انصراف امیربانو کریمی از شرکت در مسابقه کتاب سال
بازديد : iconدسته: ادبیات

امیربانو کریمی، استاد ادبیات دانشگاه تهران در اقدامی اعتراضی از شرکت در مسابقه کتاب سال انصراف داد.

🔹 او گفته “از معلمی که سال‌ها در فضای مسموم دروغ و ریا در دانشگاه تهران نفس کشید جز این بر نمی‌آید که برای تسکین شرمساری خود و همدردی با مصیبت دیدگان فاجعه موشک‌باران هواپیمای اوکراینی از شرکت در این مسابقه ادبی انصراف بدهد”.

🔹 بانو کریمی در سال ۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی انتخاب شده بود.

🔹 در روزهای اخیر شماری از چهره‌های فرهنگی ایران در اعتراض به وقایع اخیر از شرکت در جشنواره های هنری انصراف دادند.

امیربانو کریمی نخستین فرزند کریم امیری فیروزکوهی، شاعر در تهران زاده شد. با پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد.[۱] وی در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر است.

در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

همسر او دکتر مظاهر مصفا، شاعر و استاد دانشگاه تهران بود که ۸ آبان ۱۳۹۸ درگذشت. پسرش علی مصفا، بازیگر است.

امیر بانو کریمی در کنار تدریس امیر بانو تفحص و تحقیق در متون کهن را به جد دنبال کرده و آثار ماندگاری نیز از خود به جای گذارده است. وی کتابهای خود را در انتشارات زوار دانشگاه تهران و شرکت انتشارات و تحقیقات فرهنگی و مقالات خودرا در مجلات بغما سخن و مجله دانشکده ادبیات به چاپ رسانده است .

آثار:

  • بیماری صبا

      ویژگی اثر : مجله یغما – ۱۳۵۶

  • تاریخ موسیقی ایران

      ویژگی اثر : امیر بانو کریمی همچنین نسخه ای از تاریخ موسیقی ایران تألیف حسن مشحون را با همت و تلاش خود جمع آوری و منتشر کرده و در مقدمه ای نکات مهمی را در مورد پیدایش موسیقی ایران ، چگونگی ادامه حیات آن ، سرگذشت نوازندگان و موسیقیدانان ایرانی و شرح اصطلاحات موسیقایی و نکات جالب و خواندنی بسیار دیگری گرد آورده است.

  • تجلی زن در شعر فارسی

      ویژگی اثر : مجله ادبیات جندی شاپور -۱۳۵۶

۴- تصحیح انتقادی قسم دوم و سوم جوامع الحکایات و لوامع الروایات عوفی

      ویژگی اثر : در چهار جلد که دو جلد نخست آن از سوی بنیاد فرهنگ ایران -۵۴-۱۳۵۳ و دو جلد دیگر آن از سوی شرکت انتشارات و تحقیقات فرهنگی ۵۹-۱۳۵۸ انتشار یا فته است.

  • صحیح دیوا ن حکیم فیاض لاهیجی

      ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه تهران -۱۳۷۲

  • جمع آوری و تحشیه و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی

      ویژگی اثر : ۲ چاپ -۱۳۵۵. دیوان فیاض لاهیجی از دیگر آثار امیر بانو است که با نگاهی منتقدانه و

با استفاده از نسخه هایی از مرحوم فرخ خراسانی ، آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت اله نجفی مرعشی جمع آوری شده است . همه قصاید فیاض در منقبت ائمه دین علیهم السلام به ترتیب زمانی در کتاب رعایت شده و بقیه اقسام شعرها به ترتیب معمول یعنی حرف اول آخر مصرع الفبایی مرتب شده مگر غزل شروع آن مطلع . در پایان کتاب هم فهرست اصطلاحات ، ترکیبات و برخی از مشکلات هم شرح داده شده است . امیر بانو کریمی در تصحیح این کتاب از گوهر مراد ، نوشته عبد الرزق لاهیجی ، المبدأ و المعاد تألیف صدر الدین متألهین شیرازی تذکره نصر آبادی و دیوان های انوری و سعدی و سنایی و …. بهره جسته است

  • حلاج – سکه دو رویه

      ویژگی اثر : مجله سخن -۱۳۵۵

  • در حاشیه سبک صائب

      ویژگی اثر : ادبیات تهران -۱۳۵۴

  • دنیای صائب -صائب و سبک هندی (۱۳۵۵)
  • ۷-  دیوان اشعار قاضی سعید قمی

      ویژگی اثر : دیوان اشعار قاضی سعید قمی که در سال ?? توسط انتشارات دانشگاه به چاپ شد .

از دیگر آثار تحقیقی اوست که با استناد به چندین نسخه خطی معتبر به چاپ رسیده است . این نسخه ها که با وجود بعضی افتادگی ها و پاک شدن ها در اختیار استاد قرار گرفته طی زحمت چندین ساله تبدیل به کتاب تحقیقی شده است . آثار قاضی سعید جز دو کتاب کلید بهشت و اسرار الصنایع که به فارسی است بقیه نوشته های قاضی سعید به زبان عربی است . مسائل کلامی و حکمی و آرای متکلمان و فلاسفه و کلمات محدثان و مفسران را با ذوقیات عرفانی و مواجید علما به هم آمیخته است و در این طریق به آیات و احادیث مخصوصاً احادیث منقول از اهل بیت استناد کرده است . مهمترین اثر قاضی سعید شرح توحید صدوق است و علی الظاهر باید نخستین کتابی باشد که با آن شروع کرده است . شرح الاربعین که عبارت است از بیست و هفت حدیث از احادیث مشکل اهل بیت – مقاله تویحد یا رساله حقیقه الصلوه ، حاشیه بر اتو لوجیا ، کلید بهشت ، اسرار الصنایع ، شرح حدیث غمامه و اربعینات از دیگر کتابهای اوست که در این اثر به آنها نیز اشاره شده است.

  • شرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی

      ویژگی اثر : انتشارات زوار -۱۳۶۸

  • مقاله فرج بعد الشده وجوامع الحکایات

      ویژگی اثر : مجله گوهر-۱۳۵۴

  • منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی

      ویژگی اثر : انتشارات زوار -۱۳۷۴


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY