کرونا و کتابخوانی
بازديد : iconدسته: اخبار

از روزی که کرونا وارد زندگی‌ها شد، همه چیز تغییر کرد، از مهمانی رفتن و مهمانی دادن گرفته تا دید و بازدید و گشت و گذارهایی که هر از گاهی انجام می‌شد، این مهمان ناخوانده حتی دوستی با یار مهربان را نیز دستخوش تغییر کرده است .

به گزارش ایرنا، حدود ۱۵ ماه از حضور این مهمان ناخوانده در جامعه می گذرد و مردم تا حدود زیادی با بودن آن کنار آمده اند هرچند وجود چنین مهمانی خوشایند هیچ کس نیست اما گاهی چاره ای جز قبول اجبار وجود ندارد.

این تغییرات ناگهانی در زندگی بخصوص در خانه ماندن و تعطیل کردن دید و بازدیدها برای بسیاری از مردم خیلی سخت بود چرا که عادت به این جور زندگی کردن و بی خبری از اقوام و آشنایان  ندارند اما علی رغم تمام دلتنگی ها و تنهایی ‌ها در خانه ماندن را به درگیری با این ویروس منحوس ترجیح دادند.

تا قبل از اینکه پای این ویروس به جامعه باز شود یکی از تفریحات سالم افراد بویژه جوانان وقت گذارانی با یار مهربان بود و مکان های فرهنگی از جمله کتابخانه ها پاتوق روزهای فراغت آنان از کار و تحصیل بود که با ورود این مهمان ناخوانده این دوستی نیز دچار تغییر شد.

دوستی با یارمهربان نیز همانند بسیاری از دید و بازدیدهای دیگر به فضای مجازی کشیده شد و آنانی که عادت به مطالعه دارند به جای حضور در کتابخانه ها و مطالعه در این مکان فرهنگی در منزل خود نشسته و بصورت مجازی کتابخانه های مورد علاقه خود را مطالعه می کنند.

در این میان کتابخانه های عمومی نیز بیکار ننشست و زمینه های لازم را برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی فراهم کرد تا از طریق مجازی هم شده ارتباط اعضا با کتابخانه ها همچنان تداوم داشته باشد.

تحویل کتاب درب منازل

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با تشریح برنامه های این نهاد در ایام کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پیک کتاب یکی از طرح های کتابخانه ها در ایام کرونا است که ازدی ماه سال گذشته در استان آغاز شده و براساس آن علاقمندان در روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه با کتابخانه‌های مورد نظر در شهرستان متبوع خود تماس گرفته و کتاب مورد نظرشان را سفارش می‌دهند.


محمد مخدومی افزود: پس از تائید و ثبت سفارش توسط کتابداران، کتاب مورد نظر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته و در محدوده زمانی ۹ الی ۱۲ ، توسط پیک کتاب و به آدرس اعلام شده توسط متقاضی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون شهرستان های سنندج و مریوان بیشترین استقبال را از این طرح داشته اند، اضافه کرد: اعضای کتابخانه برای جستجوی کتاب‌های مورد نیاز خود می‌توانند با مراجعه با سامانه یکپارچه کتاب به آدرس « www.samanpl.ir » منابع مورد نظر را جستجو کنند.

کتابخوانی و عضو گیری درفضای مجازی

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در ادامه گفت: با ورود کرونا به استان بیشتر برنامه های حوزه کتابخوانی در استان به فضای مجازی کشیده شد و تمام کتابخانه های نهادی استان هرکدام برای خود یک صفحه اجتماعی دارند و این صفحات مخاطبان و دنبال کندگان خاص خود را دارد که مجموعه اعضای کتابخانه ها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه مخاطبان محتوا تولید کرده و ارائه می دهند، گفت: همچینن زمینه ای فراهم شده تا علاقمندان برای عضویت در کتابخانه ها وارد سامانه سامان(کتابخانه های عمومی) شده علاوه بر ثبت عضویت خود، می توانند عضویتشان را تمدید کرده، کتاب رزرو کنند و حتی مهلت استفاده از کتابی که امانت گرفتند را تمدید کنند.

مخدومی برگزاری ۳۴ موردنشست کتابخوان کتابخانه ای، ۱۰ مورد فروشگاه و نمایشگاه کتاب، نشست کتابخوان تخصصی، جلسات نقد و رونمایی، جلسات شعرخوانی، ۴۴۵ مورد فعالیت در بخش کودک، ۱۰۷ مورد معرفی کتاب، ۵۹ مورد مسابقات کتابخوانی، ۳۰۵ مورد بازنمایی منابع کتابخانه ای و ۲۳ مورد جلسات مطالعاتی را از دیگر برنامه های مجازی کتابخانه ها اعلام کرد.

افتتاح اولین کانون ادبی مجازی

وی افتتاح اولین کانون ادبی مجازی گلشن کردستانی را یکی دیگر از فعالیت های انجام شده در این ایام اعلام کرد و گفت: در این کانون فعالیت های حوزه ادبی  انجام شده و مباحث مربوط به داستان و شعر پیگیری می شود و فعالیت های آن بصورت مجازی انجام خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اظهار داشت: همچنین در این ایام و در سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی عصر شعر مرد میدان با حضور شاعران منطقه غرب کشور و به شکل مجازی و زنده  برگزار شد.

توسعه کتابخانه در مناطق حاشی
وی یکی دیگر از برنامه های کتابخانه ها برای گسترش فرهنگ کتابخوانی بویژه در ایام کرونا را توسعه کتابخانه در مناطق روستایی، حاشیه و کم برخوردار اعلام کرد و گفت: افتتاح کتابخانه در تنگی سر و همچنین نواحی منفصل شهری نایسر، ننله و حسن آباد  از جمله اقدامات در این زمینه است.

مخدومی با بیان اینکه یکی از برنامه های ما ایجاد کتابخانه در مناطقی است که قابلیت داشته باشند، افزود: بنیاد علوی کتابخانه ای در دزلی ساخته که برای ساخته که در اینده نزدیک افتتاح می شود.

وی یادآور شد: همچنین با برنامه ریزی ها و پیگیری های انجام شده در آینده نزدیک کتابخانه مرکزی سنندج که تمام امکانات لازم را دارد افتتاح می شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: همچنین منابع کتابخانه ای استان در این ایام مجهز شده و چندین سری کتاب از سوی کتابخانه ملی به استان اهدا شده و نهاد کتابخانه ها نیز در این زمینه همواره ما را مورد لطف قرار داده اند.

 استان کردستان در حال حاضر دارای ۸۱ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۵۳ باب نهادی و بقیه مشارکتی هستند.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY