تبرئه دانته بعد از هفت قرن/ پرونده گالیله چه زمان باز می‌شود؟
بازديد : iconدسته: ادبیات

دانته آلیگیری شاعر قرن چهاردم میلادی شهر فلورانس ایتالیا صاحب کتاب مشهور کمدی الهی بوده و حالا فرزندانش احساس می‌کنند باید اتهامات موجود نسبت به پدربزرگشان را کمی کمرنگ کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، دانته آلیگیری شاعر قرن چهاردم میلادی شهر فلورانس ایتالیا صاحب کتاب مشهور کمدی الهی بوده و حالا فرزندانش احساس می‌کنند باید اتهامات موجود نسبت به پدربزرگشان را کمی کمرنگ کنند. دانته در دوران زندگی خود دست به انتشار کتاب‌های متعددی زد ولی کمدی الهی را در سه بخش دوزخ، برزخ و بهشت نوشت که یکی از بهترین کتاب‌های کل تاریخ بشریت لقب گرفت.

۷۰۰سال قبل دانته بعد از نوشتن کتاب به فساد محکوم شد و حالا بعد از گذشت هفت قرن نوادگان این نویسنده ایتالیایی درصدد دفاع از پدربزرگ خود برآمده‌اند و سعی دارند ثابت کنند که پدربزرگشان مرتکب هیچ فسادی نشده است. «اسپرلو دی‌سرجیو آلیگیری» فیزیک‌دان با همکاری الساندرو تراورسی استاد دانشکده حقوق فلورانس پرونده‌ای برای دفاع از نام دانته باز کرده‌اند.

در دوران کودکی دانته شهر فلورانس مدام بین دسته‌های رقیب یعنی گیلیبینی‌ها و گوئلف‌ها دست به دست می‌شد. تا سرانجام گوئلف‌ها (که خانواده دانته هم از آنان بودند) بر شهر چیره شدند. طولی نکشید که بین خود گوئلف‌ها نیز اختلاف افتاد و خود به دستهٔ سیاه‌ها و سفیدها تقسیم شدند. دانته از خانواده سفیدها بود ولی کنترل شهر در سال ۱۳۰۱ میلادی در دست سیاه‌ها افتاده بود و آنها نویسنده را به فساد متهم کردند.

جریمه دانته در آن زمان ۵هزار فلورینس و دو سال تبعید و عدم حضور در اماکن عمومی بود. دانته حکم را نپذیرفت و دادگاه در سال ۱۳۰۲ او را به مرگ محکوم کرد. آلیگیری نوه دانته در اظهاراتش در دفاع از پدربزرگش گفته است: حکم دانته کاملاً ظالمانه بوده و همان حکمی بوده که برای گالیله اجرا شده است. آنها گالیله را هم به همین صورت محکوم کردند.

آلیگیری پیش از این دادخواست برای تبرئه دانته را در کنفرانسی در شهر فلورانس در حضور دانشمندان و مورخان مطرح کرده بود.  

دانته در کمدی الهی از مراحل مختلف دوزخ، برزخ و بهشت می‌گذرد و در این مراحل با شخصیت‌های مختلف تاریخی برخورد می‌کند، تا عاقبت در آخرین مرحله بهشت به دیدار خدا می‌رسد. در سفر دانته به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می‌کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او «ویرژیل»، شاعر رومی است که چند قرن پیش از دانته زندگی می‌کرده، و در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته او را دوست می‌داشته و در کتاب زندگانی نو به شرح عشق خود به او پرداخته ‌است


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY