رحماندوست: برای کودکان زنده‌ام
بازديد : iconدسته: ادبیات

مصطفی رحماندوست در مورد فعالیت‌هایی که در دوران کرونا برای کودکان و نوجوانان انجام داده است، گفت: هر فرد در زندگی خود هدفی دارد، برای کودکان می‌نویسم، برای آنها فعالیت می‌کنم و برای آنها زنده‌ام.


ایرنا- مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، در توضیح فعالیت‌هایی که در مدت همه‌گیری کرونایی و قرنطینه انجام داده است، اظهار داشت: این زندگی است، هر فرد در زندگی خود هدفی دارد، زندگی من هم کودکان شده‌اند. برای کودکان می‌نویسم، برای کودکان فعالیت  می‌کنم برای کودکان زنده‌ام.

وی اولویت خرید کتاب برای کودکان را لذت بردن آنها دانست و افزود: نخست باید بدانیم که کودک ما از چه چیزی لذت می‌برد، مهم است باید بدانیم که بچه چه چیزی را دوست دارد که بتواند با کتاب انس بگیرد، نباید فکر دادن محتوا به بچه‌ها باشیم.

رحماندوست ادامه داد: نمی توان از کودکان پرسید چه کتابی را دوست دارند، باید با کودک به نحوی در ارتباط باشیم که بتوانیم احساسات و افکار او را درک کنیم، پرسیدن به تنهایی جواب نمی‌دهد.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان درباره اهمیت معرفی کتاب‌های خوب به کودکان به ویژه در شرایط همه‌گیری و خانه نشینی، گفت: فرزندان من بزرگ شده‌اند و سراغ زندگی خود رفته‌اند اما اگر بچه کوچک داشتم برای خرید کتاب خیلی باید دقت به خرج می‌دادم، چون قبل از این، با مبلغی حدود ۴۰ هزار تومان، می‌توانستیم ۱۰  کتاب بخریم و اگر دو کتاب هم در میان آن‌ها خوب یا مناسب نبود، اهمیتی نداشت اما اکنون با این قیمت تنها یک کتاب می‌توانیم بخریم، پس باید در انتخاب خیلی دقت کنیم.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کانون که مراسم پایانی آن دیروز (دوشنبه ۲۷ مردادماه) برگزار شد، اضافه کرد: موسسات مختلفی که کتاب انتخاب می‌کنند، فرصت خیلی خوبی را در اختیار خانواده‌ها و مدارس قرار می‌دهند که هزینه بالای خرید کتاب را حساب شده‌تر خرج کنند.

وی در ادامه با توضیح این که با همین نگاه جایزه کتاب ماه و سال کانون دوباره زنده شده است، گفت: سال‌های قبل هم معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان توسط کانون پرورش فکری انجام می‌شد و این چراغ مدتی خاموش مانده بود. کانون موظف است این کار را انجام بدهد، چون می‌خواهد برای کتابخانه‌های خودش که بیش از هزار شعبه در سراسر کشور هستند کتاب تهیه کند. اگر برای هر کتابخانه سه کتاب انتخاب شود، باید ۳ هزار نسخه از تیراژ یک کتاب خریداری شود.

رحماندوست افزود: این کار باید انجام می‌شد و چند سال مسکوت مانده بود، کتاب‌های برگزیده در یک لیست منتشر می‌شوند البته این معرفی تنها برای خانواده‌ها نیست و خود کانون هم به آن نیاز دارد.

مصطفی رحماندوست، شاعر، قصه‌نویس و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، یکم تیرماه سال ۱۳۲۹ در همدان به دنیا آمد. او پس از گرفتن مدرک کارشناسی خود در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد.

رحماندوست، پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد و تا به امروز در سمت مدیربرنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیر مسئول نشریات رشد، مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیرسروش‌ کودکان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به کودکان و نوجوانان خدمت کرده است. از او تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

بیش از ۳۰ سال است که مصطفی رحماندوست بی وقفه برای کودک و نوجوان کار می کند و تمام فعالیت‌های او به هر شکلی به ادبیات مرتبط بوده است. او تا امروز بیش از ۳۱۴ اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تالیف، ترجمه داستان و کتاب‌هایی درباره شیوه‌های قصه‌گویی و ادبیات کودک در ایران و جهان منتشر کرده است. کتاب‌های او به بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه می‌رسد و بعضی از آثار او از جمله قصه دو لاک‌پشت تنها، بازی با انگشت‌ها، سه قدم دورتر شد از مادر، دو تا عروس، دو تا داماد و … به سیزده زبان ترجمه شده است.

او هم اکنون به تدریس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان مشغول است و به عنوان مسئول بخش کتاب‌های خارجی کودکان و نوجوانان در کتابخانه ملی فعالیت می‌کند، وی همچنین با نهادهای مربوط به ادبیات کودک چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، شورای کتاب کودک و… همکاری نزدیکی دارد.

آثاری چون نوشتم دوستت دارم، صد دانه یاقوت، سفید بود، سفید تنها بود، دست چپ دست راست، مثل پشمکه، به نام دوستم خدا، ۲ پر ۲ پر ۴ پر، آسمان هم خندید، ترانه‌های نوازش، بازی شیرین است، درسی برای گنجشک، توپ در تاریکی، بچه‌ها را دوست دارم، مرغ قشنگ تپلی، پرنده گفت: به! به!، صدای ساز می‌آید، خروس غصه خورد، زیباتر از بهار، فرهنگ آسان: دانشنامه ویژه کودکان و نوجوانان، فرهنگ ضرب‌المثل‌ها: مجموعه‌ای ارزشمند از ضرب‌المثل‌های ایرانی، ترانه‌های نوازش: شامل مجموعه‌ای از لالایی‌ها، بخش کوچکی از آثار ادبی رحماندوست هستند.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY