، آموزشی و هنری رستوران، واحدهای تجاری، فرهنگی و اداری و آمفی تئاتر، نمازخانه، بخش صحافی، کانون نابینایان، بازارچه کتاب، سایت کامپیوتری و… از اجزای اصلی این کتابخانه خواهند بود، کتابخانه ای که در سال ۸۴ در اراک کلنگ زنی شد و ساخت آن همچنان به پایان نرسیده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۲۲ خرداد ۹۸ در سفر به استان مرکزی اعلام کرد که پروژه کتابخانه مرکزی اراک که بنا بر آمار، بزرگترین کتابخانه مرکزی عمومی کشور است، با تزریق اعتبار لازم در سال ۹۹ افتتاح می شود.

مختارپور همچنین گفته بود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطابق قانون در درجه اول، بهره بردار کتابخانه است. کتابخانه  توسط دستگاه های دولتی یا خیرین ساخته می شود و به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار می شود، آنگاه نهاد وظیفه تجهیز و تامین پرسنل و کتب را بر عهده می گیرد، ولی به دلیل اهمیت برخی پروژه ها از جمله همین پروژه کتابخانه مرکزی اراک یا پروژه های کتابخانه های مرکزی مشهد و بجنورد که سال گذشته افتتاح شدند، نهاد در مرحله ساخت نیز مشارکت می کند.

بر اساس این گزارش، مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی، آذرماه ۱۳۹۹ با اشاره به بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از این پروژه گفته بود: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی نیاز داریم که دکتر نوبخت قول کمک جهت تامین این اعتبار را داده است و امید است تا قبل از پایان کار دولت، فاز اول این پروژه را افتتاح کنیم. در حال حاضر این پروژه حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار عنوان کرده است که در صورت تامین منابع، ظرف ۶ ماه می تواند پروژه را تکمیل کند.

حالا سال ۱۴۰۰ به نیمه رسیده است و از اتمام این پروژه خبری نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در اینباره به ایسنا گفت: متاسفانه کتاب و کتابخوانی نه‌ تنها در بین عموم مردم و خانواده‌ها اولویت نیست، بلکه برای مسئولین نیز اولویت ندارد.

مهدی ثامنی از مسئولین استانی بخصوص شهرداری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اداره کل تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای تاثیرگذار خواست که نسبت به جدی گرفتن موضوع کتابخوانی، ترویج آن و آگاهی بخشیدن به مردم تلاش کنند.

وی با بیان اینکه مسئولین می‌بایست خودشان کتاب بخوانند و مردم را نیز به کتابخوانی دعوت کنند، ادامه داد: در بازدید معاون رئیس جمهور در مهرماه سال ۹۹ از پروژه‌های در حال ساخت اراک، به آقای نوبخت گفتم که سمت راست خیابان پروژه بیمارستان ولیعصر و در سمت چپ کتابخانه مرکزی قرار دارد، در سمتی سلامت جسم و سمت دیگر سلامت روح و روان مردم مد نظر قرار گرفته است و هردوی اینها لازمه زندگی سالم است.

وی با بیان اینکه اگر مردم آگاهی نداشته باشند دولت به اهداف خود نخواهد رسید، گفت: متاسفانه در آن زمان اعتباری به این طرح اختصاص نیافت.

ثامنی تاکید کرد: اگر این کتابخانه به نتیجه برسد مایه افتخار شهر اراک خواهد بود و همچون تهران که با برج آزادی آنرا می‌شناسند، اراک را نیز با این کتابخانه خواهند شناخت. همه استان‌های کشور امروزه دارای کتابخانه مرکزی هستند و چندی پیش هم این کتابخانه در شهرهای یزد، قم، قزوین و رشت افتتاح شد، اما متاسفانه پروسه ساخت این کتابخانه، گویا قرن ها به طول خواهد انجامید. در حال حاضر این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار کافی، حتی یک‌ساله افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: کتابخانه مرکزی اراک از نظر موقعیت مکانی در بهترین و در دسترس‌ترین نقطه اراک واقع شده ‌است و دارای بهترین و بروزترین امکانات تخصصی و به روز دنیا است. همچنین این کتابخانه با ۲۵۰۰ متر زیربنا بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور است. در صورت راه‌اندازی این کتابخانه اشتغال‌زایی بومی نیز در اراک برای جوانان بخصوص فارغ‌التحصیلان رشته کتابداری صورت خواهد گرفت.

