ادای دِین فرهنگ لغت معروف اینترنتی به جنبش ضدنژادپرستی
بازديد : iconدسته: ادبیات

فرهنگ لغت اینترنتی «دیکشنری دات. کام» در بیش از ۱۵ هزار مدخل خود که حاوی مضامین نژادپرستانه یا توهین‌آمیز بودند، تغییرات عمده ایجاد کرد تا به جای ترویج زبان کلینیکی (زبان عاری از احساسات و عواطف انسانی)، فردیت افراد را در اولویت قرار دهد.

به گزارش ایرنا- تارنمای روزنامه گاردین، فرهنگ لغت دیکشنری دات.کام (Dictionary.com) که با ۷۰ میلیون کاربر در ماه خود را به عنوان برترین لغت‌نامه دیجیتال در جهان معرفی می‌کند، دیروز (سه‌شنبه) بزرگ‌ترین به‌روزرسانی خود را منتشر کرد.

در این به‌روزرسانی، معادل انگلیسی واژه سیاه‌پوست یعنی black به رسم احترام با حرف بزرگ شروع شد، تغییری که صدها مدخل دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیش از اصلاحات اخیر، معادل‌های به کار رفته در این لغت‌نامه برای اشاره به فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف، به استثنای این یک مورد، همگی با حرف بزرگ شروع می‌شدند.   

دیکشنری دات.کام همچنین عرف فرهنگ لغت‌ها را در هم‌گروه کردن لغاتی که ریشه یکسان دارند، زیرپا گذاشت و مدخل جداگانه‌ای را به واژه Black برای اشاره به افراد سیاه‌پوست اختصاص داد. 

این تغییر در این باور متولیان دیکشنری دات.کام ریشه دارد که مدخل‌های واژگانی پیامدهایی دارند و چیزی فراتر از یک عملیات آکادمیک صرف هستند.

در بخش واژگان مربوط به آسیب‌های اجتماعی چون خودکشی و اعتیاد نیز تغییراتی اعمال شده است. در بروزرسانی جدید، واژه خودکشی کردن (Commit Suicide) با مرگ در اثر خودکشی (die by suicide) و پایان دادن به زندگی خود (end one’s life) جایگزین شد. همچنین واژه معتاد (addict) نیز جای خود را به تعابیری چون فردی که به چیزی اعتیاد دارد (person addicted to) یا مصرف‌کننده از روی عادت (habitual user of)، داد.

دیکشنری دات.کام هدف از این تغییرات را حذف آن دست از واژگانی عنوان کرد که بار قضاوت اخلاقی یا تعصبات تاریخی داشتند.

جنیفر استیوز-کیس رئیس این وبسایت پرمخاطب می‌گوید: سال ۲۰۲۰ سال تغییری بی‌سابقه بود که شیوه زندگی، کار، تعاملات اجتماعی و استفاده ما از زبان را متحول کرد. بزرگترین بروزرسانی لغت‌نامه ما تعهد خستگی‌ناپذیر تیم دیکشنری دات.کام را نه فقط در ثبت تکامل زبانی بلکه در تضمین آن که کاربرانمان همیشه لغت موردنیاز خود را پیدا می‌کنند، نیز نشان می‌دهد.    

علاوه بر این تغییرات، ۶۵۰ مدخل جدید نیز در حوزه واژگان مربوط به نژاد و قومیت و مسائل زیست محیطی نیز به این لغت‌نامه اضافه شده است.

جان کلی ویراستار ارشد مجموعه دیکشنری دات.کام می‌گوید: کار یک فرهنگ لغت چیزی فراتر از اضافه کردن واژگان جدید است. ماموریت ما تلاش بی‌وقفه برای تضمین آن است که معنی واژگان، انعکاسی از تغییرات زبان و زندگی باشد.

کلی می‌افزود: اصلاحات اخیر ما، افراد را در تمام غنای انسانی آنها در اولویت قرار داده و ما به این مساله افتخار می‌کنیم.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY