کتاب منتشرنشده‌ای از مارسل پروست وارد بازار کتاب می‌شود
بازديد : iconدسته: ادبیات

قرار است کتابی منتشرنشده از مارسل پروست در تاریخ هجدهم مارس وارد بازار کتاب شود که برای علاقه‌مندان به «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» جذابیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، کسانی که کتاب سه هزار صفحه‌ای مارسل پروست را در دوره قرنطینه خوانده‌اند کار مهمی را انجان دادند اما حالا و پس از «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» به سراغ چه کتابی بروند؟ گالیمار، ناشر فرانسوی آثار پروست اعلام کرد که در تاریخ هجدهم مارس اثر منتشر‌نشده‌ای از نویسنده فرانسوی تحت عنوان «۷۵ صفحه» را وارد بازار کتاب خواهد کرد.

متن «۷۵ صفحه» در سال ۱۹۰۸ به نگارش درآمد، درست زمانی که پروست شروع به نوشتن «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» کرد. کتاب بلند و شناخته‌شده‌ای که بین سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۲۷ منتشر شد.

مقاله‌های این مجموعه حاوی چندین سند است که توسط برنارد دو فولیسِ ناشر، که در سال ۲۰۱۸ از دنیا رفت،  نگهداری می‌شد. فولیس در طول زندگی خود چندین اثر منتشرنشده از پروست از جمله اولین رمان پروست تحت عنوان «جان سانتویل» را وارد بازار کتاب کرد.

فولیس اولین بار در مقدمه‌ای که در سال ۱۹۵۴ بر مقالات پروست نوشت وجود «۷۵ صفحه» را فاش کرد. مجموعه مقالاتی که آن سال منتشر شد در زمان حیات پروست وارد بازار نشده بود و فولیس کار ویرایش آن را به عهده داشت.

فولیس «۷۵ صفحه» را راهنمایی ارزشمند برای درک «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» است. «۷۵ صفحه» شش بخش مختلف را شامل می‌شود که پروست با گسترش آن موفق شد شاهکار خود را بنویسد. البته فولیس اعلام کرده بود که در این کتاب خبری از چارلز سوئین، شخصیت اصلی کتاب پروست نیست و نویسنده فرانسوی خصوصیات رفتاری سوآن را در چند نفر تقسیم کرده بود.

نخبگان و کتابداران و افراد مشغول به کار در حوزه نشر و کتاب فکر می‌کنند «۷۵ صفحه» گم شده است و کارشناسان فرانسوی دهه‌ها در جست و جوی آن بودند و حتی بعضی به این نتیجه رسیدند که چنین متنی وجود خارجی ندارد.

اما این هفته گالیمار اعلام کرد که این کاغذها را در آرشیو فولیس، که هنگام مرگش به کتابخانه ملی فرانسه تقدیم شد، پیدا کرده است. در میان آرشیوها دو اثر هم پیدا شد که برادرزاده پروست در سال ۱۹۴۹ به فولیس اهدا کرده بود. البته یکی از این آثار تحت عنوان «رابط مرموز» در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

گالیمار در بیانیه‌ای که در وبسایتش منتشر کرد «۷۵ صفحه» را به «جام مقدس» تشبیه کرد و آن را «جام پروست» خواند و پیداکردنش را اتفاقی به یادماندنی دانست. گیلمار بدون افشای جزئیات اعلام کرد که بخشی از معمای «در جست و جوی زمان از دست رفته» با خواندن این کتاب حل خواهد شد و شخصیت‌ها و صحنه‌های دو کتاب مشترک است.


iconادامه مطلب

سایر صفحات سایت

Copyright © 2013 _ Design by : MrJEY