ثامنی گفت: از دولت جدید تقاضای اختصاص اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی را داریم.

وی بیان کرد: شهر اراک دارای ۱۸ کتابخانه و دارای دو کتابخانه نابینایان و ناشنوایان است. بناست فعالیت کتابخانه‌ها از روند سنتی امانت دادن و گرفتن کتاب فراتر رود و با توجه به امکانات کتابخانه‌ها و فضای دلنشین و فرهنگی آنها،  نشست‌ها و محفل‌های دانشجویان و اهالی هنر و … به درخواست خودشان در کتابخانه‌ها برگزار شود. امید است با به سرانجام رسیدن این اقدام فرهنگی بزرگ، مراجعه به کتابخانه‌ها افزایش یابد. بهتر است بدانیم کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها براساس میزان مخاطب و مطالبه افراد دسته بندی و وجین می‌شوند و تمامی آنها در سامانه کتابخانه‌های کشور ثبت می‌شوند.

وی ضمن اشاره به صعود کتابخانه‌ها از رده شغلی سوم به دوم در دوران کرونا گفت: کتابخانه‌ها تنها در شرایط قرمز تعطیل خواهند بود و همه‌روزه قادر به ارائه خدمات به دوست‌داران کتاب هستند. در دوران کرونا محافل ادبی و نشست‌های مجازی بسیاری توسط نهاد کتابخانه‌ها تشکیل شده ‌است و امیدواریم ادامه داشته ‌باشد. تمامی کتابخانه‌ها نیز مجهز به صفحات مجازی هستند و اطلاعات ادبی خوبی را ارائه می‌دهند، مخاطبین در صورت درخواست کتاب می‌توانند به این صفحات مراجعه و درخواست خود را اعلام کنند. جهت ارسال سفارشات مخاطبین، مینی‌بوس سیار نیز تهیه ‌شده ‌است.

وی ادامه داد: سال گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر شرکت کننده داشته‌ است ولی متاسفانه میزان مشارکت مردم ‌استان در این جشنواره بسیار کم بوده ‌است. امیدواریم در سال پیش رو روند افزایش کتاب‌خوانی و شرکت در این طرح را توسط مردم شاهد ‌باشیم.

ثامنی با تاکید بر اینکه آموزش‌وپرورش باید در قالب برنامه ‌شاد جهت تربیت دانش‌آموزان کتابخوان اقدام کند، زیرا کسی که از دوران کودکی به خواندن کتاب عادت کند تا پایان عمر کتابخوان خواهد ماند، افزود: بارها از صداوسیمای استان تقاضای ساخت برنامه تخصصی جهت تبلیغ و ترویج کتابخوانی کرده و قول تولید محتوای آنرا نیز داده ایم، اما متاسفانه صداوسیما خواهان اعتبار جهت ساخت این برنامه فرهنگی که امری لازم برای استان بشمار می‌رود، است.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها دارای مشکلات مالی بسیاری است، اظهار کرد: شهرداری اراک هنوز نیم درصد سهم کتابخانه ها از درآمد خود را نپرداخته‌ است.

حال سوال این است که مگر سهم مسئولین استانی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش آگاهی و سطح فرهنگی مردم، کمتر از تخصیص اعتبارات برای اینگونه فعالیت‌ها و اقدامات است؟ آیا قرار است روند ساخت این کتابخانه همینطور لاک‌پشت گونه پیش برود؟ دولت جدید برای ترویج این فرهنگ مهم چه خواهد کرد؟

اگر تخصیص اعتبارات به همین صورت ادامه یابد و اگر این طرح همچنان هم مورد کم توجهی قرار گیرد، معلوم نیست چند سال بعد خبر افتتاح کتابخانه مرکزی اراک منتشر شود.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY